Ajoneuvot | Koeajo | 11.6.2018

Koeajo: Lexus RX 450h L Premier – arvokasta tilaa

Pidemmällä perällä Lexus RX 450h L -luksuskatumaasturiin saadaan suurperheen tilat. Hyvää: polttoaineenkulutus, ajomukavuus, ergonomia. Huonoa: ei vetokoukkua, navigointi.

Jaa artikkeli

Varakkaillakin voi olla iso perhe. Lexus on saanut paljon kyselyjä, miksei sillä ole ollut Euroopassa seitsenpaikkaista automallia. Nyt on. Lexus RX 450h L on 11 senttiä pidempi kuin viisipaikkainen sisarensa RX 450h, mutta luksusmerkki ei ole toteuttanut sitä akseliväliä vaan perää kasvattamalla. Katumaasturi on millilleen viisi metriä pitkä, joten se on iso auto.

Lexus RX 450h L

L-malli on myös puolitoista senttiä korkeampi kuin RX 450h, mutta leveydessä ei ole eroa. Kahta taaimmaista istuinta varten on pitänyt leipoa lisää pääntilaa. Se on toteutettu perusmallia jyrkemmällä takaluukun kulmalla. Viimeiset millit on saatu kaavittua siten, että takalasin pyyhkimen moottori on siirretty takalasin yläreunasta alareunaan.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Lisätila lähinnä lapsille

Seitsenpaikkaisissa autoissa takimmaiset istuimet on lähes poikkeuksetta mitoitettu joko lasten kuljettamiseen tai vain tilapäiseen aikuisten kyydittämiseen. Tämä pätee myös Lexukseen.

Takaistuimille kulku tapahtuu keskimmäisiä istuimia kiepauttamalla. Jäykkäselkäisille ja roteville aikuisille kulkuaukko on turhan ahdas, ja korkeahko nousu autoon vaikeuttaa sekin kyytiin nousua.

Lexus RX 450h L

Pääntila takana loppuu jo 175-senttisellä kesken, eikä päälaki katossa matkustaminen tunnu houkuttavalta ajatukselta. Lapsille paikka lienee hyvin mieluisa, onhan ilmastoinnissakin heille omat säädöt.

Takimmaisten jalkatilaa voi säädellä keskimmäisiä istuimia liikuttelemalla. Keskirivi liikkuu kahdessa osassa 15 senttiä, mutta jos se otetaan kokonaisuudessaan käyttöön, aikuisten on turha yrittää keskimmäisille istuimille, koska polvitila loppuu kesken.

Normaalissa asennossa keskimmäisellä rivillä on erinomaisesti tilaa sillä poikkeuksella, että etuistuinten alla on vain pieni rako jalkaterille.

Lexus RX 450h L

Ei peräkärrylle

Tavaratilaa on ihmismäärästä riippuen joko niukasti tai ruhtinaallisesti. Jos kaikki istuimet ovat käytössä, takimmaisten istuinten taakse jää vain 176 litran tavaratila istuinten yläreunaan mitattuna.

Viidellä matkustajalla ruuma kasvaa jo huomattavasti, mutta pohjan alle taitettavien takaistuimien vuoksi vetoisuus jää 432 litraan, mikä on yli sata litraa vähemmän kuin viisipaikkaisessa RX 450h:ssä.

Monille suomalaisille vielä merkittävämpi miinus tulee siitä, ettei L-malliin ole tyyppihyväksytty vetomassaa lainkaan. Sen sijaan viisipaikkaisessa mallissa jarrullinen massa on peräti 2 000 kiloa, mikä on hybridiautolle hieno lukema.

Aina hybridi

Meikäläisillä markkinoilla Lexus elää pelkästään bensiinihybrideillä – siis vielä selvemmin kuin emomerkkinsä Toyota. 3,5-litraisen V6-bensiinimoottorin kumppaneina työskentelee kolme sähkömoottoria, jotka toimivat myös energiaa talteen ottavina generaattoreina.

Lexus RX 450h L

Takana ahkeroiva sähkömoottori tekee autosta tarvittaessa nelivetoisen. Portaattomasti toimiva automaattivaihteisto tekee kiihdytyksistä hieman kuminauhamaista, mutta auton erinomainen äänieristys tekee siitä hyvin siedettävää, ja 313 hevosvoiman yhteisteho liikuttaa isoa autoa tarvittaessa hyvinkin vilkkaasti.

Pelkällä sähköllä voidaan ajaa kerrallaan vain puolisentoista kilometriä, mutta olennaisempaa on se, että ajoajasta ja –matkasta sähköllä mennään jopa kymmeniä prosentteja. Polttoainesäästö on siten merkittävä.

Lexus RX 450h L on miellyttävä, mukava ja hiljainen ajettava, ja istuinergonomiakin on onnistunut. Rohkealla ja tyylikkäällä muotoilulla merkki erottuu monista kilpailijoista edukseen.

Kojelauta on muovisemman tuntuinen kuin monilla eurooppalaisilla kilpailijoilla, mutta perinteisten painikkeiden ansiosta toiminnot on helppo löytää.

Lexus RX 450h L

Koeajoautossa on iso vaakasuora 12,3-tuumainen värinäyttö. Navigointi puhuu selkeää suomea, mutta karttojen yksinkertainen grafiikka ja viiveet opastuksessa tuottavat pettymyksen.

Tärkeä kuriositeetti

RX on Lexukselle tärkeä malli Suomessa. Myyntiverkostoaan kasvattanut pieni merkki myi viime vuonna 323 autoa, joista noin 40 oli RX:ää. Pidemmän ja noin 3 000 euroa kalliimman Lexus RX 450h L:n osuus jäänee kuitenkin pieneksi – maahantuojan arvion mukaan neljään–viiteen autoon vuodessa.

Kyseessä on siis autona melkoinen kuriositeetti, mutta varakkaalle suurperheelle ehkä hyvinkin odotettu kuriositeetti.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Lexus