23.9.2018

Koeajo: Kova huippumalli – Volvo V60 T6

Volvo V60

Volvo V60 T6 muutti sporttifarkun järkevämmäksi kartanoautoksi. Hyvää: runsaat tilat, suorituskyky, etuistuimet, varustelu. Huonoa: takaistuimen mataluus, napakka jousitus, perusbensamoottorin puute, polttonesteen kulutus.

Volvo jatkaa mallistonsa uusimista: vuorossa on V60. Uutuutta joutuu hetken etsimään esittelyautojen rivistöstä, sen verran samalta uudet Volvot näyttävät. Aluksi ihastuttanut design hieman kyllästyttää mallista toiseen toistettuna – Volvon kehuma skaalautuva perusrakenne näyttää koskevan myös muotoilua.

Nopeimmin V60:n erottaa V90-isoveljestään pystymmästä takaikkunasta. Kokoeroa on yllättävän vähän, akselivälissä seitsemän senttiä ja pituudessa vaaksan verran. Sisämitoissa erot ovat vieläkin pienemmät, joten edullisempi V60 anastanee leijonanosan kartano-Volvojen myynnistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokoluokkaa suurempi

Siinä missä uusi V60 puhuttelee pari vuotta sitten tuotannosta poistuneen V70-mallin käyttäjiä, vanhan V60:n omistajat voivat kakistella kokoluokan kasvua tyköistuvasta taksiluokkaan. Ensimmäistä kertaa V60:n takaistuimelle sopii aikuinen. Keskipaikallakin viihtyy lyhyen matkaa, vaikka keskitunneli on vanhojen takaveto-Volvojen luokkaa.

Matalalle asetettu takaistuin uupuu reisitukea, mutta mahdollistaa tasaisen lattian selkänojat kaadettuna. Tavaratila on muutenkin selkeän muotoinen ja riittävän kokoinen. Kun vanha V60 oli saksalaisen premium-trion joukossa ahtain, uusi on nyt porukan tilavin. Laadukkaasti verhoillun auton kauneusvirheenä on hätäisesti kyhätyn näköinen koiraverkko.

Myös sisäilme on yhtenevä muun malliston kanssa: näkymää hallitsee suuri, pystyyn asetettu monitoiminäyttö. Nappulat on karsittu minimiin, ja lämpötilaakin on säädeltävä ruudun kautta. Intuitiivinen käyttöliittymä helpottaa totuttelua.

Kova huippumalli

Koeajoon valikoitui kallein moottorivaihtoehto T6, vieläpä runsailla lisävarusteilla. Madallettu alusta matalilla 19-tuumaisilla renkailla näyttää viettelevältä, ja nelivetoon yhdistettynä tuntuma tiehen on Volvossa ennen kokematonta. Valitettavasti alusta myös kertoo tarkkaan tien epätasaisuudet. Edes Volvolla ei uskota kenenkään haluavan käyttää dynamic-ajotilaa, sillä auto palaa aina moottorin käynnistyksen jälkeen comfort-moodiin.

Volvo V60

Alle kuuden sekunnin kiihtyvyys sataseen on urheiluautoluokkaa, mutta V60 ei normaaliajossa tunnu teholukemansa mukaiselta. Kaasun annostelu ja vaihteisto ovat talousviritettyjä, niinpä tallaa täytyy painaa syvään hevosten vapauttamiseksi. Ja polleja etsiessä kulutus karkaa yli kymmenen litran.

Volvo V60

T6 jäänee harvinaiseksi, sillä ensi vuoden alussa mallisto laajenee kahdella bensiinimoottorisella pistokehybridillä. Niissä on tehoa vielä enemmän (340/390 hv), mutta alhaisempien päästöjen ansiosta vähemmän autoveroa. Siihen asti D3 (150 hv) ja D4 (190 hv) -dieselit houkuttanevat useimpia.

Ihme kyllä mallistosta puuttuu edullinen perusbensiinimoottori. Odotuslistalla on myös korotettu Cross Country, joka saapunee markkinoille keväällä juuri ennen S60-sedania.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Lisätietoja: www.volvocars.com/v60

Volvo V60 T6 AWD Business Inscription aut

Hinta alkaen

67 226 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

91 475 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

228 kW (310 hv), 5700 r/min

Vääntö

400 Nm (2200–5100 r/min)

Vääntö

400 Nm (2200–5100 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,8 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

176 g/km

Mitat

pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat