Ajoneuvot | Koeajo | 14.3.2018

Koeajo: MAN TGA 41.480 8×8 – Suomen suurin hinausauto

Pohjois-Suomen maanteillä liikkuessa saattaa eteen hyvinkin tupsahtaa jotain Suomen suurinta. Hinaus-Hartikaisen 8×8-vetoinen raskaan kaluston hinuri on tiettävästi tällä hetkellä maan suurin ja monipuolisin.

Jaa artikkeli

Oulussa asemapaikkaansa pitävä Hinaus-Hartikaisen neliakselinen MAN TGA on vaikuttavan näköinen ilmestys. Pituutta sillä on kuin linja-autolla ja korkeuttakin miltei saman verran. Raskaisiin hinaustöihin räätälöidyn MAN TGA:n ominaisuudet on hiottu kohdalleen ammattilaisten toiveiden ja tarpeiden perusteella.

Hinausauto MAN TGA

Auton varustelussa ja rakentelussa on kaiken keskipisteenä ollut ratkaisujen käytännön toimivuus sekä ennen kaikkea turvallisuus. Autoliiton kanssa yhteistyötä tekevä hinausyritys Hinaus-Hartikainen on toiminut alalla jo vuodesta 1984. Järeältä kalustolta vaaditaan monipuolisuutta ja mukautuvuutta, sillä yrityksen vastuualue yltää Pohjois-Pohjanmaalta aina Lappiin saakka.

Hinaus-Hartikaisella työnjohtajana toimiva Petri Tikkala kertoo, että MAN tuli taloon vähän kuin vahingossa.

– Isomman auton hankinta oli ollut jonkin aikaa tapetilla, mutta kuitenkin vielä puheen asteella. Haussa oli raskas ja mahdollisimman monipuolisiin töihin kykenevä työkalu, jonka kanssa ei mene sormi suuhun käytännössä missään tilanteessa.

Hinausauto MAN TGA

Kaikkivoipaisessa autossa tuli olla jokapyörävedon ja hinauslaitteiden lisäksi myös riittävän järeä nosturi, jolla hinaus- ja avustustöitä voi monipuolistaa. Vuoden 2007-mallinen MAN TGA löytyi sattumalta tutun hollantilaisen hinaus-yrityksen, Johan van der Zandin kautta, joka oli saanut aiemmin nosturiautona toimineen MANin käsiinsä alun perin Ranskasta.

– Hollantilaisilla oli tarkoitus rakentaa autosta itselleen käypäinen peli, mutta totesivat auton olevan aavistuksen liiankin järeä niille leveysasteille. Täkäläisiin pohjoisen tunturimaisemiin MANin mitat ja ominaisuudet sopivat selvästi paremmin kuin tasamaastaan tuttuun Hollantiin, joten erinäisten neuvottelujen ja pähkäilyjen jälkeen auto lähti lopulta kohti Suomea, Petri Tikkala kertoo.

Muutostöillä Suomeen sopivaksi

Jo alkuun saatettuja muutostöitä jatkettiin Suomessa.

Jotta nosturiautosta saataisiin riittävän vakaa ja tukeva peli hinaushommiin, vahvistettiin sen runkoa tuntuvasti. Järeä hinauspuomi on kiinnitetty autoon miltei koko rungon mitalta. Kokonaispainoa autolla on 44 tonnia ja puomin päässä olevan ”grillin” päällä saa keikkua parhaimmillaan 25 tonnin kuorma.

Hinausauto MAN TGA

Lisäturvaa tuovana erikoisuutena kääntyvään hinauspuomiin on räätälöity sähköinen kuormanvalvonta, joka pitää kuljettajan ajantasalla mahdollisista tilannemuutoksista hinauksen aikana. Jos kuorman asento muuttuu kuljetuksen aikana niin, että hinattava, tai itse hinausauto olisi vaurioitumisvaarassa, saa kuljettaja siitä ohjaamoon tiedon, ennen kun kallista tuhoa syntyy. Ratkaisu lienee Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen.

Puomin kaverina auton perästä löytyy vinssejä kolmin kappalein. Keskimmäinen iso vinssi on 24 tonninen ja molemmissa takakulmissa olevat pienemmät ovat kumpikin 12 tonnisia.

Hinausautokuskien työtavoista puhuttaessa Petri Tikkala kertoo, että raskasta ajoneuvoa ojan pohjalta vetäessä, onnistuneen lopputuloksen perustana on paitsi työvuosien ja kokemuksen kautta tuleva näppituntuma, myös vetolaitteiston mittarit, joista kulloinkin käytettävä vetovoima ilmenee.

– Mittareiden seuraaminen vetotilanteessa on ensiarvoisen tärkeää, jotta suuremmilta lisätuhoilta vältytään. Voimaa ja vetokykyä laitteissa riittää sen verran, että isonkin avustettavan auton rakenteet antavat kyllä lopulta periksi, jos pahassa jumissa olevaa rekkaa revitään surutta ja sen enempää miettimättä, Tikkala valaisee.

Hinausauto MAN TGA

Mittareiden lisäksi ohjainkaapista löytyy kaksi näyttöruutua, joista voi valvoa takakulmissa olevien vinssien toimintaa. Jotta veto- ja nostotyöstä saataisiin vieläkin tarkempaa, kaikki laitteiston alun perin sähkötoimiset ohjaimet ovat päivityksen myötä nyt proportionaalisesti radio-ohjattuja.

Uudemman ohjausratkaisun etuna on, että vetoa voidaan lisätä tai vähentää vaikka millin tarkkuudella. Tähän verrattuna sähköohjaus on toiminnaltaan enemmän on/off-tyyppinen ja käytössä selvästi suurpiirteisempi.

Kauko-ohjain puolestaan mahdollistaa sen, että kuljettaja voi vetotilanteessa liikkua avustettavan kohteen ympärillä ja nähdä ongelmakohdat ajoissa, jos ja kun niitä ilmenee.

Hinausauto MAN TGA

Nosturin verran etevämpi

Maastamme löytyy varmasti muitakin kooltaan saman kaliiperin hinausautoja, mutta seikka mikä tästä yksilöstä tekee erikoisen, on sen ohjaamon takana jököttävä reippaan kokoinen nosturi.

85 tonnimetrin nosturi on peruja auton entisestä elämästä ennen hinausauto-metamorfoosia ja täydellisen läpikäynnin jälkeen osaltaan hyvä apu hinaus- ja raivaushommissa. Raivaustöiden lisäksi MANilla tehdään jonkin verran myös tavallisia nosturikeikkoja, joten ”pilkki” laajentaa auton työnkuvaa selvästi.

Hinausauto MAN TGA

Nosturin kapasiteetti on melko vakuuttava. Auton vierestä nostettaessa maasta kohoaa 18 tonnia, mikä vastaa suurin piirtein täyteen kuormaan lastattua kaksiakselista jakeluautoa. Puomin ulottuvuus on parhaimmillaan 15,5 metriä ja tällöin nostokykyä löytyy vielä 4,1 tonnia, joka sekin on vielä kevyt kuorma-auton luokkaa.

Koeajolle lähtiessä auton koko tulee tiettäväksi jo ohjaamoon noustessa. 8×8-vetotavan johdosta alusta on selvästi perusmallista TGA:ta korkeampi ja jalan joutuu tosiaankin nostamaan ensimmäiselle portaalle. Ylös komentosillalle päästyään huomaa, että ohjaamossa vallitsee kohtuullisen ergonominen tunnelma ja kaikki tarvittavat instrumentit ynnä muut lisäohjaimet ovat hyvin käsillä.

Hinausauto MAN TGA

Vaihteisto on 8×2-lovinen ZF-manuaali, eli eteenpäin vieviä pykäliä on yhteensä 16 kappaletta. Vaihteita hämmennetään perinteisesti kytkinpolkimen avustuksella. Heti liikkeellelähdön jälkeen paljastuu 11 metriä pitkän jättiläisen ympärilleen vaatima valtaisa liikkumatila.

