28.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 – järkevän ei tarvitse olla tylsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda CX-5 Toimivaa ei tarvitse korjata, mutta aina voi parantaa. Hyvää: ajettavuus, moottori, vaihteensiirto, tilat. Huonoa: varusteet sidottu varustetasoihin. Kun ensimmäisen sukupolven Mazda CX-5 aloitti merkin nykyhistorian vuonna 2012, otti Mazda selkeän irtioton tyypillisestä japanilaisautosta. Mallistoon syntyivät vahvat tunnuspiirteet. Uutuuden tunnistaa heti Mazdaksi, mutta ilme on tyylikkäämpi. Maski erottuu vahvemmin ja ajovalojen ilme on kypsempi. Kylkilinjaa hallitsee ajovaloista alkava terävä pokkaus, joka pehmenee matkalla takapyörään. Valmistaja kertoo pyrkineensä yksinkertaisuuteen, ja kieltämättä lopputulos on komea. Edeltäjään verrattuna auto on 10 milliä pidempi ja 35 matalampi. Akseliväli on ennallaan, mutta ulkonäköön on haettu menevyyttä siirtämällä A-pilaria 35 milliä taaksepäin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohjauksessa kirkkautta Väistyvän CX-5:n ajettavuus on edelleen kunnossa, joten sukupolvenvaihdoksesta selvittiin hienosäädöllä. Niiden myötä uusi CX-5 on erinomainen auto ajaa. Ohjaus on tarkka, herkkä ja kirkas, joten Mazdaa on ilo viedä läpi mutkien. Alusta on tehtäviensä tasalla, ja kuopissa kantautuvat äänet kuulostavat laadukkailta. Kuopissa koeajoauton 19-tuumaisten vanteiden läpi kantautuu tärinää, mutta tasaisemmalla tiestöllä isotkin vanteet toimivat. 19-tuumaiset vanteet kuuluvat Suomessa vasta parhaimpaan Luxury-varustetasoon, muut versiot varustetaan 17-tuumaisin vantein. Mazda kertoo panostaneensa auton melun- ja värinäntorjuntaan. Rengasäänien arviointi saa odottaa Suomen teitä, mutta dieselmoottorin osalta tulokset huomaa heti: edeltäjän mekastus on vaihtunut vaimeaan murinaan. Mazdan laajalla alueella vetävä diesel osoittautuu mainioksi pariksi ilahduttavan sulavalle manuaalivaihteistolle. CX-5 on saatavilla manuaalina ja automaattina sekä etu- ja nelivetona. Tällä hetkellä ainoa bensiinimoottori on 165 hevosvoimainen kaksilitrainen (neliveto 160 hv), kun dieselpuolella on tarjolla 2,2-litraisen 150 ja 175 hevosvoimaiset painokset. Jälkimmäinen tarjotaan aina nelivedon kera. Edullisin CX-5 on etuvetoinen bensiinimanuaali, joka maksaa hieman alle 30 000 euroa. Ääripää on huippuvarusteltu nelivetodiesel noin 50 000 euron tuntumassa vaihteistosta riippuen. Myöhemmin mallisto laajenee sylinterien lepuutustoiminnolla varustetulla 192 hevosvoimaisella 2,5-litraisella bensiinimoottorilla. Paketoidut varusteet Keskimittaiselle kuljettajalle Mazda tarjoaa hyvän ajoasennon, ja ensikoeajon perusteella ergonomia on muutenkin kunnossa. Edeltäjän muhku kojelauta on vaihtunut nyky-Mazdoista tuttuun vaakalinjaiseen ja pelkistettyyn muotokieleen. Perusmallien laatuvaikutelma on kunnossa, ja kalliimmat versiot tarjoavat jo varsin ylellisen viimeistelyn. Premiumluokasta Mazdan erottaa lähinnä rajatut vaihtoehdot: nahkaistuimien värivaihtoehdot ovat niukat, ja muutenkin varusteet on tiukasti sidottu varustetasoihin. Kojelautaa hallitsee kosketusnäyttö, jonka hallinta sujuu myös pyöritettävällä rullalla ja poikkeuksellisesti suomenkielisillä äänikomennoilla – erittäin kätevää navigaattorin kanssa. Takatilat riittävät hienosti keskimittaiselle, ja istuma-asento on ryhdikäs. Selkänojan kaltevuutta voi nyt säätää kahdessa portaassa. Varusteet kattavat nyt takaistuimen lämmityksen ja sähkötoimisen takaluukun – mutta vain kalleimmassa Luxury-tasossa. Heijastusnäytöksi tarjotaan ylöskääntyvän levyn lisäksi aitoa tuulilasiin heijastettavaa versiota. Aktiiviset turvavarusteet on päivitetty nykypäivään, ja esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin kattaa nopeusalueen 0–200 kilometriä tunnissa. Hillitty sukupolvenvaihdos sopii Mazda CX-5:lle. Lopputulos korjaa edeltäjän suurimmat puutteet, remontoi sisustan nykyaikaan ja vaihtaa ulkoasun huomattavan tyylikkääksi. Lopputulos on lupaava vaihtoehto katumaasturia etsivälle, joka nauttii ajamisesta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.mazda.fi/mazda-cx-5 Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 150 hv Hinta alkaen 32 500 € Moottori Dieselmoottori 2 191 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4500 r/min Vääntö 380 Nm (1800–2600 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 204 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku