10.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 220d Coupe on saavutettava unelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paluu klassiseen gran turismoon. Hyvää: kauneus, ylellisyys varusteltuna, tilat autoluokka huomioiden, ajettavuus. Huonoa: varusteilla herkuttelu käy kalliiksi. Katse kiertää tyytyväisenä pitkin uuden Mercedes-Benz E 220d Coupen linjoja. Auringonvalo peilailee pehmeän pyöreistä pinnoista, huomionhakuisia pokkauksia ei ole. Tasapainoinen ja mittasuhteiltaan moitteeton kokonaisuus ei tarvitse kikkailua. E-sarjan coupe viestii Mercedes-Benzin uudesta muotoilusuunnasta. Päämuotoilija Gorden Wagener tavoittelee pokkausten minimointia. Kyse on paluusta yksinkertaisuuteen. Autoluokan perinteikkäät tunnuspiirteet löytyvät heti: pitkä keula, etupyörää kohti laskeutuva A-pilari ja pehmeästi peräksi taittuva kattolinja. E-sarjasta löytyy myös pala coupemallisten Mercedes-Benzien historiaa, jota pienemmässä C-sarjan coupessa ei ole vara tarjota: korirakenne on B-pilariton, eli ikkunat laskettuna kylkilinja on avoin. Kameralle E-sarjan coupe on vaikeampi. Pysäytetty hetki lopettaa valon leikin, katse siirtyy kohti kromilistan korostamaa ikkunalinjaa. Yhtäkkiä luonnossa pysähdyttävä muoto näyttää helposti kapeammalle ja korkeammalle. Uutuus ei näytä arvoiseltaan kännykällä kuvatussa somevirrassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aidosti E-sarjaa Jos uusi E-sarjan coupe näyttää edeltäjäänsä leveämmältä ja pidemmältä, on se sitä myös mitattuna. Auto on venynyt 123 millimetriä, josta akselivälille on koitunut 113 milliä. Kasvun taustalla on muutos perusrakenteessa. Nyt E-sarjan coupe ja Genevessä esitelty cabriolet-avomalli perustuvat E-sarjan sedaniin, kun aiemmin pinnan alta löytyi C-sarjasta lainatut rakenteet. Muutoksen ansiosta auto on oikeasti nelipaikkainen. Keskimittaiselle takaistuin on jopa mukava. Sisätilat perustuvat E-sarjan arkimalleihin, mutta lentokoneen turbiinia matkivat ilmansuuttimet kohottavat tunnelmaa. Jos budjetti kestää, saa peruslaadukkaan, mutta hivenen arjen harmaan tunnelman vaihdettua loistokkaaseen nahan, alumiinin ja jalopuun hehkuun. Erityisesti ajattoman rohkea vaalean ja harmahtavan sinisen nahan yhdistelmä miellyttää silmää – kunhan valitsee kokonaisuuteen sointuvan ulkovärin. Mukavaa matkantekoa Coupe-painos jakaa tavallisten E-sarjalaisten teknologian. Toisin sanoen arvokkaat avustinjärjestelmät ovat esimerkillisellä tasolla, mutta käyttökokemuksessa Mercedes-Benzin paraskin Comand-järjestelmä häviää BMW:n tuoreimman iDriven sulavuudelle. E 220d Coupen ajettavuus lunastaa mukavaa gran turismoa lupailevan ulkokuoren odotukset. Alusta on 15 millimetriä perus-sedania matalampi ja akseliväli on 66 milliä lyhyempi. Se tekee autosta ketterämmän, mutta mukavuus moottoritiesiirtymillä ei kärsi. Erinomaisen ohjauksen ansiosta auto on vaivaton kumppani moottoriteiltä vuoriston serpoihin, Repivän ajotyylin sijaan auto kannustaa jouhevuuteen. Vakioalusta on hyvä kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välillä. Lisärahalla teräsjousien parina toimivat iskunvaimentimet voi vaihtaa sähkösäätöisiin, tai koko alustan voi vaihtaa takapuolen tienpinnan karheudesta erottavaan ilmajousitukseen. Elegantti coupe ja työjuhdaksi sopiva dieselmoottori voivat vieläkin kuulostaa ristiriitaiselta kombinaatiolta, mutta moottori riittää mainiosti vaivattomaan ajamiseen. Silti vasta lyhyt kokeilu turbo-V6:n hellimällä E400 Coupella sulattaa sydämen: moottoritiellä herkkä korva erottaa kauniin hurinan, joka pintakaasulla vaihtuu arvokkaaseen kurnutukseen. Silloin E-sarjan Coupe nousee todelliseen loistoonsa, ja matkaa tekisi mieli jatkaa vaikka naapurimantereelle. Kalliiseen huippumalliin verrattuna koeajetulla E 220d Coupella on kuitenkin huima hintaetu. Kenties kauniista linjoista saa nauttia Suomenkin katukuvassa, sillä tässä luokassa 55 943 euron lähtöhintaa voi pitää hyvinkin kohtuullisena. Barcelonassa ajetuissa ensikoeajoissa E 220d:stä oli tarjolla nelivetoinen 4Matic. Suomen myynti alkaa takavetoisella, jota myös koeajon tekniset tiedot vastaavat. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?