26.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Lexus ES 300h – Erilainen, mutta onnistunut Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus ES 300h haastaa Audi A6:n, BMW 5-sarjan ja Mercedes-Benzin perusmallit – ja ensivaikutelma on erittäin positiivinen. Hyvää: tilat, mukavuus, ajettavuus, vastine rahalle. Huonoa: tietoviihdejärjestelmä. Etuvetoinen suuri sedan. Sellaisiahan oli markkinoilla jonkin verran vielä vuosikymmen sitten, mutta nyt jäljellä ovat vain isommat perus-Volvot ja Audit. Suuret sedanit tehdään useimmiten BMW:n ja Mercedes-Benzin tyyliin lähtökohtaisesti takavetoisiksi, ja perusrakenteet mitoitetaan kaikkeen nelisylinterisen dieselin ja tuplaturboahdetun V8-voiman välillä – aivan kuten Audikin tekee A6-mallistaan kaikkea aina RS 6:een saakka. Lexus ES ei haasta saksalaismallien hinnastojen unelmaosastoa. Mutta myydyimpään päähän, perusdieseleitä kohtaan, se heittää mielenkiintoisen haasteen. ES:ää valmistetaan vain etuvetoisena, eikä maailmallakaan keulalle asenneta poikittain mitään V6-moottoria hurjempaa. Sen ansiosta matkustamoa on voitu viedä lähemmäs auton keulaa, eikä keskitunnelia ole tarvinnut mitoittaa kardaaniakselille tai voimamoottorin urheilupakoputkistolle. Lopputuloksena ES tarjoaa hulppeat sisätilat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seitsemäs kerta ES saapuu ensimmäistä kertaa Eurooppaan nyt seitsemännen sukupolvensa myötä; mallin tarina alkoi alkuperäisen LS-edustusauton rinnalla vuonna 1989. Euroopassa ES korvaa mallistossa takavetoisen GS:n, mutta maailmalla molempia myydään rinnakkain. Erilaisia tuotteita erilaisille asiakkaille. Lexuksen edustajat painottavat hiljaisuuden ja mukavuuden eteen tehtyä työtä. Äänieristemattoa on käytetty runsaasti, iskunvaimentimiin on lisätty venttiili pehmentämään suuria töyssyjä ja etuistuimia kehitettiin kolme vuotta. Espanjan Malagan ympäristössä ajettujen ensikoeajojen perusteella lopputulos vakuuttaa. Tilat ja istuinmukavuus ovat erinomaisia niin edessä kuin takanakin, ja ES tarjoaa korkeatasoisen kyydin. Värinät ja tärinät on kitketty pois, ja tienpinnan epätasaisuudet tasoittuvat tehokkaasti. Rengasmeluun otamme kantaa vasta Suomessa, mutta tuulensuhinat ja muut äänihaitat pysyvät miellyttävästi taustalla. Aina hybridi Eurooppaan ES:ää tuodaan vain 300h-hybridivoimalinjalla. On omista mieltymyksistä kiinni, onko tämä suuri vahvuus vai heikkous. Bensiinikäyttö, matala kulutus ja sulava portaaton vaihteisto ovat isoja plussia, toisaalta dieselin vääntöön tottuneelle tasakierroksilla työskentelevän ja täyskaasulla vielä hieman raakaäänisen moottorin kuuntelu voi tuntua ainakin alkuun rasittavalta. Portaattoman vaihteiston vuoksi kiihtyvyyttä ei aisti niin selvästi, vaikka 218 hevosvoiman yhteisteho riittääkin vaivattomaan etenemiseen. Sinänsä voimalinja pelaa hienosti ja täysin huomaamattomasti. Hybridiratkaisu noudattaa Toyota-konsernin malleista tuttua perusperiaatetta, mutta pakettia on lyhennetty ja kevennetty vaihtamalla planeettapyörästö kahteen rinnakkaiseen akseliin. Uusi kehitysversio vähentää voimalinjan kuminauhamaista luonnetta. Mukava ja kyvykäs Lexuksen ajettavuutta leimaa vaivattomuus. Ohjausvaste on luonnollinen ja keskialue selkeä. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta suoriutuu silti mainiosti reippaammastakin mutka-ajosta. Parhaimmillaan auto on silti pitkässä matka-ajossa, jossa hyvät istuimet ja kokonaisvaltainen vaivattomuus korostuvat. Viihtyvyyttä voi parantaa ruksaamalla varusteluettelosta Mark Levinsonin äänentoiston, jonka soinnista noin 1 500 euroa on pikkuraha. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Listat kuin katanat Lisää sporttisuutta kaipaavat voivat tilata autonsa kahdella F Sport -varustelulla. Autot erottuvat maskeillaan tai esimerkiksi japanilaismiekkojen innoittamilla alumiinilistoillaan. 19-tuumaiset vanteet ja sähkösäätöiset iskunvaimentimet jämäköittävät kyytiä jonkin verran – ainakin allekirjoittaneen mielestä perusmallit tarjosivat paremman kumppanin vaivattoman, mutta epäurheilullisen hybridivoimalinjan kanssa. Kulttuurieroja Lexuksen pikkuseikat voivat toki häiritä saksalaisuuteen tottuneita: tietoviihdejärjestelmän käyttö on edelleen kankeaa, jo vakiovarustein kattavan avustinjoukon löytää mittaristosta kryptisten kirjainten takaa ja niin edelleen. Tottumista vaatinee myös ostoprosessi: Lexuksen räätälöinti on omista tarpeista riippuen joko miellyttävän suoraviivaista tai rasittavan rajoitettua. Mallisto jakautuu viiteen varustetasoon, jotka pääosin määräävät varusteet. Hinnat alkavat Comfortin 49 218 eurosta ja päättyvät Luxuryn 67 955 euroon. Myyntimalliksi odotetaan 56 184 euroa maksavaa Executivea, joka tarjoaa jo pitkän listan herkkuja. Se onkin joustamattoman mallipolitiikan suuri etu: saman arvoisiin saksalaisautoihin nähden Lexuksen varustelu on erittäin kattava. Kattoluukkukin on vakiovaruste. On mielenkiintoista nähdä, kuinka markkinat ottavat Lexus ES:n vastaan. Se on täysin omanlaisensa auto, joka kuitenkin tarjoaa ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan kilpailukykyisen vastineen suosituille saksalaisille arvoautoille. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.lexus.com/ES-hybrid Lexus ES 300h Hinta alkaen 49 218 € Moottori Bensiinihybridi 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivaihteisto, etuveto. Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4975 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2870 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta