18.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: A-luokan valmistujaiset – Mercedes-Benz A 200 A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauas on tultu pyöreästä kaupunkien tila-autosta. Uusi A-sarja on joukko harkittuja muutoksia, joiden ansiosta malli kasvaa täysiveriseksi Mercedes-Benziksi. Hyvää: raikas sisusta, MBUX, ajettavuus. Huonoa: takaistuin, oikea fiilis vaatii varusteita. Mercedes-Benzin A-sarja on kehittynyt neljässä mallipolvessa pyöreästä tilaihmeestä linjakkaaksi pystyperäksi ja lapsenomainen ysäripyöreys on vähentynyt polvi polvelta. Tällä kertaa päämuotoilija Gorden Wagenerin tiimi halusi korostaa A-sarjan aikuistumista viilatuilla mittasuhteilla ja tuimalla ilmeellä. Jopa pesäeron tila-autovaiheeseen tehnyt edellinen A-sarja näyttää nyt kehitysaskeleelta matkalla jänteväksi aikuiseksi. Valmistujaistensa kunniaksi A-sarja on samalla saanut niin paljon älyä, että jopa E- ja S-sarjan isovanhempia hämmästyttää. Mercedes onkin ottanut A-sarjan aseman nuorempien ostajien autovalintana tosissaan tuomalla auton suoraan 2020-luvulle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jäntevä aikuinen Uuden A-sarjan 4,42 metrin pituus kertoo 120 millimetrin pituuskasvusta, ollen merkittävin mittamuutoksista. Samalla auton mittasuhteita on määritelty uudelleen venyttämällä akseliväliä 30 millimetriä ja auton leveyttä 16 millimetrillä. Vastaavasti korkeus on kasvanut vain 6 millimetrillä. Tavoitteena on ollut antaa A-sarjalle varmempi olemus kuvastamaan uudistettua alustaa. Muotoilutiimi on pyrkinyt kuvastamaan auton aikuisempaa olemusta venyttämällä ja madaltamalla keulaa ja antamalla ensimmäiselle aakkoselle nälkäisen terävät ajovalot. Tavaratilaa on kasvatettu 29 litralla ja kapean lastausaukon ongelmaa on ratkottu kaksiosaisilla takavaloilla, jotka mahdollistavat leveämmän takaluukun. Huomiota on kiinnitetty myös aerodynaamisuuteen niin taloudellisuuden kuin matkustusmukavuuden nimissä. Nuori tyylitaituri Sisällä matkustamossa kertomus kulkee eri suuntaan. Kerta kaikkiaan upean yksinkertainen sisusta on Mercedes-Benziltä nyökkäys A-sarjan ostajien suuntaan, sillä malli houkuttelee johtotähden pariin selkeästi nuorempia ostajia, joista suuri osa saapuu Mercedes-perheeseen muiden merkkien joukosta. Kojelaudan uusi muoto nojaa vahvasti A-sarjan vakiovarusteiseen lasiohjaamoon, joka on tuttu muun muassa E-sarjasta. Järjestelyllä on saatu kevennettyä itse kojelautaa, mutta sen lisäksi tilaa on raivattu keskikonsolista siirtämällä lähes kaikki toiminnot uuden tietoviihdejärjestelmän taakse. Ilmastoinnin kontrollit säilyvät erillisinä, mutta uusi minimaalisen toimiva muotoilu vapauttaa lisää tilaa olemiselle ja säilyttämiselle. Vaikka esimerkiksi ilmaventtiilien muodon kaltaiset perusasiat ovat tuttuja muualta Mercedeksen mallistosta, on A-sarjan sisustassa haettu poikkeuksellista ilmavuutta ja tyylikkyyttä materiaalivalinnoilla, värien käytöllä sekä kattavalla lisävarusteisella tunnelmavalaistuksella. Etupenkillä tilaa on riittävästi, ainoan kauneusvirheen ollessa istuinten turhan tasainen muotoilu, jota voi istuinmallista riippuen korjata säätöjen avulla. Pitkiä matkoja varten tarjolla on ristiseläntuella toteutettu hierontatoiminto, joka on hieno piirre tämän kokoluokan automallissa. Takaistuimilla tilanne on hiukan eri. Kasvaneiden sisämittojen ansiosta tilaa on kohtuullisesti. Pettymykseksi takaistuimen tasainen ja matala muoto ei tarjoa juurikaan tukea pitkillä