14.9.2018

Koeajo: Mercedes-Benz A 200 A Launch Edition AMG – varusteilla voittoon?

Mercedes-Benz A 200

Runsas varustelu sopii uuteen Mercedes-Benz A-sarjaan. Hyvää: sisusta varusteltuna, MBUX. Huonoa: takaistuin, hinta.

Uusi ja odotettu Mercedes-Benz A 200 jäi niukasti toiseksi Audi A3:lle kesällä julkaisemassamme parivertailussa (Moottori 7/2018). Stuttgartin uutuus oli lupaava, mutta varsin perusvarusteisena autosta puuttui se vaikeasti määritettävä wow-efekti.

Jo silloin heräsi epäilys siitä, että A-sarja tarvitsee runsasta varustelua ollakseen arvoisensa kokonaisuus – aivan kuten jo ulkomaan ensikoeajoilla otaksuimme.

Mercedes-Benz A 200

Kun toimitukseen saapui AMG Line -paketilla ja muilla herkulla kuorrutettu Mercedes-Benz A 200, osoittautui arvio oikeaksi. Nyt A-sarja tuntuu eheältä omalta itseltään.

Ensinnäkin AMG Line -varustelun aggressiivisemmin muotoiltu etupuskuri on enemmän yhtä vihaisten ajovalojen kanssa ja uusittu takapuskurikin tuo olemukseen vähän ryhtiä. Ajettavuuteen AMG Line -paketti ei tuo 18-tuumaisia vanteita suurempaa muutosta.

Mercedes-Benz A 200

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tunnelma kunnossa

Sisätiloja hallitsevat mikrokuidulla ja nahalla viimeistellyt istuimet. Kiinteillä pääntuilla varustetut urheiluistuimet tarjovat kohtalaisetsi tukea, mutta mistään kuppi-istuimista ei ole kyse. Etenkin istuinosa voisi tarjota enemmänkin sivutukea.

Verhoilussa käytetty mikrokuitu toistuu myös ovien viimeistelyssä. Ilmeen viimeistelevät punaiset tikkaukset ja muokattava tunnelmavalaistus.

Kuljettajan paikalle tunnelmaa tuovat kaksi 10,25-tuumaista näyttöä: toinen hoitaa mittariston virkaa, toinen toimii MBUX-tietoviihdejärjestelmän näyttönä. Isot näytöt alleviivaavat modernia tunnelmaa, jonka puutetta perusmalli huutaa 7-tuumaisten ruutujen valtavien raamien keskeltä. Nyt helppokäyttöinen MBUX-käyttöliittymä pääsee oikeuksiinsa ja tuntuu oikeasti modernille.

Navigaattorin taikatemppu

Järjestelmän paraatitemppu on navigaattoriin ja keulakameran yhdistelmä: risteykseen saapuessa keskinäyttö vaihtaa kartan kamerakuvaan, jonka päälle piirretään ajosuuntia opastavat nuolet. Kyse on sulautetuksi todellisuudeksi kutsutun teknologian ensiaskelista, mutta wow-efekti on taattu.

Mercedes-Benz A 200

Toki varustein kuorrutettunakin alla on sama A-sarja: yleisesti laatuvaikutelma on hyvä, mutta halvalta tuntuvat viikset ja hivenen hutera ilmastointipaneelin kiinnitys nousevat esiin muuten toimivasta kokonaisuudesta. Pelkkä viiksien vaihto isommista Mercedes-Benzeistä tuttuihin tekisi jo merkittävän parannuksen.

Makeus maksaa

Mercedes-Benz A 200 -malliston hinnat alkavat Business Style -varustelun 35 413 eurosta, kun AMG-kuorrutuksen tuovasta Launch Edition AMG :stä täytyy maksaa 37 009 euroa. Koeajoauton olemuksen kannalta oleellinen lisävaruste oli myös Premium-paketti, joka tuo mm. suuremmat näytöt, navigoinnin, tunnelmavalaistuksen ja paremmat kaiuttimet. Siitä köyhtyy päästöistä riippuen vajaat viitisen tuhatta euroa. Premium-kokemus siis tuo myös hintaan preemiota. Toki ei A-sarjan tarjonta tähän lopu: Mercedes-Benz tarjoaa tietysti sähköistuimia muistilla, täyttä nahkaverhoilua, avosyisiä jalopuulistoja…

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Roman Razinkov

Mercedes-Benz A 200 A Launch Edition AMG

Hinta alkaen

37 009 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

47 264 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

120 kW (163 hv), 5500 r/min

Vääntö

250 Nm (1620 r/min)

Vääntö

250 Nm (1620 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,2 s

Huippunopeus

225 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

143 g/km

Mitat

pituus 4419 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2729 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat