23.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kova huippumalli – Volvo V60 T6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo V60 T6 muutti sporttifarkun järkevämmäksi kartanoautoksi. Hyvää: runsaat tilat, suorituskyky, etuistuimet, varustelu. Huonoa: takaistuimen mataluus, napakka jousitus, perusbensamoottorin puute, polttonesteen kulutus. Volvo jatkaa mallistonsa uusimista: vuorossa on V60. Uutuutta joutuu hetken etsimään esittelyautojen rivistöstä, sen verran samalta uudet Volvot näyttävät. Aluksi ihastuttanut design hieman kyllästyttää mallista toiseen toistettuna – Volvon kehuma skaalautuva perusrakenne näyttää koskevan myös muotoilua. Nopeimmin V60:n erottaa V90-isoveljestään pystymmästä takaikkunasta. Kokoeroa on yllättävän vähän, akselivälissä seitsemän senttiä ja pituudessa vaaksan verran. Sisämitoissa erot ovat vieläkin pienemmät, joten edullisempi V60 anastanee leijonanosan kartano-Volvojen myynnistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokoluokkaa suurempi Siinä missä uusi V60 puhuttelee pari vuotta sitten tuotannosta poistuneen V70-mallin käyttäjiä, vanhan V60:n omistajat voivat kakistella kokoluokan kasvua tyköistuvasta taksiluokkaan. Ensimmäistä kertaa V60:n takaistuimelle sopii aikuinen. Keskipaikallakin viihtyy lyhyen matkaa, vaikka keskitunneli on vanhojen takaveto-Volvojen luokkaa. Matalalle asetettu takaistuin uupuu reisitukea, mutta mahdollistaa tasaisen lattian selkänojat kaadettuna. Tavaratila on muutenkin selkeän muotoinen ja riittävän kokoinen. Kun vanha V60 oli saksalaisen premium-trion joukossa ahtain, uusi on nyt porukan tilavin. Laadukkaasti verhoillun auton kauneusvirheenä on hätäisesti kyhätyn näköinen koiraverkko. Myös sisäilme on yhtenevä muun malliston kanssa: näkymää hallitsee suuri, pystyyn asetettu monitoiminäyttö. Nappulat on karsittu minimiin, ja lämpötilaakin on säädeltävä ruudun kautta. Intuitiivinen käyttöliittymä helpottaa totuttelua. Kova huippumalli Koeajoon valikoitui kallein moottorivaihtoehto T6, vieläpä runsailla lisävarusteilla. Madallettu alusta matalilla 19-tuumaisilla renkailla näyttää viettelevältä, ja nelivetoon yhdistettynä tuntuma tiehen on Volvossa ennen kokematonta. Valitettavasti alusta myös kertoo tarkkaan tien epätasaisuudet. Edes Volvolla ei uskota kenenkään haluavan käyttää dynamic-ajotilaa, sillä auto palaa aina moottorin käynnistyksen jälkeen comfort-moodiin. Alle kuuden sekunnin kiihtyvyys sataseen on urheiluautoluokkaa, mutta V60 ei normaaliajossa tunnu teholukemansa mukaiselta. Kaasun annostelu ja vaihteisto ovat talousviritettyjä, niinpä tallaa täytyy painaa syvään hevosten vapauttamiseksi. Ja polleja etsiessä kulutus karkaa yli kymmenen litran. T6 jäänee harvinaiseksi, sillä ensi vuoden alussa mallisto laajenee kahdella bensiinimoottorisella pistokehybridillä. Niissä on tehoa vielä enemmän (340/390 hv), mutta alhaisempien päästöjen ansiosta vähemmän autoveroa. Siihen asti D3 (150 hv) ja D4 (190 hv) -dieselit houkuttanevat useimpia. Ihme kyllä mallistosta puuttuu edullinen perusbensiinimoottori. Odotuslistalla on myös korotettu Cross Country, joka saapunee markkinoille keväällä juuri ennen S60-sedania. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.volvocars.com/v60 Volvo V60 T6 AWD Business Inscription aut Hinta alkaen 67 226 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 475 € Moottori Bensiinimoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 228 kW (310 hv), 5700 r/min Vääntö 400 Nm (2200–5100 r/min) Vääntö 400 Nm (2200–5100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4761 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1427 mm, akseliväli 2872 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?