Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 1.2.2017

Koeajo: KTM 1290 Super Duke R – vieläkin terävämpi

Peto on KTM 1290 Super Duke R:n kuvaava kutsumanimi. Maailman tehokkain nakupyörä sai lisää tehoa ja elektroniikkaa. Pedosta tuli vieläkin hurjempi. Hyvää: Mahtava vääntö, monipuoliset ajoavustimet, avaimeton käyttöjärjestelmä. Huonoa: Päivityksen myötä paino kasvanut muutamalla kilolla.

Jaa artikkeli

KTM 1290 Super Duke R

Uusi KTM 1290 Super Duke R on saanut pieniä parannuksia jokaiselle osa-alueelle. Monta pientä parannusta merkitsevät yhdessä selvästi parempaa kokonaisuutta.

Ulkoisesti Super Duke on nyt terävälinjaisempi ja näyttää jopa sirommalta. Ajovalo on pystysuunnassa jaettu kahteen osaan. Aiempi kaksiosainen mittaristo on korvattu isolla TFT-värinäytöllä.

KTM 1290 Super Duke R

Istuinkorkeus on 835 milliä, joten 180-senttisellä kuljettajalla vain varpaat yltävät maahan.

Ohjaustangon katkaisimet ovat muuten vanhat tutut, mutta lisänä on vasemmalla puolella sijaitseva vakionopeussäätimen kytkin. Säädin toimii 3–6-vaihteilla ja nopeusalueella 40–200 km/h.

KTM 1290 Super Duke R

Ohjaustanko, kahvojen etäisyys ja polkimien asento ovat säädettävissä kuljettajan koon mukaan. Virtalukko puuttuu, sillä käyttöjärjestelmä on nyt avaimeton. KTM My Ride -järjestelmä mahdollistaa älypuhelimen liittämisen niin, että mittaristo toimii sen näyttönä.

KTM 1290 Super Duke R

Miehekäs soundi

Moottori jyrähtää käyntiin miehekkäästi. Iskutilavuutta on 1 300 kuutiota ja puristussuhde on prätkämaailman korkeimpia eli peräti 13,6:1.

Kytkin on kevytkäyttöinen ja vaihteet menevät päälle sujuvasti.

KTM 1290 Super Duke R

Vakiovarustukseen kuuluu kolme ajotilaa: Sport, Street ja Rain. Kahdessa ensimmäisessä huipputehoa on 177 hevosvoimaa ja sadeasetuksella 130 hevosvoimaa. Kaarre-ABS-jarrujen, luiston- ja keulimiseneston asetukset säätyvät ajotilavalinnan mukaan.

KTM 1290 Super Duke R

Moottori vääntää vahvasti, kunhan kierrosluku pidetään 2 000:n yläpuolella. Kevyempien titaaniventtiilien ansiosta maksimikierroslukua on nostettu 500 kierroksella ja huipputehokin saadaan vasta 9 750 kierroksella.

KTM 1290 Super Duke R

Vakuuttavinta moottorissa on kuitenkin vääntö. Yli 140 newtonmetriä kuljettaa reilun 200 kilon painoista pyörää vauhdikkaasti, eikä juurikaan ole väliä mikä vaihde on päällä.

KTM 1290 Super Duke R

Elektroniset apuvälineet toimivat nyt pehmeämmin ja huomaamattomammin. Moottorinohjaus on säädetty huolella, ja ajaminen tuntuu kaikesta huolimatta pehmeältä. Toki koko ajan tuntuu selvästi, että moottori uhkuu menohaluja ja odottaa kärsimättömästi kaasukahvan kääntöä.

KTM 1290 Super Duke R

Parannusten ansiosta suorituskyky on nyt paremmin hyödynnettävissä. Alla on yksi nopeimpia moottoripyöriä, onpa ympäristönä sitten maantie tai moottorirata.

Lue lisää: KTM 1290 Super Duke R

Jaa artikkeli

Keskustelu