Koeajo: Mercedes-Benz GLA erottuu enemmän edukseen
Maasturimaisempi ulkoasu tuo ryhtiä Mercedes-Benz GLA:han. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, sulavampi voimalinja. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, vanhentuva sisusta.
Mallipäivitys tuo Mercedes-Benz GLA -katumaasturin ulkoasuun ryhtiä. Suurimmat ulkoasumuutokset löytyvät keulasta, jota koristaa uusittu etupuskuri suurine sumuvaloineen. Yhdenmukaisuutta muuhun Mercedes-Benzin maasturimallistoon saadaan uudesta maskista, joka muistuttaa lippulaiva GLS:ää.
Nyt GLA erottuu selkeämmin omaksi mallikseen Mercedes-Benzin kompaktimallistossa, johon kuuluvat myös tila-auto B-sarja, menevänä sedanina ja Shooting Brake -farmarina myytävä CLA sekä suomalaisten ylpeydenaiheeksi noussut A-sarja. Kompaktimallit vastaavat nykyisin peräti kolmannesta Mercedes-Benzin reilusta kahden miljoonan auton vuotuisesta myynnistä.
Yhteiset hyveet
Myyntilukujen varjossa GLA on jäänyt Suomessa aiemmin muiden pikkumersujen varjoon. Vastaavasti erottuvat CLA-mallit ovat viime vuosina lähestyneet myyntimäärissä malliston kulmakivenä pidettyä A-sarjaa. Tulevaisuus näyttää, piristääkö erottuvampi ulkonäkö myös GLA:n myyntiä.
Ominaisuuksiltaan GLA jakaa kompaktiperheen hyveet. Auto istuu hienosti käteen, kiitos tarkan ja luonnollisen ohjauksen sekä mainiosti toimivan alustan. Iskunvaimennus toimii erinomaisesti, renkaat säilyttävät otteen tienpintaan eikä koriin kantaudu turhia tärinöitä. Elämäntapamaasturin mukavuusaluetta onkin urheilullisesti ajettu mutkatie.
Suomeen saapuvat GLA-mallit vakiovarustellaan 30 millimetriä kuvien autoa korkeammalla Offroad Comfort -alustalla. Moottori tutustui aiemmin auton kykyihin metsäradalla.
Korkeamman maavaran ansiosta GLA näyttää uskottavammalta, ja istumakorkeus vastaa enemmän autoluokan odotuksia. Auton saa myös matalla perusalustalla ilman lisähintaa.
Vanhahtava sisusta
Mallipäivityksen tekniset uudistukset ovat maltillisia. Kaksoisksenon-ajovalot ovat vaihtuneet leditekniikkaan ja lisävarustelistalta voi nyt poimia 360-asteen pysäköintikameran. Uusista verhoilumateriaaleista huolimatta sisätilat muistuttavat vahvasti muita kompaktiluokan autoja.
Yleisilme on peruslaadukas, mutta ikä alkaa näkyä. Erityisesti kankeasti toimiva tietoviihdejärjestelmä ja keskikonsoli puhelimen numeronäppäimistöineen olisivat kaivanneet rankempaa uudistusta.
GLA tarjoaa kokoluokka huomioiden toimivat tilat neljälle, mutta paksujen pilareiden ja lähelle kaartuvan katon myötä tunnelma on varsin bunkkerimainen. Takanäkyvyys on jo oikeasti hyvin rajallinen.
Tekniikkapuolen uudistukset ovat maltillisia. Malliston hinnat alkavat yhä 122 hevosvoimaisesta manuaalivaihteisesta GLA 180 -mallista, joka maksaa 38 212 euroa. Nelivetoista bensiinimallia etsiviä ilahduttaa uusi 184 hevosvoimainen GLA 220 4Matic, jonka saa 52 663 eurosta alkaen. Aiemmin nelivetoa tarjoiltiin bensiinin kera vain 211 ja 381 hevosvoimaisten GLA 250 ja Mercedes-AMG GLA 45:n kanssa.
Vaikka moottorivalikoimassa ei ole suuria muutoksia, on vuosien varrella tapahtunut tasaista kehitystä. Erityisesti seitsenpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston toiminta on nykyisin paljon sulavampaa kuin vuosia sitten.