1.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: kova keskimmäinen – Volkswagen Tiguan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on puhdasverinen merkkinsä edustaja niin olemus- kuin mukavuuspuolellakin. Hyvää: ajettavuus, tilat, muunneltavuus. Huonoa: ei maailman pehmein. Kun koeajoon tulee lyhyen ajan sisällä kolmas muunnelma samasta teemasta eli Volkswagen Tiguan, huomaa viimeistään, miten VW-konsernin katumaasturitarjonta on hetkessä moninkertaistunut. Päivänvalon on nähnyt peräti neljä uutta mallia – kokojärjestyksessä Audi Q2, Seat Ateca, Volkswagen Tiguan ja Škoda Kodiaq. Näistä kolme viimeksi mainittua ovat selkeitä sisarmalleja myös ulkonäöltään. Eroja on haettu etenkin erilaisilla keuloilla, mutta vaikkapa takaviistosta katsottuna kyljen pokkaus ja takavalon olemus ovat kolmikossa hyvin saman tyyppiset. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hetken päästä isompi Veikkaamme kuitenkin, että harva autonostaja tai -kuolaaja mieltää näitä sisarmallijuttuja aivan automedian tavoin. Seat on Seat, Škoda on Škoda ja volkkari on volkkari, ja sellaisina ne pysyvät mielikuvissa vielä pitkään. Sen sijaan autojen keskinäiset kokoerot ovat jo merkittävämpi asia. Alun perin näytti siltä, että Ateca, Tiguan ja Kodiaq erottuvat toisistaan selkeästi pituuksiensa (4 363/4 486/4 697 mm) ja akseliväliensä (2 638/2 677/2 791 mm) osalta. Tieto Geneven autonäyttelyssä esiteltävästä Kodiaqin kokoisesta ja seitsenpaikkaisesta Tiguanin Allspace-versiosta kuitenkin sekoitti pakan. Jäämmekin odottamaan, mitä muita versioita samasta taikinasta vielä leivotaan. Mahtuu mukavasti Jo tällä korikoolla mahdollistetaan erittäin hyvät sisätilat. Pitkä takamatkustaja ei löydä mitään moittimista, eivätkä yleensä tila-autoissa käytetyt, etuistuinten selkänojista taittuvat pöydätkään vie jaloilta hyötysenttejä. Muitakin tila-automaisia yksityiskohtia löytyy, kuten takaistuimen selkänojan moniportainen kaltevuussäätö sekä istuimen pitkittäissäätö. Kenties tärkeämpää on se, että istuinmukavuus on kohtuullisen hyvä jopa reisituen osalta. Tavaratilakin on hyvin suunniteltu. Selkänoja kaatuu kolmessa osassa, eli suksien sisäkuljetus on turvattu. Kahteen eri tasoon asettuvalla välipohjalla kontista saa joko tosi syvän tai sitten tasapintaisen laajennuksen kanssa. Kotimaa tiedossa Kuljettajan paikalla fiilis on perisaksalainen. Aivan kuten nykyinen Volkswagen Passat, myös toisen sukupolven Tiguan tarjoaa laakean, varsin kovapintaisen istuimen ja melko topakan alustan. Ensin mainittua parantavat ErgoActive-istuimen laajat säätömahdollisuudet, jälkimmäinen piirre on ainakin tässä malliversiossa vain hyväksyttävä. Kuopat tuntuvat pintakovuutena, mutta onneksi alusta ei tasaisella tiellä juuri nypytä, ja isot heitot ylittyvät jo selvästi huomamaattomammin. Rengasmelu vaikutti nastarenkain varsin kovalta verrattuna syksyllä ajamaamme peruskesäkumeilla kengitettyyn Seat Atecaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ryhmäviivyttelyä 1.4 TSI -bensakone liikuttaa Tiguania riittävästi. Tumma käyntiääni ei nouse missään vaiheessa häiritsevän korkeaksi senkään takia, että nelivetoisessa autossa riittää pitoa ilman koneen turhanpäiväistä kierrättämistä. Neliveto on Tiguanissa aina mukana aivan malliston vähätehoisempia versioita lukuun ottamatta. Koeajetun moottorin saa tällä varustelulla ja DSG-kaksoiskytkinautomaatilla myös etuvetoisena; tällöin säästää reilut 4 200 euroa. Vaikka se on iso raha, noin 10 prosenttia auton koko arvosta, Suomen talvessa nelivedosta ei toisinaan tee mieli luopua mistään hinnasta. Kytkeytyvän nelivedon ja kaksoiskytkinvaihteiston toiminta ei ole missään vaiheessa täysin viiveetöntä, mutta jäisestä risteyksestä liikennevirran ahtaaseen rakoon kiihdytettäessä lopputulos on joka tapauksessa sama: kaksivetoisella suoritus jää tekemättä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.volkswagen.fi/tiguan Volkswagen Tiguan Comfortline 1.4 TSI 4Motion DSG Hinta alkaen 42 512 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 405 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (5100–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (5100–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4486 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1673 mm, akseliväli 2677 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku