22.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kunnianhimon kangistama – Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Malliston huipulla majaileva Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD DCT GT-Line tuo mukanaan lähes kaikki varusteet, mutta perusversioon nähden tuplahinta on jo turhan kova pala. Hyvää: tilava, varusteltu, näyttävä. Huonoa: hinnan ja viimeistelyn suhde, voimalinjan reagointi. Neljännen sukupolven Kia Sportage esiteltiin 2015, korealaisvalmistajan katumaasturisuosikin terävöittäessä ilmettään rohkeammin Kian nykytyylin mukaiseksi. Tilava Sportage onkin ollut valmistajalleen edelleen myyntimenestys. Tutusta Sportagesta tällä kertaa koeajoon valikoitui malliston tehokkain bensiinimoottori, ahdettu 1,6-litrainen T-GDI, josta saadaan 177 hevosvoimaa. Bensiinimoottori tarjoaa joustavuutta myös voimalinjan kanssa, sillä T-GDI on mahdollista valita etuvedon tai manuaalivaihteiston pariksi. Suurinta mukavuutta tarjoaa kuitenkin nelivedon ja seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä. Moottoria vastaava dieselvaihtoehto, 2,0-litrainen CRDi 185 hevosvoiman versiona, ei tarjoa kuin automaatin ja nelivedon yhdistelmän. Sportagen varustetasot ovat hinnaston aloittava Active, tutut LX ja EX, Business Premium sekä sporttisuutta korostava ylellinen GT-Line. Näyttävän GT-Linen erottaa ulkoisesti esimerkiksi led-sumuvaloista, alleajosuojista edessä ja takana, omasta 19-tuumaisesta vannedesignista ja kromilistoista. Matkustamossa luvassa on puolestaan nahkaverhoilu, alumiinisomisteiset polkimet, D-muotoinen ohjauspyörä sekä vaihteenvalitsimet ohjauspyörän yhteydessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parhaimmillaan liikkeessä Kattavasti turvavarusteltu Kia Sportage on helppo ajettava kaupungissa, kiitos muun muassa kuolleen kulman varoitusjärjestelmän ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän. Koostaan huolimatta Sportage tuntuu kohtuullisen ketterältä ajettavalta. Toisaalta maantiellä kulku on eleettömän helppoa ja rengasmelu on hallinnassa. Perustunnoton ohjaus on painotettu luontevasti. Suurin miinus ajettavuudessa tulee pintakovasta jousituksesta, joka liittyy GT-Linen 19-tuumaisiin renkaisiin. Erikoisesti myös istuinmuotoilu liittyy tilanteeseen. Turhan napakaksi topattu istuin tuntuu siltä, että istuminen tapahtuu enemmän penkin päällä kuin penkissä. Tämä korostaa jousituksen kovuutta. Pihatieltä poistuville kerrottakoon, että Kia Sportagen maavara on 172 mm, lähestymiskulma on 16,7° ja jättökulma 23,9°. Toivomisen varaa jää voimalinjaankin. Moottorin ja vaihteiston yhteispeli ei ole täysin saumatonta, sillä hetkittäin parivaljakko tuntuu ikään kuin odottavan jotakin. Liikkeellelähdöt ovat usein viipyileviä ja ronskimmalla kaasunkäytöllä tuloksena on turhaa ryntäilyä. Tilanne onneksi helpottuu vauhdin karttuessa, mutta kaupunkiviidakossa kuljettajalta kysytään välillä hermoja. Moottoritiellä ja ohituksissa Sportagen voimavarat riittävät mainiosti. Kunnianhimon uhri Malliston huipulla majaileva GT-Line-varustelu tuo luonnollisesti mukanaan koko joukon mukavuusvarusteita. Suuri osa niistä on tuttuja jo Business Premium -varustelusta. Keskikonsolin keskipisteenä on 8-tuumainen navigoinnin näyttö ja käyttöliittymä on tuttu Kian muusta mallistosta. Järjestelmä hoitaa tehtävänsä hyvin, tosin vain englanniksi tai ruotsiksi. Samalla äänentoistosta vastaa JBL:n valmistama 320 watin äänijärjestelmä. Mukavuusvarusteisiin kuuluu myös sähkötoiminen takaluukku, avaimeton käynnistys ja kuljettajan istuimen sähkösäädöt. Turvallisuusvarusteiden parhaimmistoon kuuluu automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä sekä kääntyvät xenon-ajovalot. Kia Sportagen paras puoli on sen tilavuus, sillä etuistuinten lisäksi väljyyttä riittää myös takaistuimilla. Tavaratilaa on 503 litraa ja se on laajennettavissa 1 492 litraan. Mielenrauhaa tuo puolestaan Kian pitkä takuu. Yllättävästi Kia Sportagen suurin haaste on malliston laaja skaala. Kun hinnat alkavat 24 990 eurosta, olettaisi lähes tuplahinnalla saavan jo jotain todella erityistä. Tarjolla on toki paljon, mutta valitettavasti Sportagen varusteiden toteutus, materiaalien ja viimeistelyn taso ei kanna enää 50 000 euron tuntumassa. Kia Sportage on tasapainoinen kokonaisuus, mutta pelkästään kaikkien varusteiden ruksiminen ei riitä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Sportage 1.6 T-GDI AWD DCT GT-Line Hinta alkaen 48 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 48 490 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km 9,2 (kaup.) / 6,5 (maant.) / NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4480 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 503 l Omamassa: 1534–1704 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?