4.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Korotettu kokemus – Ford Fiesta Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkuauto Ford Fiestan korotus tuo etuja ajettavuuteen ja käytettävyyteen. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, moottori. Huonoa: pitkät välitykset, katumaasturileimalla ratsastus, muovinen sisäilme. Ford Fiesta on erinomaisen pätevä, sukupolvi sukupolvelta kehittynyt kaupunkiauto, jonka valtteja ovat ajettavuus ja ohjaustuntuma sekä pihi bensamoottorikatras – eikä ulkonäössäkään ole moitittavaa. Kaupunkiautona Fiesta on myös ketterä. Ja sitten on Ford Fiesta Active. Uutuuden valtit ovat toki samat kuin edellä mainitut perus-Fiestankin valtit, mutta koeajon jälkeen jää aidosti pohtimaan mihin tätä malliversiota tarvitaan? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarpeita löytyy Valmistajan mukaan tulokas on crossover, jossa yhdistyvät pikkuauto ja katumaasturi. Korotus on kuitenkin niin mitätön, ettei kyse ole katumaasturista vaan löysästä markkinointikielestä. Ajokorkeutta on korotettu alustasta 18 millimetrillä ja raideväliä on kasvatettu 10 millimetriä. Korotus ei tuo sisätiloihin sen enempää väljyyttä matkustajille tai tavaroille kuin perus-Fiestassa on tarjolla. Ford Fiesta Activen korotettu ajokorkeus toki hieman helpottaa epätasaisilla väylillä etenemistä, ja osa autoilijoista arvostaa sitä, että muun liikenteen näkee hieman korkeammalta. Nämä ovat ihan päteviä valintasyitä. Korotus tuo hieman lisää joustovaroja ja sitä myötä auto kuolettaa varsin hyvin tien epätasaisuudet. Koeajon aikana eturenkaiden jyrinä alkaa nyppimään, se kun kantaa sisälle matkustamoon selvästi. Korotettu-Fiesta on automalli, jota voi suositella myös kaikille heille, joiden matalaan autoon käyminen on hankalaa esimerkiksi selkävaivojen tai iän tuomien liikkuvuusongelmien vuoksi. Korotus tuo hieman lisää muista pikkuautoista erottuvaa ulkonäköä, jota korostavat pyöräkoteloiden mustat muovireunukset. Pihi ja tehokas Fiestan konepellin alla on tuttu ja useissa koeajoissa päteväksi koeteltu litrainen Ecoboost-moottori 125-hevosvoimaisena versiona. Korotetun Fiestan saa myös sataheppaisella voimanlähteellä. Auto kiihtyy kerkeästi ohitustilanteisiin ja moottoriteiden rampilta liikennevirtaan. Taajamassa ja arkiajossa ei ole etenemisongelmia tehon puolesta: auto liikahtaa kiitettävästi. Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti, vaihdekepin liikeradat saisivat olla hieman lyhyemmät mutta tämä on makukysymys. Vaihteiston pitkät välitykset eivät kuitenkaan saa minusta ystävää. Viiden litran luvattu keskikulutus on hyvä arvo. Aivan viiteen litraan ei huolettoman koeajon aikana tosin ylletty, mutta kevyellä kaasujalalla pääsee likelle. Ajoasento säätyy kohtuuhyvin mieleiseksi, mutta istuimen reisitukea saisi olla hieman enemmän. Kattava turvavarustelu on plussaa tässä autojen kokoluokassa, mutta kuolleen kulman ja risteävän liikenteen valvontajärjestelmä saisi tämän hintaisessa autossa olla vakiona. Näistä järjestelmistä saa maksaa 471 lisäeuroa. Sisäilme on muovintäyteinen – vähän liikaakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohtuullinen lisähinta Paljonko Fiestan korotuksesta saa sitten maksaa? Koeajossa oleva Fiestan Active III -malliversio ilman lisävarusteita maksaa 23 255 euroa. Onko summa paljon, kohtuullisesti vai vähän, riippuu autoilijan tarpeista – ja kukkaron paksuudesta. Teksti: Marko Jokela Kuvat Roman Razinkov Ford Fiesta Active III 1.0 EcoBoost 125 hv M6 Hinta alkaen 23 255 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 691 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6 000 r/min Vääntö 170 Nm (1 500–4 500 r/min) Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 191 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1941 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe