25.8.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ – 612 hevosvoimaa riittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ on voimannäyttö vapaammilta mailta. Hyvää: Fantastinen moottori, kokonaisuus voimavarojen tasalla. Huonoa Urheilupakoputkisto lisävaruste, alustan jämäkkyys voi yllättää. Kun saksalainen autonjalostus lähtee miellyttävästi käsistä, päädytään Mercedes-AMG E 63s 4Matic+:n kaltaiseen herrasmieshirviöön. Paketin pohjana on erinomainen E-sarja, jonka kuoriin on ängetty niin paljon voimaa, ettei vakiomalliset korinosat ole enää riittäneet sitä kätkemään. Malliston lippulaivaa edustavan E 63 -painoksen erottaakin voimaa uhkuvalla kohoumalla varustetusta konepellistä ja muhkeammista etulokasuojista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mieletön moottori Keulan katteet kätkevät kahdeksansylinterisen M177-moottorin, jonka kaksi sylinteriryhmän keskelle sijoitettua twinscroll-turboahdinta piiskaavat neljästä litran iskutilavuudesta E63s-painoksessa komean 612 hevosvoiman huipputehon. Raivoisia täyskaasuvetoja paremmin voimalan luonne selviää, kun kytkee levykytkimellä varustetun yhdeksänvaihteisen automaatin manuaalille ja valitsee jonkin keskimmäisistä vaihteista. Elämys kannattaa aloittaa hieman yli tuhannen kierroksen tuntumasta: veto aloittaa vaimeasti, voimistuen vähitellen verkkaiseen ohitukseen riittäväksi kiihtyvyydeksi. Kun moottori saavuttaa noin kahden tuhannen kierroksen pyörintänopeuden, käyvät turboahtimet todenteolla töihin. E 63s henkäisee syvään ja lähtee horisonttiin kasvavalla raivolla. Ihanan ahtopaineen saattelema vääntö saavuttaa huippunsa 2500 kierroksesta eteenpäin: 850 newtonmetristä riittäisi aika moneen henkilöautoon, mutta jakamistaloudella jäisi herkullinen kiihtyvyys kokematta. Voima hallussa Jos se ei vielä käynyt selväksi: Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ on järjettömän suorituskykyinen auto. Sillä on sekä innostavia että masentavia seuraamuksia. Ensinnäkin se herättää kunnioitusta saksalaista insinööritaitoa kohtaan. Nollasta sataan 3,4 sekunnin kiihtyvyys ei riitä peittoamaan erästä amerikkalaisvalmisteista sähköautoa, mutta satasen jälkeen lentokonemaisesti työntävä E 63s menee menojaan. Hirviömäinen suorituskyky jatkuu mutkissa. Jämäkäksi viritetty ilmajousitus kantaa kaiken sen pidon, minkä leveät (edessä 265/35 R20, takana 295/30 R20) Michelin Pilot Sport 4S -renkaat kykenevät karkean asvaltin pinnasta välittämään. Käytös on suureksi perheautoksi ihailtavan neutraalia läpi mutkan, kiitos alustan onnistuneen balanssin ja nelivedon säätyvän voimanjaon. Itse autossa on hyvin vähän vikaa, kunhan hyväksyy suorituskyvyn saapuvan tavallista E-sarjalaista jousitusmukavuudeltaan jämäkämmässä ja rengasmelultaan voimakkaammassa paketissa. No, urheilupakoputkisto voisi olla vakiovaruste. Kun maailma ei riitä Ongelma on maailma auton ympärillä, kuten niin monessa tämän luokan autossa. Laillista nollasta sataan sprinttiä makeampaa olisi nauttia alkukantaisesta voimannäytöstä satasesta aina 300 kilometriin tunnissa asti, jonka auto lisävarusteisella AMG Driver’s Package -rajoittimennostolla epäilemättä saavuttaa. Ratapäivillekin voisi toki mennä, mutta vaikka auton 4Matic+ -neliveto mahdollistaa takavetotilan driftailua varten, voisi luonnollisempi vaihtoehto mutkanautintoon olla saman konsernin makea GT-urheiluauto. Mercedes-AMG E 63s:stä huomaa, että se on saksalainen auto. Se on tehty kotimaahansa, viimeiseen vapaiden nopeuksien lipunkantajaan. Siellä, sopivana hetkenä Autobahnalla, se on yksi upeimmista perheautoelämyksistä. Täällä Suomessa kaikesta sen tarjoamasta suorituskyvystä joutuu kuitenkin kohteliaasti kieltäytymään, ja koko auto tuntuu menevän vähän hukkaan. Täällä kesymmästä E 43 -pikkusisaresta saa paljon enemmän irti. Toki jos rahaa on… Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ Hinta alkaen 204 403 € Koeajetun auton hinta varusteineen 239 527 € Moottori Bensiinimoottori 3 982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neli- ja takaveto Teho 450 kW (612 hv), 5750–6500 r/min Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Vääntö 850 Nm (2500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 207 g/km Mitat pituus 4993 mm, leveys 1872 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?