Ajoneuvot | Koeajo | 24.9.2018

Koeajo: Menestyjän maltillinen uudistus – Škoda Fabia HB 1.0 Active

Hyvän hienosäätöä, siinä Fabian mallipäivitys pähkinänkuoressa. Hyvää: tilat, ajo-ominaisuudet. Huonoa: uudistuksen maltillisuus, perusmallin vaatimaton varustelu.

Jaa artikkeli

Uudistuneen Fabian ensikoeajo järjestettiin merkin kotikentällä Tšekissä. Kokonaisvaltaista uudistusta odottaneet joutuvat pettymään, sillä sen vuoro koittanee vasta muutaman vuoden kuluttua. Tällä kierroksella autoa päivitettiin siis kevyesti, mutta sentään ulkoa, sisältä ja konepellin alta. Nähtäväksi jää, mihin se riittää kilpaillussa kokoluokassa.

Škoda Fabia

Hyväksi koettua muutettaessa on olemassa kompuroinnin riski, mutta Fabia väistää potentiaaliset uudistuskarikot. Auton tilat ja ajo-ominaisuudet ovat olleet menestyksen kulmakiviä, ja niitä ne ovat jatkossakin. Korimalleja on tarjolla kaksi: viistoperä ja tavaratilastaan kiitosta saanut farmari. Suomessa suosion arvioidaan jakautuvan suhteessa 50:50, eli kysyntää on tasaisesti molemmille. Jälkimmäisestä on perusmallina maksettava noin 800 euroa enemmän, mutta panostukselle on luvassa vastinetta ainakin auton monikäyttöisyyden muodossa.

Škoda Fabia

Pelkkää bensaa

Moottorit ovat jatkossa litraisia ja kolmisylinterisiä bensiiniversioita, eikä muuta ole luvassakaan. Lanseeraushetken tehoversiot ovat 75, 95 ja 110 hevosvoimaa. Kaksi jälkimmäistä ovat TSI-moottoreita eli suorasuihkutteisia ja ahdettuja, ensin mainittu puolestaan MPI-kone, siis imusarjasuihkutteinen ja vapaasti hengittävä.

Voimanläheisiin on lisätty esikatalysaattori ja TSI-malleihin myös pakokaasujen hiukkassuodatin. Myös moottorinohjausjärjestelmä on muokattu uuteen uskoon päästöjen minimoimiseksi.

Škoda Fabia

Vaihteisto on tehokkaimmassa mallissa joko kuusivaihteinen manuaali tai seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, muutoin laatikko on viisivaihteinen ja käsivalintainen.

Varustetasoja on tarjolla neljä, joista Active-perusvarustus on varsin karsittu. Kokonaisuuteen ei kuulu edes automaattista hätäjarrutusta. Sen ja vakionopeudensäätimen takia Ambition lienee useimpia kiinnostava varustetaso. Uusina avustimina kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus peruutustutkaan sekä kaukovaloavustin ovat tarjolla lisävarusteina.

Škoda Fabia

Tarjolla on vielä kaksi ylempääkin vaihtoehtoa, Style ja pramein Monte Carlo. Viistoperissä hintahaitari venyy 14 376 eurosta aina 22 526 euroon. Valmistaja korostaa uutuuden personointimahdollisuuksia, joten rahaa saa kulumaan helposti enemmänkin.

Uusi ilme

Ulkona tuoreet uudistukset huomaa keulasta: maski, valot ja puskuri ovat hieman aiempaa linjakkaammat. Takana ilmettä on muovattu varovaisemmin. Toiminnallisesti uutta on led-valoihin siirtyminen.

Sisällä uudistus näkyy muun muassa kaksivärisenä verhoiluna. Mittaristoa on selkeytetty ja monitoiminäyttö on pykälää isompi.

Tilat ovat etupenkkiläisten osalta kohdallaan, takapenkillä on tiiviimpää. Viistoperän sijaan farmarin tilat miellyttävät kokonaisuutena enemmän, mutta kyseessä on osin makuasia.

Fabian kuljettajan istuimella on helppo viihtyä. Hallintalaitteet ovat tutuilla paikoillaan, ja ainakin ensikoeajon perusteella ajotuntuma on entiseen tapaan kohdallaan, eikä ajomelu häiritse.

Perusmallin maltilliset hevosvoimat kannustavat ennakoivaan ajotapaan, ripeämpiin kiihdytyksiin edellytyksiä ei ole. Viisivaihteinen manuaali hoitaa tehtävänsä, mutta kaupunkiajossa vaihtamista riittää siinä määrin, että mukavuutta arvostavan kannattaa kokeilla myös TSI-moottorivaihtoehtoa ja sen parina automaattia ennen lopullista ostopäätöstä.

Lisätietoja: www.skoda.fi/fabia

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Škoda