Ajoneuvot Koeajo Moottoripyörät 11.5.2018
Koeajo: KTM 790 Duke – rivimoottori korvaa V-tyylin
KTM:n moottorivalikoima kasvaa, kun yksisylinteristen ja V2-moottoreiden rinnalle tulee KTM 790 Dukeen uusi kaksisylinterinen rivimoottori. Hyvää: elektroniset ajoavustimet, keveys, rohkeasti erilainen konsepti. Huonoa: alakierroksilla nykivä moottori.
KTM 790 Duke on täysin uusi malli. Runko, moottori, KTM:n valmistamat jarrut ja uusi rengasmerkki kertovat, että suunnittelussa on lähdetty puhtaalta pöydältä. Jopa KTM:n slogan ”Ready to Race” on vaakalaudalla, sillä itävaltalaisten mukaan suunnittelussa on korostettu rataominaisuuksien sijaan maantieajoa.
Poikkeaa kilpailijoista
KTM lähtee omanlaisellaan reseptillä kilpailemaan Kawasakin Z900:n, Triumph Street Triplen ja Yamaha MT-09:n kanssa. Aseena ei ole suurin teho ja kalleimmat jousitus- ja jarrukomponentit, vaan järkevän hintaiset perusosat ja kilpailijoista poiketen kattava varustus elektronisia apuvälineitä.
Moottorin asetuksia on neljä: Track, Sport, Road ja Rain.
Erot näiden välillä ovat suuret ja Track ja Sport ovat selvästi liian teräviä taajama-ajoon. Sport osoittautuu mutkatiellä hauskan teräväksi valinnaksi. Track-asetuksessa kuljettaja voi säätää kaasunvasteen, luistoneston ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen asetuksen mieleisekseen.
Sekä ABS-jarrut että luistonesto huomioivat myös pyörän sivuttaiskallistuksen, mikä on uutta tässä koko- ja hintaluokassa.
Jarrut vaativat sormivoimia
Kahteen suuntaan toimiva vaihdeavustin erottaa KTM:n mutkatieajossa kilpailijoista, edukseen. Moottori vetää puhtaasti 3 000 kierroksesta alkaen mutta puutuu jo vähän ennen punarajaa.
Suorituskykyä on ripeään etemiseen riittävästi. Jousitus on kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välimaastosta. Tehokas jarrutus vaatii reilusti sormivoimaa eikä jarruteho kasva lineaarisesti puristusvoiman kanssa. Mittaristo on muuten selkeälukuinen, mutta kierroslukupalkki kasvaa karkeasti.
Runko, satula ja tankki ovat kapeita, jolloin 180-senttisellä kuljettajalla ylettävät kantapäätkin maahan. Ajoasento on lievästi eteen nojaava. Ohjaustankoa pystyy säätämään pituus- ja korkeussuunnassa. Se on hyvä, sillä tehdasasetuksessaan se on keskimittaiselle kuljettajalle turhan alhaalla ja kovissa jarrutuksissa tuen saaminen tangosta on vaikeaa.
Tulokas sekoittaa luokan markkinoita pirteän erilaisella konseptillaan. Se on ajettavuudeltaan kevyt ja ohjaukseltaan nopea. Runsas elektronisten varusteiden määrä ilman lisähintaa on jotain mitä kilpailijat eivät tarjoa. Saatavana on myös A2-korttiluokkaan kuristettavissa oleva 70 kW versio hintaan 12 734 €.
Lisätietoja: www.ktm.com/790-duke