matkoilla. Tarkoituksena on ollut korostaa istuimen yhteensopivuutta markkinoilla olevien lastenistuinmallien kanssa ja parantaa takaistuinten selkänojan kaadettavuutta. Myös tavaratila on kehittynyt parempaan suuntaan. Uusi A-sarja on kasvanut kokoluokkaan, jossa se houkuttelee myös C-sarjan asiakkaita, jotka haluavat autolta perinteiden sijaan enemmän nuorekkuutta. Kaksi näyttöä, yksi ääni Älykkyydessä ja käytettävyydessä Mercedes-Benz A-sarja näyttää kertarysäyksellä taivaan merkit niin kilpailijoille kuin Mercedeksen muulle mallistolle. Vallankumouksen nimi on MBUX, Mercedes-Benz User Experience, joka korvaa aiemman Comand-järjestelmän. A-sarja on aina varustettu kahdella kookkaalla kojelautanäytöllä. Perusmallissa ruudut ovat 7-tuumaiset, mutta päivittyvät varustelun myötä asteittain 10,25-tuumaisiksi. Vasen näyttö vastaa mittariston tehtävistä, joskin nykyaikaiseen digitaalityyliin, jossa kuljettaja on vapaa valitsemaan haluamiaan näkymiä mittareista aina karttanäkymään asti. Oikeanpuoleisella näytöllä puolestaan hallitaan MBUX:n toimintoja ilmastoinnista ja viihteestä navigaatioon, auton asetuksiin ja taikatemppuja hipoviin suorituksiin. Järjestelmässä on aina tarpeeksi tehoa muun muassa näyttävälle karttagrafiikalle ja välittömästi tapahtuviin valikkosiirtymiin. MBUX kykenee parhaimmillaan näyttämään navigointiohjeet jopa lisätyn todellisuuden (augmented reality) keinoin, näyttäen leijuvia nuolia etukameran kuvassa. Järjestelmän käyttötapana on aina kosketus: joko ohjauspyörän hipaisunapeilla, keskikonsolin suurella kosketuslevyllä tai näyttöä koskettamalla. Kosketuslevyn haptinen palaute ja yksinkertaistetut valikkorakenteet toimivat hienosti yhteen. Käyttöliittymä tuo mieleen Piilaakson jättiläisten älypuhelimet ja antaa tunteen siitä, että järjestelmällä pystyy tekemään mitä tahansa. Valmistajan tavoitteena on ollut, että älypuhelinta ei A-sarjassa tarvitse kaivaa taskussa kuin lataamista varten. Lataaminen voidaan muuten tehdä langattomasti tai USB-C-tyyppisillä liittimillä. Mercedeksen mukaan MBUX:n tekoälytoiminnot oppivat lisäksi esimerkiksi työmatkat, viikonloppujen soittolistat ja milloin tyypillisesti tulee soitettua äidille. Jatkossa siis autokin osaa vaihtaa vapaalle ja ehdottaa kesäisin reittiä suoraan mökille työviikon päätteeksi. Koskettamisen lisäksi käytössä on Linguatronic-ääniohjauksen uusin kehitysaskel, jolla ei onneksi ole juurikaan yhteistä edeltäjänsä kanssa. “Hey Mercedes” -hihkaisuun vastaava ääniavustaja ymmärtää nyt luonnollista kieltä, joten tarkkojen komentojen sijaan autolle voi ilmaista “Minulla on kylmä”. Niinpä "Mercedekselle" voi antaa tehtäviä Helsingin sään etsimisestä kattoluukun verhon sulkemiseen ja musiikkilähteen vaihtamiseen. Vaikka rallienglanti toimii jo nyt käyttökielenä, oppii järjestelmä Mercedeksen mukaan lisää murteita, kieliä ja omia ilmaisuja kiitos pilviälyn. Vaikka vastaavia ääniavustimia on löytynyt muun muassa älypuhelimista jo jonkin aikaa, kohoaa niiden käytettävyys uudelle tasolle, kun käsiä ei tarvitse irroittaa ohjauspyörästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aikuisten ajettavuus Edellisen A-sarjan hauskin piirre oli sen ajettavuus, mutta Mercedekselle jäi parannettavaa jousitusmukavuuden ja äänieristyksen suhteen. Vaikka kroatialaistiestö eroaa melkoisesti meikäläisestä, ovat ensimmäiset merkit lupaavia erityisesti jousitusmukavuuden suhteen. Pettymykseksi nousee vain säädettävä iskunvaimennus, jonka