30.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: menevää maavaraa – Volvo V90 Cross Country Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V90 Cross Country on aiempaa sporttisempi maastokartanoauto, eikä pelkästään luiskaperäisen korinsa ansiosta. Hyvää: ajettavuus, tyylikkyys, käytännöllisyys, maavara. Huonoa: pintakova alusta. Volvo V90 Cross Country edustaa – uudesta mallinumerostaan huolimatta – jo neljättä sukupolvea tästä ylimääräisellä maavaralla kohotetusta kartanoautosta. Kaikki alkoi laatikkomaisesta V70 XC:stä kaksi vuosikymmentä sitten. Se korvattiin jo kolme vuotta myöhemmin pyöreämuotoisemmalla ja myös maasturimaisemmalla samannimisellä mallilla, jonka tunnus vaihdettiin sittemmin XC70:ksi. Kymmenen vuotta sitten tie vei kolmanteen polveen, joka kantoi yhä nimeä XC70. Tuo auto, siis tämän uusimman V90 Cross Countryn edeltäjä, oli kuulemma etenkin ruotsalaisautoilijoiden keskuudessa todella haluttu aina viimeisiin valmistuneisiin kappaleisiin asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pandaperinteitä Emme tiedä, miten V90 Cross Countryyn suhtaudutaan sitten joskus, kun sen tuotanto on loppusuoralla. On kuitenkin varmaa, että mieleen uutuus kyllä jää, sen verran paljon muodot ja luonne poikkeavat aiemmista maastokartanomalleista. Kuten jo ensikoeajossamme Ruotsin Åressa totesimme, matalan farkkukorin ja korkean alustan aiheuttamaa epäbalanssia ei kannata pelätä, sillä V90 Cross Country näytti silloin – ja näyttää nyt Suomessa – yllättävän tasapainoiselta ja vauhdikkaaltakin. Näin, vaikka koeajoauton valkoinen väri tuottaa mahdollisimman suuren kontrastin tummanharmaisiin lokasuojiin nähden. Jäykät sivakat Vauhdikkuus toteutuu myös tien päällä. Muita uusimman sukupolven isoja Volvoja ajaneelle se ei tuota yllätystä, sen verran napakoita nämä 90-sarjan autot ovat kautta linjan olleet riippumatta rengaskoosta, alustan asetuksista tai valitusta moottorivaihtoehdosta. Käytännössä tätä realisoituu kahtena piirteenä. Ensinnäkin matkantekoa vaivaa tasaisellakin tiellä lievä, jatkuva tärinä, joka ei yksinkertaisesti kuuluisi tämän hinta- ja kokoluokan autoon. Edes koeajoauton lisävarusteinen takapyörien ilmajousitus ei auta. Asia korostui, kun samaan aikaan koeajossamme oli Mercedes-Benz E All-Terrain, saksalaistähden pelinavaus prikulleen samaan luokkaan. Mercedeksen kulku oli kevätkarheilla ja -reikäisillä teillä miellyttävämpää. Voi vain kuvitella, miten mukava matkakumppani V90 Cross Country olisi piirun verran pehmeämmällä alakerralla. Etenkin, kun istuimet edustavat huippuunsa vietyä ergonomiaa, tosin nekin varsin urheilullisiksi topattuina. Ohjaamossa ei ole muutenkaan moitteen sijaa. Luistovoidetta Se toinen piirre oikeastaan yllättää, kun muistaa kuusi senttiä vakio-V90:tä korkeamman maavaran. Cross Countryn alusta nimittäin toimii mutkaisella asvalttitiellä todella hyvin – murtomaavolvo ei juuri kallistele, ja kääntyilee kurveihin halukkaasti. Off road -henkisyys pysyy siis tältä osin piilossa. Koeajoauton moottori, kahdesta dieselvaihtoehdosta tehokkaampi, komppaa menoa onnistuneesti. Voimaa on kaikissa tilanteissa vähintään riittävästi, eikä automaattivaihteisto vastustele menoa. Hauskuus ja käytännöllisyys eivät lopu, kun mutkatieltä kaarretaan mökkitaipaleen viimeiselle metsäautotielle. Edellä mainittu korkea maavara, kaikkiaan 21 senttiä, aiheuttaa sen, ettei pahallakaan polulla tarvitse väistellä kiven kiveä. Samalla havaitsee, että jämäkkä alusta alkaa toimia sitä paremmin, mitä huonompi alla oleva tie on. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäiset sankarit Mökin pihassa autosta voi sitten purkaa ulos täysikokoisia matkustajia ja paljohkon määrän tavaraa. Nyt konkretisoituu se, miksi monet tykkäävät tästä kartanokorin ja citymaasturin sekoituksesta – samassa paketissa kun saa molempien autotyyppien parhaat puolet. Sisäinen kilpailu tosin on Volvolla tällä hetkellä kovaa, siitä pitää huolen aiemmin esitellyn XC90-katumaasturin ohella uunituore XC60-pikkuveli. Tarjontaa mökkikansalle siis riittää, ja mikäs sen mukavampaa näin kesäkauden kynnyksellä – etenkin kun näistä autoista eivät ominaisuudet lopu kesken, vaikka mökkeily jatkuisi talvipakkastenkin ylitse. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.volvocars.com/v90-cross-country Volvo V90 Cross Country D5 AWD Pro aut Hinta alkaen 70 414 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 564 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Mitat pituus 4939 mm, leveys 1879 mm, korkeus 1543 mm, akseliväli 2941 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku