Ajoneuvot | Koeajo | 26.11.2018

Koeajo: maailman suosituin uudistui – Honda CR-V

Lifestyle 7 AT AWD

Maailman suosituin – ja aiempien vuosien Suomen suosituin – katumaasturi uudistuu täysin ja siirtyy viidenteen sukupolveen. Hyvää: moottori, matkustamon tilat. Huonoa: ohjaustuntuma, tavaratila, näytön heijastelualttius.

Jaa artikkeli

Takavuosina Honda CR-V oli Suomen myydyin katumaasturi – kunnes suomalaisten sydämet sulatti Nissan Qashqai. Yhä suositummaksi nousseen autoluokan eli keskikokoisten katumaasturien kilpailu on vain tiivistynyt. Viidennen sukupolven tyystin uudistuneella Honda CR-V:llä on oivat eväät menestyä. Maahantuojan arvion mukaan ensi vuonna joka toinen myyty Honda on CR-V.

Muuntuvat tilat

Tulokas on edeltäjäänsä voimakkaammin muotoiltu, mutta ulkomitat ovat säilyneet aika lailla ennallaan. Sisäilme on muovinen, mutta viimeistelty. Seitsentuumainen keskinäyttö on kehyksettömänä tyylikäs, mutta samalla altis häiritseville heijasteluille. Kosketusnäytön sovelias sormeilutapa vaatii harjoittelua.

Etuistuin on mukava ja tukeva. Ristiselän säätökin löytyy, mutta harmi kyllä kaltevuussäätö hoituu vivulla ja on karkeampitoimisempi kuin pyörösäädin. Ajoasennon saa silti säädettyä ongelmitta istuimen ja ratin säätövarojen ansiosta.

Näkyvyys ulos on kunnossa, kiitos kookkaiden sivupeilien ja peruutuskameran.

Honda CR-V:n saa viisi- tai seitsenpaikkaisena, jonka valitseva voi muunnella sisätiloja toista istuinriviä siirtämällä. Istuinrivi liikkuu 15 senttiä pituussuunnassa.

Takana on hulppean väljät matkustustilat. Takana istutaan korkealla ja jaloille on tilaa, sillä lattia on käytännössä tasainen.

Kolmas istuinrivi käytössä tavaroille jää erittäin niukat 150 litran tilat. Lisätilaa saa kaatamalla takimmaisten istuinten selkänojat, mutta harmi kyllä ne muodostavat konttiin kynnyksen ja syövät tilaa.

Lisää maavaraa

Maavaraa on kasvanut 20 senttiin. Neliveto toimii jouhevasti, vaikkei kuski sitä huomaakaan, että esimerkiksi ylämäkeä kivuttaessa elektronisesti ohjattu järjestelmä välittää portaattomasti enemmän voimaa takapyörille pidon takaamiseksi. Ja kun lisävääntöä ei enää tarvita, monilevykytkin kytkee kardaaniakselin automattisesti irti takatauspyörästöstä. Tämä osaltaan edesauttaa polttoaineen säästämistä.

Pyöräkohtainen voimanjako käy ajon aikana ilmi mittaristosta.Honda CR-V

Uusiutunut moottori

Konepellin alla jyllää tuttu mutta uusiutunut puolitoistalitrainen turboahdettu bensiinimoottori, jossa on tehoa 193 hevosvoimaa. Moottorin elämöinti kuuluu ajoittain häiritsevästi matkustamoon saakka – aktiivisesta taustamelun hallinnasta huolimatta.

Seitsenpaikkaisena auto on aina nelivetoinen ja varustettu portaattomalla CVT-vaihteistolla. Auto käyttäytyy nopeuden vaihteluissa jouhevasti ja nykäyksettömästi, vaikka eteneminen tuntuu aika ajoin laiskalta. Kohoava kierrosluku enteilee kuitenkin nopeuden kasvua eikä viive odotusten ja todellisuuden välillä ole liian pitkä.

Luvattu WLTP-keskikulutus on 8,9 litraa satasella, johon ei koeajossa päästy vaan keskikulutus nousi selkeästi yli yhdeksän litran.

Ohjaustuntuma on turhankin kevyt ja ajolinjalla pysyminen tarkoittaa ajoittaisia korjausliikkeitä. Ohjaus ei palauta kovin nöyrästi.Honda CR-V

Vakiona paljon

Honda CR-V:n vakovarustelu on aiempaa kattavampi. Koeajoautossa on muun muassa avaimeton järjestelmä, mäkilähtöavustin, aktiivinen törmäyksen varoitusjärjestelmä, hätäjarrutusavustin, kaistavahti ja -varoitin, älykäs nopeusrajoitin, aktiiviset kulmavalot, kaukovaloautomatiikka, automaatti-ilmastointi ja mukautuva vakionopeudensäädin.

Ylellisyyttä tuovat himmentyvä taustapeili ja nahkaiset istuimet. Mukavaa kyllä keskikyynärnoja on kookas ja säätyy pituussuunnassa. Sen alla on muhkeasti säilytystilaa. Pistokkeita on edessä, kesikonsolissa ja takakontissa.

Honda CR-V:n hintahaarukka etuvetoisena ja manuaalivaihteisena on 33 950–35 956 euroa, ja nelivetoisena 40 825–51 265 euroa. Hybridi-versio tulee tarjolle keväällä 2019.

Lisätietoja: honda.fi/crv

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Honda