säätöjen vaikutus jää minimaaliseksi. Tarkemmat kommentit äänieristyksen toiminnasta ja kahden erilaisen taka-akseliston sävyeroista säästykööt kotimaan koeajoihin. Aikuistumista on tapahtunut myös ohjauksessa, vaikka onneksi mutkien riemu ei ole täysin kadonnut pikku-Mersusta. Vastapainoksi A-sarjan kulku on kiitettävän vakaata moottoritielläkin. Jännittävästi Mercedes-Benz on varustanut A-sarjan samoilla ajoavustimilla kuin S-sarjan, joten perheen pienin ottaa aimo loikan autonomisten ominaisuuksien saralla. Moottoritiellä auto seuraa kaistaviivoja pehmeästi ja vaihtaa kaistaa vilkun napautuksella – kunhan kädet muistaa pitää ohjauspyörällä. Lisänä A-sarja on saanut hyviä ominaisuuksia kaupunkielämää ajatellen, kuten kuolleen kulman varoituksen pysäköintitoiminnon, joka varoittaa kuljettajaa avaamasta ovea lähestyvän polkupyöräilijän eteen. Modernit moottorit Ensimmäisessä aallossa uusi A-sarja nähdään etuvetoisena kolmella eri moottorivaihtoehdolla. Dieselvaihtoehtona on 1,5-litrainen OM 608, mallimerkinnältään A 180 d, ja se on vaivaton ajettava seitsemänvaihteisen automaatin, 116 hevosvoiman ja 260 newtonmetrin väännön ansiosta. Bensiinimoottoreista väkevämpi on A 250:n konepellin alta löytyvä M 260, joka jalostaa kaksilitraisen neloskoneen uuteen versioon. Aina automaattivaihteinen voimalinjaversio tuo 224 hevosvoiman ja 350 newtonmetrin lisäksi A-sarjaan monivarsituetun taka-akseliston, jota nähdään laajemmin syksyllä saapuvissa 4Matic-nelivetomalleissa. A 250:n suoritusarvot riittävät aiheuttamaan hermoilua jopa GTI-luokassa ja äänimaailmassakin löytyy ripaus potkua. Yleisin valinta uuden Aakkosen keulalle lienee Renaultin kanssa yhteistyössä kehitetty 1,33-litrainen M 282. 163-hevosvoimainen nelisylinterinen moottori on kauppanimeltään A 200 ja sen saa sekä kuusivaihteisen manuaalin että seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaattivaihteiston parina. Hyvistä suoritusarvoista huolimatta moottori tuntuu täyskaasulla ajettaessa hiukan hengästyneeltä. Uusi uljas A Uusi Mercedes-Benz A-sarja on kokoistaan isompi juttu johtotähden tulevaisuudelle. A-sarjaan perustuvia malleja, kuten CLA ja B-sarja, tullaan jatkossa näkemään entistä enemmän ja samalla korostuu niiden merkitys Mercedes-Benzin myynnille. Mercedekselle vallankumouksellinen MBUX tullaan näkemään seuraavaksi uudessa Sprinterissä ja AMG GT -sporttisedanissa, mutta tipoittain käytettävyyden uusi aalto tulee virtaamaan läpi koko malliston – eikä järjestelmä ole vielä saavuttanut täyttä potentiaaliaan. Jos edellinen A-sarja aloitti mallin muunnoksen osaksi saksalaisvalmistajan tuoteportfoliota, vie uusi W177 muodonmuutoksen loppuun. Kotelosta kuoriutuu sorja kompaktiluokan pystyperä, jonka äly on johtotähtenä koko merkille. Oppivuosien jälkeen A-sarja on valmistunut. Ja kun uuden A-sarjan valmistus lopulta alkaa myös Uudessakaupungissa, kannattaa siitä olla ylpeä. Tämä on kova juttu. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Malliston hinnat alkaen 31 645 euroa. Lisätietoja: Mercedes-Benz Suomi Mercedes-Benz A 200 A Progressive Hinta alkaen 37 289 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 120 kW (163 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Vääntö 250 Nm (1620 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4419 mm, leveys 1719 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2729 mm Tavaratila: 370 l Omamassa: 1375 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku