10.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Premium – tasapainoisesti hyvä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3 on osoitus tasapainoisesta kokonaisuudesta, joka uudistuu kohdistamalla pienet muutokset oikeisiin asioihin. Hyvää: ajettavuus, laatuvaikutelma Huonoa: sedanin takapuskuri, sporttimallin puute Kolmannen sukupolven Mazda 3 on edennyt siihen ikään, että raikkaasta ulkonäöstään huolimatta malli joutuu kasvojenkohotuksen kohteeksi. Suomessa merkin pienemmällä kansanmallilla on jo pitkät perinteet, sillä kolmosta edeltänyt 323 eri malliversioineen näkyy edelleen katukuvassa. Maailmanlaajuisesti Mazda 3:a on tuotettu yhteensä yli 5 miljoonaa yksilöä 13 vuoden aikana, joten kauppansa tämä pienemmän keskiluokan edustaja tekee myös muualla. Monien italialaisten autojen tavoin Mazda 3:n facelift on varmasti aiheuttanut harmaita hiuksia muotoiluosastolla, sillä merkin “Kodo – Soul of Motion” -muotokieli näytti jo valmiiksi erittäin tuoreelta. Suurimmat muutokset ovatkin tapahtuneet keulailmeessä, sillä etumaskia on muovattu kolmiulotteisemmaksi ja ilmanottoaukon virne on ikään kuin leveämpi. Samalla sumuvalot on suunniteltu uudelleen ja valot ovat useissa varustetasoissa saaneet raikkaamman ilmeen kiitos ledien. Ilmettä on haettu myös sivupelien uudella muotoilulla sekä uusilla vannevaihtoehdoilla. Takapuskurin vieläkin hienovaraisempi uusi muoto jää pystyperän ominaisuudeksi. Ilmeisesti porrasperä oli täydellinen jo valmiiksi, sillä se jatkaa nykyisellään. Kahdesta uudesta harmaasävystä mielenkiintoisempi on Machine Grey, joka toteutetaan Soul Redin tavoin Mazdan Takuminuri-menetelmällä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisältä täyteläisempi Sisällä muutokset ovat selkeästi näkyvämpiä. Mazdan mukaan päivityksessä on haettu premium-tuntumaa uusimalla materiaalit pehmeämmiksi ja "kolmiulotteisemmiksi". Uusittu kojelaudan yläosa sekä sähköisellä käsijarrulla siistitty keskitunneli luovat heti miellyttävän ilmapiirin niin ajamiseen kuin matkustamiseen. Myös puhe miellyttävämmistä materiaaleista pitää paikkansa, sillä lähes poikkeuksetta kaikki muoviosat tuntuvat miellyttäviltä ja laadukkailta. Sama pätee uusittuihin verhoilumateriaaleihin, joten Mazda on tehnyt läksynsä. Matkustusmukavuutta on haettu parantamalla äänieritystä ratkaisevissa kohdissa. Samalla myös älyä on tullut lisää ja 7-tuumaisessa kosketusnäytössä asuva navigaattori on aiempaa fiksumpi. Mazdan i-Activsense -brändin alle niputtamat turvavarusteet toimivat paremmin kiitos uudistetun kamerajärjestelmän. Kehittyneempi versio hätäjarrutusavustimesta tunnistaa nyt jalankulkijat ja toimii aiempaa laajemmalla 4–80 km/h alueella, SBS-jarrutusavustimen toimiessa 15–160 km/h alueella. Arkipäiväisemmässä ajossa apua saa liikennemerkkien tunnistuksesta ja kuolleen kulman tunnistukseen liitetty risteävän liikenteen varoitus säästänee säikäytyksiltä parkkihallista pihatielle. Lisävarustelistalta löytyvät nyt myös mukautuvat led-ajovalot, joiden eri toimintatilat lupailevat parempaa valaisukokemusta ajotilanteen mukaan. Kuljettaja ensin Mazda ei kuitenkaan olisi Mazda ilman puhetta ajettavuudesta. Pienten viilausten listalta löytyykin päivitetty heijastusnäyttö, joka kertoo värien avulla jopa navigaattorin ohjeet. Samalla mittaristoa on muutettu hiukan helpommin luettavaksi. Etuistuimet on suunniteltu uudelleen parempaa ajoergonomiaa ajatellen ja samalla ratti on vaihtunut aavistuksen urheilullisempaan. Pienillä muutoksilla auto tuntuukin muotoutuvan miellyttävästi kuljettajan työpisteen ympärille ja heijastusnäyttö on edelleen eräs parhaista lisävarusteista, jos haluaa keskittyä liikenteen tapahtumiin. Mazda 3:n alustaa on tarkistettu hienostuneemmaksi ja vakaammaksi erityisesti uudelleen suunnitelluilla iskunvaimentimilla, jotka pyrkivät erityisesti pienten täräysten parempaan selvittämiseen. Etuakselilla kallistuksenvakaaja on saanut pehmeämmät puslat, jotta akseliston liikkeet olisivat lineaarisempia käännöksen aikana. Ainakin Barcelonan vuoristoteillä Mazda 3 on hauska ajettava, jonka alustasta ei löydy merkittävää kritisoitavaa, joskin tunnetusti suomalaiset tiet ovat oma lukunsa. Ohjaustuntuma on nykyaikaisen vaisu, mutta ohjaus on täsmällinen ja hyvin painotettu. Valtavirtaa vastaan Moottoreiden osalta Mazda jatkaa tutulla linjallaan Skyactiv-moottoriperheen kanssa, joten bensaturbojen sijaan valmistaja uskoo iskutilavuuteen. Vaikka niin monista nykyautoista tuttu alakierrosten vääntöaalto jää kolmosessa puuttumaan, on kierrosten käyttämisessä oma hauskuutensa, soveltuen varsinkin ajamisestaan nauttiville. Skyactiv-moottoreiden ansiosta valmistaja on tuonut myös Mazda 3:een G-Vectoring Control -tekniikan, joka ensikuulemalta vaikuttaa noituudelta. Moottorin vääntöä hienovaraisesti säätelemällä GVC luo pieniä, alle tai noin 0,01 G:n painonsiirtoja mutkiteltaessa, parantaen auton tasapainoa. Esimerkiksi saavuttaessa mutkaan kaasu painettuna järjestelmä vähentää moottorin vääntöä, parantaen eturenkaiden pitoa vähentämällä kiihdytystä. Efektiä on Mazdan mukaan lähes mahdoton havaita, mutta ainakaan se ei ole häiritsevä. Uudistetun Mazda 3:n Suomen hinnoittelun pitäisi vahvistua lähiviikkoina, mutta kovin suuria muutoksia ei ole odotettavissa. Autot saapuvat maahan puolestaan helmikuun 2017 aikana. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mazda 3 2.0 Skyactiv-G Premium Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Vääntö 210 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 6,5 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 364 l Omamassa: 1205 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta