23.3.2016 Ajoneuvot Salatesti: Lexus koeajoon kotiovelta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaivattomuus erottuu, mutta kompuroimatta ei selvitty. Onpas mukavaa, että autokauppias näkee hieman vaivaa: tuo auton koeajolle kotiovelle. Toyotan luksusbrändi Lexus aloitti Suomessa kesäkuussa 2014 Home Delivery -palvelun. Alkuvaiheessa Lexus kokeili palvelua varovaisesti, potentiaalisille asiakkaille kohdennetusti ja isommin julkisuudessa asiasta huutelematta. Kohdentaminen voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jo Lexuksella ajava halutaan pitää merkkiuskollisena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnin koeajo Vaivihkaa alkaneesta palvelusta on sittemmin tullut ilmeisen pysyvä tapa houkutella arjen kiireiden stressaamia Lexuksen ratin taakse – ainakin tunniksi. Koeajo sovitaan ennakolta ajankohtaan, joka soveltuu asiakkaalle parhaiten, käytännössä usein arkipäivän alkuiltaan. Koeajo kestää tunnin. Autologistiikasta vastaavan alihankkijan edustaja tuo auton. Alkukompurointia Kokeilin palvelua mystery shopping -menetelmällä. Koeajoa varatessani Lexus Kaivokselan yhteyshenkilö tai auton tuoja eivät siis tienneet, että työskentelen toimittajana autolehdessä. Torstai-illaksi sovittu koeajo peruuntui saman päivän iltapäivällä, kun Lexukselta soitettiin ja pahoiteltiin ongelmia ”sähköisten kalenterien päivityksissä”, jonka vuoksi koeajo ei onnistuisi. Koeajo olisi Lexuksen puolesta onnistunut jo seuraavana päivänä, mutta sovittiin siirtyväksi seuraavalle viikolle. Suotuisia merkkejä Seuraavalla viikolla asiat etenivät suotuisasti: auto tuli sovittuun aikaan sovittuun paikkaan. Miellyttävä auton tuoja pahoittelee aluksi, ettei osaa kertoa autosta, muttei kovin syvällisesti. Saan opastuksen perusasioihin: ratin sähkösäätöön, vaihdekepin hieman omintakeiseeen liikemaailmaan sekä sähkö- ja polttomoottorin yhteispeliin. Käymme pikaisesti, mutta ymmärrettävästi lävitse avaimettoman käynnistyksen, näytön ja sen valikkojen toiminnan sekä keskikonsolin säätönupin sielunmaailman. Ennen ajoon lähtöä hoidetaan ajoasennon säätö ja kurkistus tavaratilaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Äänetöntä etenemistä Moottorin tehoarvot ja muut tekniset nippelitiedot löytyvät maahantuojan nettisivuilta tai autoesitteistä – tuntuman autoon saa vain koeajamalla. Siihen tunti on ihan minimiaika, mutta kuitenkin riittävä rupeama, jossa ehtii koetella auton kykyjä niin taajama-, kaupunki- kuin maantieajossakin. Autoon on valmiiksi asennettu Sun-radioasema, mikäpäs siinä. Hiljennän kuitenkin radion koeajon alkajaisiksi, sillä haluan kuunnella – äänettömyyttä. Se nimittäin on taajamassa ajettaessa yksi alla olevan Lexus GS 300h:n valteista. Hybridi-Lexus hiipii lähes ääneti, joten ajaessa saa varoa, ettei teilaa jalankulkijoita, jotka eivät havaitse ääneti lähestyvää autoa. Sutjakan näköinen Lexus osoittautuu viimeistellyn oloiseksi ja hiljaiseksi kulkijaksi, johon mahtuu hyvinkin mukavasti neljä ihmistä. Kevät nostattaa kuumeen Auton palauttaminen ei kirpaise sydänalasta, sillä itsellä ei ole autonostolle – ainakaan järkisyillä perusteltavia – tarpeita. Ja silti, on pakko myöntää, että kun kevät saa, ja tiet kuivuvat, nousee se taas pintaan. Autokuume. Keino erottautua Koeajoa seuraavana aamupäivänä Lexus Kaivokselan Key Account Manager Petri Karppinen soittaa, ja tiedustelee kuinka koeajo on sujunut. Varsin sujuvasti. Kerron, etten kuitenkaan ole autoa ostamassa, vaan Moottorin toimittajana tekemässä aiheesta artikkelia. – Sehän sopii, uskomme hybridiosaamiseemme, yllättynyt Karppinen naurahtaa. Hän taustoittaa hieman koeajopalvelun merkitystä automerkille. – Home Delivery -palvelu on tapa tehdä merkkiä tunnetuksi ja erottautua kilpailijoista. Näin Lexus toimii monissa muissakin maissa. – Ja jos asiakas on vakavissaan kiinnostunut koeajamastaan automallista, on seuraava vaihe sopia pidempi koeajo. Teksti ja kuvat Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku