10.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: mallisto kasvaa tipoittain – Fiat Tipo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat Tipo STW 1.6 Multijet TCT Lounge on tilava ja varusteltu dieselfarmari automaatilla myydyimpään luokkaan. Hyvää: tilat, pehmeä jousitus, varustelu, hiljaisuus. Huonoa: ajettavuus, kevyt ohjaus, kulutus. Fiatin uudet mallit avittavat maahantuonnin elpymistä. Fiatilta on jo muutamia vuosia puuttunut malli myydyimmässä Golf-kokoluokassa Bravon toisen sukupolven jäätyä lyhytikäiseksi. Mallinimen vaihtaminen sukupolvesta toiseen ei ainakaan ole tuonut menestystä, persoonallisen Ritmon suosioon ei ole yltänyt sen enempää ensimmäinen Fiat Tipo, kumpikaan Bravo kuin Stilokaan. Nyt yritetään taas Fiat Tipo -nimellä. Mallisto koostuu viisiovisesta luukkuperästä ja farmarista, muualla myynnissä olevaa porrasperää ei tuoda Suomeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaat tilat Tipon kori on kilpailijoita joitakin senttejä korkeampi, pystymmällä istuma-asennolla on saatu aikaan hyvät tilat myös pituussuunnassa. Leveys riittää kolmelle takamatkustajalle vain lyhyen aikaa. Tavaratila on kookas ja selkeän muotoinen. Kontin pohja on hienosti nimetty Magic Cargo Spaceksi, mutta mitään taikuutta emme kahteen tasoon asetettavassa vanerilevyssä havainneet. Kuskin paikka on Fiatiksi onnistunut, ajoasento ja istuimen muotoilu ovat luonnikkaat. Kojelauta on kikkailemattoman selkeä linjoiltaan ja toiminnoiltaan. Järjestelmien käyttäminen ratin lukuisien nappuloiden ja kosketusnäytön kautta on helppo oppia. Lounge-varusteisen koeajoauton verhoilu on tyylikäs ja laadukkaan oloinen. Verhoilu onkin tärkein syy maksaa kolmen tonnin lisähinta, sillä jo Pop-perustaso on varsin riittävä. Elektroniset turvavarusteet kuten automaattinen hätäjarrutus löytyvät joka tapauksessa vasta lisävarustelistalta. Vääntävä dieselmoottori Tipon ostajien uskotaan haluavan bensiinimoottorin, niitä on tarjolla kolmin kappalein. Turboton 1,4-bensiinimoottori (95 hv) on hengetön kookkaaseen farmariin. Ahdettu versio (120 hv) on varmasti kahden tuhannen euron lisäpanostuksen väärti. Automaattivaihteet saa vain 1,6-litraisen (110 hv) moottorin pariksi. Viistoperä bensiiniturbolla oli kuitenkin koeajossamme jo aikaisemmin, nyt ajoimme kalleimman version, dieselfarmarin kaksoiskytkinvaihteistolla. 1,6 Multijet (120 hv) on koko Tipo-malliston ainoa dieselvaihtoehto. Dieselin rutka vääntö tuo ajoon vaivattomuutta, jota hyvä yhteispeli kaksoiskytkinautomaatin kanssa täydentää. Tyhjäkäynnin tuntumassa käyntiääni on karhea, mutta nopeuden noustessa ääni tasoittuu ja matka taittuu miellyttävän hiljaisesti. Pieni pettymys tulee lopputankkauksessa, kun kulutus nousee kuuteen litraan. Mukava matkakumppani Tipon jousitus on selkeästi mukavuuspainotteinen. Pehmeys aiheuttaa kallistelua ja epätarkkuutta ajolinjoihin, mutta matka etenee lutuisasti. Jousitus selvittää pienet ja isot epätasaisuudet, mutta iskunvaimennus ei aivan onnistu viimeistelemään pehmeyttä tasaisuudeksi. Kevyt ohjaus on vaivaton taajamapyörittelyssä olematta kuitenkaan liian hervoton maantiellä. Fiatin uutuudelle toivoisi huikeaa menestystä, mutta siihen sen eväät eivät taida ihan riittää. Tiukasti kilpaillussa luokassa se ei erotu joukosta tarpeeksi edukseen, vaikka perusasiat ovatkin kunnossa. Tilannetta ei auta merkin viime vuosien hiljaiselo, uskolliset fiatistit ovat jo vaihtaneet merkkiä. Uusia asiakkaita on moninkertaisesti vaikeampaa hankkia. Vaikka Tipon hinnat alkavat edullisesta 17 000 eurosta, varustellun koeajoauton hinta lähentelee 30 000 euroa. Sillä hinnalla dieselfarmareita löytyy kaikilta kilpailijoilta. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.fiat.fi/tipo/ Fiat Tipo STW 1.6 Multijet TCT Lounge Hinta alkaen 25 647 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 3750 r/min Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Vääntö 320 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4571 mm, leveys 1792 mm, korkeus 1514 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?