2.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: lähempänä lähtökohtaansa – Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz CLS madaltaa kynnystä E-sarjan sisarmalliin nähden. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, käyntiääni. Huonoa: voisi olla hätkähdyttävämpikin. Mercedes-Benz CLS on tähtimerkin valikoimassa miltei itsestään selvä malli – näitä neliovisia ”coupéita” on tehtailtu vuodesta 2004 lähtien nyt jo kolmannessa sukupolvessa. CLS on perinteisesti myös antanut sisarmallilleen E-sarjalle vapauden olla isojen autojen luokassa se järkevämpi, ja ainakin pääntiloiltaan myös väljempi vaihtoehto. Paitsi, että kattolinja kulkee E-sedaniin verrattuna 33 mm alempana, CLS on myös 65 mm pidempi ja 38 mm leveämpi, mikä vain korostaa menevämpää olemusta. Siinä, että CLS:n puikulamuoto luo sisätiloihin tiettyjä kompromisseja, ei ole mitään vikaa. Enemmän matkaa istuimen pinnasta kattoon saa valitsemalla joko sen eemelin, tai sitten jonkin mallin Mercedeksen mittavasta SUV-paletista. Sitä paitsi CLS:n etuistuimilla mataluus esiintyy vain visuaalisena elementtinä, eli tiloihin sillä ei ole vaikutusta. Takapenkillä tila on yläsuuntaan rajoitetumpi, mutta vielä keskimittaisille riittävä. Tavaratilaakin on vain niukasti vähemmän kuin E:ssä (540 vs. 520 l). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suorempi suorituskyky Kun ensikoeajossa herkuttelimme CLS:n bensakoneilla, Suomessa kokeilimme tämänhetkisen mallivalikoiman keskimmäistä edustajaa, tuoreen suoran kuutosdieselin voimakkaampaa painosta. Nelisylinteriset CLS:t tulevat ensi syksynä. Juuri tässä piileekin syvällisin ero CLS:n ja E-sarjan välillä, sillä jälkimmäisessä tyydytään dieselpuolella toistaiseksi joko nelipyttyisiin tai sitten vanhempiin, sinänsä aivan kelpoisiin V6-voimanlähteisiin. Suora kuutosdiesel kuulostaa täysin bensakoneelta, ja myös ohituskiihtyvyys on huikea. Kuljettajalta vaaditaan todellista malttia, sillä pelkästään yksi rekan kaasu pohjassa -sivuutus saisi nopeuden nousemaan aivan liian korkeisiin lukemiin. Maantie- ja muutkin piirteet peesaavat E-sarjaa. Ajettavuus on tunnokasta ja kokoisekseen näppärän tuntuista, ja koeajoyksilössä lisävarusteena ollut säätyvä iskunvaimennus jakaa matkalaisille ilmajousituksen kaltaisen ajomukavuuden. Erilaiset erot CLS 400 d:n ominaisuudet ovat siis teknisesti tyhjentävät, hyvä niin. Lopuksi onkin aika pohtia mielikuva-asioita, sillä niillähän etenkin tämänhintaisia autoja pitkälti hankitaan. En sano, etteikö uusikin CLS näyttäisi hyvältä, mutta ero persoonallisuudessa yhtä lailla pyöreämuotoiseen E-sarjaan ei vaikuta aivan yhtä suurelta kuin edeltävissä sukupolvissa. Etenkin, kun kojelauta ja sisustus ovat pitkälti identtiset. Kun on aikoinaan kokenut ensimmäisen CLS:n jaguarmaiset muodot läpi koko ohjaamon poimuilevine keskikonsoleineen ja ihastellut kakkoskorin Shooting Brake -farmariversion uniikkeja muotoja, uuden, pelkästään neliovisena valmistettavan CLS:n hallitsevimmaksi eduksi tuntuukin jäävän se edellä mainittu moottori. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/cls Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Hinta alkaen 107 939 € Koeajetun auton hinta varusteineen 144 879 € Moottori Dieselmoottori 2 925 cm³, 6 sylinteriä, 2 ahdinta, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 4400 r/min Vääntö 700 Nm (1200–3200 r/min) Vääntö 700 Nm (1200–3200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,0 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 156 g/km Mitat pituus 4988 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?