Kankea kolossi

MANin molemmat etuakselit ovat ohjaavia, mutta 8×8-vetotavan vaatimista akseleista johtuen, etupyörät kääntyvät huomattavasti vähemmän kuin tavallisessa neliakselisessa autossa. Tähän kun lisätään pitkän puoleinen 590 mm:n akseliväli sekä kääntelyä lähtökohtaisesti kangistava teliveto, muodostuu hinurin kääntöympyrästä suorastaan jäätävän kokoinen.

Kun kaikki pyörät kytketään vetohommiin ja päälle vielä 100% tasauspyörästön lukot, ei autoa kovin helposti käännellä enää mihinkään suuntaan. Tätä ”ajomoodia” käytetäänkin useimmiten vain äärimmäisissä olosuhteissa ja liikkeellelähdöissä raskaan taakan alla.

Pelkällä telivedolla ajaessa kolossin kanssa pärjää pienemmilläkin kaduilla kohtuullisen hyvin, mutta kaikkiaan ohjastaminen vaatii vahvaa ennakointia, jotta ahtaissa risteyksissä välttyy noloilta tilanteilta.

Hinausauto MAN TGA

Kantavaksi tehty jousitus on tyhjänä ajaessa ymmärrettävästi hieman kovan tuntuinen, mutta kuorman kanssa tilanne mukavoituu.

MANin 12,4- litrainen ja 480-hevosvoimainen moottori tekee hartiavoimin töitä jo ilman kuormaakin yli 30 tonnia painavan jättiläisen alla. Tehoa tärkeämpi 2300 Nm:n maksimivääntö kuitenkin huolehtii voimavarojen riittävyydestä raskaita kuormia vetäessä.

Maantiellä MAN kulkee pitkän akselivälin ansiosta kuin juna. Auton pituudella on ajoa rauhoittava vaikutus varsinkin silloin, kun hinauspuomin päässä kiikkuu raskas kuorma.

Kun MANin toiminta- ja vastuualue alkaa suurin piirtein Raahen korkeudelta ja kattaa miltei koko Pohjois-Suomen, on ajo-ominaisuuksien oltava kuormankin kanssa ajettaessa siedettävällä ja varsinkin turvallisella tasolla. Matkaa saattaa kertyä yhdellä avustusreissulla useita satoja kilometrejä, josta helposti puolet voi olla kuorma päällä-ajoa.

Hinausauto MAN TGA

Edistyksellistä yhteistyötä ELY-keskuksen kanssa

Turvallisuusasioihin Hartikaisella panostetaan isosti. Kehitystyötä omien kuskien ja muiden tiellä liikkujien turvallisuuden parantamiseksi tehdään jatkuvasti, josta hyvänä esimerkkinä toimii hinausliikkeen oma liikenteenohjausyksikkö, joka lähtee MANin mukana keikalle aina kun tarve vaatii. Onnettomuuspaikalla yksikkö huolehtii oikeanlaisesta liikenteenohjauksesta ja vapauttaa virkavallan kyseisestä hommasta tärkeämpiin töihin.

Hinausauto MAN TGA

ELY-keskuksen ja liikenneviraston kanssa tehdyn sopimuksen myötä, MANiin on myös asennettu kameroita kaksin kappalein, joiden avulla viranomaiset voivat tarvittaessa tarkkailla onnettomuuspaikkaa ja sen ympäristöä.

Kameroiden avulla pelastustoimia ja esimerkiksi muille tienkäyttäjille osoitettavia kiertotie-vaihtoehtoja voidaan suunnitella huomattavasti monipuolisemmin ja tehokkaammin.

Teksti: Sami Puskala Kuvat: Roman Razinkov ja Jari Saarentaus

MAN TGA 41.480 8×8 vm. 2007:

Moottori/vaihteisto: 12,4 l dieselmoottori, kuusi sylinteriä, 16-v manuaalivaihteisto, 8-pyöräveto
Teho/vääntö: 353 kW (480 hv), 2300 Nm
Kokonaispaino/omapaino: 44 tn/32 tn
Pituus/akseliväli: 11m/5,9m
Vetolaitteisto: Hinauspuomi + 3x vinssi
Nosturi: 85 tonnimetriä, ulottuvuus 15,5 metriä
Hinta: yli 400 000 €

Jaa artikkeli

Keskustelu