Koeajo: mallisto kasvaa tipoittain – Fiat Tipo

STW 1.6 Multijet TCT Lounge

Fiat Tipo STW 1.6 Multijet TCT Lounge on tilava ja varusteltu dieselfarmari automaatilla myydyimpään luokkaan. Hyvää: tilat, pehmeä jousitus, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: ajettavuus, kevyt ohjaus, kulutus.

Ajoneuvot | Koeajo | 10.5.2017

Fiatin uudet mallit avittavat maahantuonnin elpymistä. Fiatilta on jo muutamia vuosia puuttunut malli myydyimmässä Golf-kokoluokassa Bravon toisen sukupolven jäätyä lyhytikäiseksi. Mallinimen vaihtaminen sukupolvesta toiseen ei ainakaan ole tuonut menestystä, persoonallisen Ritmon suosioon ei ole yltänyt sen enempää ensimmäinen Fiat Tipo, kumpikaan Bravo kuin Stilokaan. Nyt yritetään taas Fiat Tipo -nimellä.

Mallisto koostuu viisiovisesta luukkuperästä ja farmarista, muualla myynnissä olevaa porrasperää ei tuoda Suomeen.

Fiat Tipo Diesel

Runsaat tilat

Tipon kori on kilpailijoita joitakin senttejä korkeampi, pystymmällä istuma-asennolla on saatu aikaan hyvät tilat myös pituussuunnassa. Leveys riittää kolmelle takamatkustajalle vain lyhyen aikaa. Tavaratila on kookas ja selkeän muotoinen. Kontin pohja on hienosti nimetty Magic Cargo Spaceksi, mutta mitään taikuutta emme kahteen tasoon asetettavassa vanerilevyssä havainneet.

Kuskin paikka on Fiatiksi onnistunut, ajoasento ja istuimen muotoilu ovat luonnikkaat. Kojelauta on kikkailemattoman selkeä linjoiltaan ja toiminnoiltaan. Järjestelmien käyttäminen ratin lukuisien nappuloiden ja kosketusnäytön kautta on helppo oppia.

Lounge-varusteisen koeajoauton verhoilu on tyylikäs ja laadukkaan oloinen. Verhoilu onkin tärkein syy maksaa kolmen tonnin lisähinta, sillä jo Pop-perustaso on varsin riittävä. Elektroniset turvavarusteet kuten automaattinen hätäjarrutus löytyvät joka tapauksessa vasta lisävarustelistalta.

Vääntävä dieselmoottori

Tipon ostajien uskotaan haluavan bensiinimoottorin, niitä on tarjolla kolmin kappalein. Turboton 1,4-bensiinimoottori (95 hv) on hengetön kookkaaseen farmariin. Ahdettu versio (120 hv) on varmasti kahden tuhannen euron lisäpanostuksen väärti. Automaattivaihteet saa vain 1,6-litraisen (110 hv) moottorin pariksi.

Fiat Tipo Diesel

Viistoperä bensiiniturbolla oli kuitenkin koeajossamme jo aikaisemmin, nyt ajoimme kalleimman version, dieselfarmarin kaksoiskytkinvaihteistolla. 1,6 Multijet (120 hv) on koko Tipo-malliston ainoa dieselvaihtoehto.

Dieselin rutka vääntö tuo ajoon vaivattomuutta, jota hyvä yhteispeli kaksoiskytkinautomaatin kanssa täydentää. Tyhjäkäynnin tuntumassa käyntiääni on karhea, mutta nopeuden noustessa ääni tasoittuu ja matka taittuu miellyttävän hiljaisesti. Pieni pettymys tulee lopputankkauksessa, kun kulutus nousee kuuteen litraan.

Fiat Tipo Diesel

Mukava matkakumppani

Tipon jousitus on selkeästi mukavuuspainotteinen. Pehmeys aiheuttaa kallistelua ja epätarkkuutta ajolinjoihin, mutta matka etenee lutuisasti.

Jousitus selvittää pienet ja isot epätasaisuudet, mutta iskunvaimennus ei aivan onnistu viimeistelemään pehmeyttä tasaisuudeksi. Kevyt ohjaus on vaivaton taajamapyörittelyssä olematta kuitenkaan liian hervoton maantiellä.

Fiat Tipo Diesel

Fiatin uutuudelle toivoisi huikeaa menestystä, mutta siihen sen eväät eivät taida ihan riittää. Tiukasti kilpaillussa luokassa se ei erotu joukosta tarpeeksi edukseen, vaikka perusasiat ovatkin kunnossa.

Tilannetta ei auta merkin viime vuosien hiljaiselo, uskolliset fiatistit ovat jo vaihtaneet merkkiä. Uusia asiakkaita on moninkertaisesti vaikeampaa hankkia.

Vaikka Tipon hinnat alkavat edullisesta 17 000 eurosta, varustellun koeajoauton hinta lähentelee 30 000 euroa. Sillä hinnalla dieselfarmareita löytyy kaikilta kilpailijoilta.

Keskustelu