19.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz E 220d All-Terrain – kolme senttiä lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 220d All-Terrain on kompromissi ison farmarin ja maasturin välillä. Hyvää: tilat, ajettavuus, neliveto, vaihteisto, viimeistely, turvavarusteet. Huonoa: ei bensiinimoottoreita, lisävarusteiden hinta Etkö osaa päättää? Kaupunkimaasturiin vaihtaminen olisi trendikästä, vaikka perinteinen farmariauto riittäisi hyvin tiloiltaan ja olisi mukavampi maantiellä. Maastoonkaan ei ole oikein asiaa, mutta korkeampaan autoon olisi helpompi astua sisään. Valintaongelmaan on tarjolla uusi ratkaisu, Mercedes-Benz E 220d All-Terrain. Äijämäisillä levikkeillä varustettu ja korotettu nelivetofarmari ei toki ole aivan uusi idea, kilpailijoiden Crosscountryt, Alltrackit ja Allroadit ovat jo osoittaneet olevansa oiva ratkaisu pulmaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilava farmarikori Mercedes-Benz E 220d All-Terrain -malli on koriltaan aina viisiovinen E-luokan farmarimalli, joka on ehtinyt jo kerätä kehuja runsailla tiloillaan, helpolla muunneltavuudellaan ja tavaratilaan asti jatkuvalla moitteettomalla viimeistelyllään. Uutena herkkuna ylellisesti varustetuissa koeajoautoissa oli istuinlämmityksen mukana lämpiävät kyynärnojat niin ovessa kuin keskikonsolissakin. Esittelyautoon oli pakattu myös kaikki Mercedeksen osaaminen elektronisten turvavarusteiden saralla viimeisimpänä kuulon suojaaminen kolarissa. Autonomista ajamista on kehitetty, Mercedes osaa jo vaihtaa kaistaa itsekseen vain pitämällä vilkkua pohjassa. Kaistalla pysyminen on kuitenkin edelleen ajoittain kulmikasta, sivusuunnassa ajelehtiminen näyttää toivottavasti sivullisesta vähemmän juopuneelta. Säädettävä ilmajousitus Maastoversio on kolmisen senttiä vakiofarmaria korkeammalla, puoliksi 20-tuumaisista pyöristä ja jousituksen korkeammasta perustasosta. Lisäksi ilmajousituksella koria voi nostaa aina 35 mm asti alle 35 km/h nopeudella. Korkeimmillaankin maavaraa on silti vain 156 mm, joten röykkyisimmissä paikoissa pitää olla tarkkana. Niin helmapalat kuin pohjapanssaritkin ovat muovia. Myös jousituksen mukavuutta voi säätää ajotilavalinnalla, jäykkyyttä säädetään ilmakammioiden tilavuutta muuttamalla. All-Terrain ajo-ohjelma muuttaa ajokorkeuden lisäksi vaihteiston, ajonvakautuksen ja luistoneston asetuksia. Monitoiminäytöstä voi seurata voimanjaon lisäksi mm. kallistusta, nousukulmaa ja etupyörien kääntökulmaa. Uudet dieselit Uutuuden myynnin aloittaa keväällä kaksilitrainen 220d, isompi kolmelitrainen 350d seuraa perässä kesällä. Niiden jatkona on aina yhdeksänvaihteinen automaatti. Alumiinimoottorin teräsmäntiin on koverrettu porrastetut palotilat ja sisäistä kitkaa vähennetty nanopinnoitteella. Reilusta 194 hv huipputehosta huolimatta turboahtimia on vain yksi, mutta se on muuttuvageometrinen. Jo E-sarjassa esitelty diesel on kerännyt kiitoksia keveydestään, väännöstään, alhaisesta kulutuksestaan ja ennen kaikkea matalammasta äänitasosta edeltäjään verrattuna. Lähes kaksitonnista All-Terrainiakin se liikuttaa vaivattomasti, vasta isolla kuormalla tai nopeudella alkaa kaivata kuutoskonetta. Rankka alppireitti nosti kulutuksen kahdeksaan litraan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mercedes-Benz E 220d All-Terrain Moottori Dieselmoottori 1950cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8 s Huippunopeus 231 km/h Kulutus l/ 100 km 5,3 (kaup.) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4947 mm, leveys 1861 mm, korkeus 1497 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta/100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?