
Koeajo: Korotettu kokemus – Ford Fiesta Active
1.0 EcoBoost 125 hv M6
Pikkuauto Ford Fiestan korotus tuo etuja ajettavuuteen ja käytettävyyteen. Hyvää: ajettavuus, ketteryys, moottori. Huonoa: pitkät välitykset, katumaasturileimalla ratsastus, muovinen sisäilme.
Ford Fiesta on erinomaisen pätevä, sukupolvi sukupolvelta kehittynyt kaupunkiauto, jonka valtteja ovat ajettavuus ja ohjaustuntuma sekä pihi bensamoottorikatras – eikä ulkonäössäkään ole moitittavaa. Kaupunkiautona Fiesta on myös ketterä.
Ja sitten on Ford Fiesta Active. Uutuuden valtit ovat toki samat kuin edellä mainitut perus-Fiestankin valtit, mutta koeajon jälkeen jää aidosti pohtimaan mihin tätä malliversiota tarvitaan?
Tarpeita löytyy
Valmistajan mukaan tulokas on crossover, jossa yhdistyvät pikkuauto ja katumaasturi. Korotus on kuitenkin niin mitätön, ettei kyse ole katumaasturista vaan löysästä markkinointikielestä. Ajokorkeutta on korotettu alustasta 18 millimetrillä ja raideväliä on kasvatettu 10 millimetriä. Korotus ei tuo sisätiloihin sen enempää väljyyttä matkustajille tai tavaroille kuin perus-Fiestassa on tarjolla.
Ford Fiesta Activen korotettu ajokorkeus toki hieman helpottaa epätasaisilla väylillä etenemistä, ja osa autoilijoista arvostaa sitä, että muun liikenteen näkee hieman korkeammalta. Nämä ovat ihan päteviä valintasyitä. Korotus tuo hieman lisää joustovaroja ja sitä myötä auto kuolettaa varsin hyvin tien epätasaisuudet. Koeajon aikana eturenkaiden jyrinä alkaa nyppimään, se kun kantaa sisälle matkustamoon selvästi.
Korotettu-Fiesta on automalli, jota voi suositella myös kaikille heille, joiden matalaan autoon käyminen on hankalaa esimerkiksi selkävaivojen tai iän tuomien liikkuvuusongelmien vuoksi.
Korotus tuo hieman lisää muista pikkuautoista erottuvaa ulkonäköä, jota korostavat pyöräkoteloiden mustat muovireunukset.
Pihi ja tehokas
Fiestan konepellin alla on tuttu ja useissa koeajoissa päteväksi koeteltu litrainen Ecoboost-moottori 125-hevosvoimaisena versiona. Korotetun Fiestan saa myös sataheppaisella voimanlähteellä.
Auto kiihtyy kerkeästi ohitustilanteisiin ja moottoriteiden rampilta liikennevirtaan. Taajamassa ja arkiajossa ei ole etenemisongelmia tehon puolesta: auto liikahtaa kiitettävästi.
Kuusiportainen manuaalivaihteisto toimii täsmällisesti, vaihdekepin liikeradat saisivat olla hieman lyhyemmät mutta tämä on makukysymys. Vaihteiston pitkät välitykset eivät kuitenkaan saa minusta ystävää.
Viiden litran luvattu keskikulutus on hyvä arvo. Aivan viiteen litraan ei huolettoman koeajon aikana tosin ylletty, mutta kevyellä kaasujalalla pääsee likelle.
Ajoasento säätyy kohtuuhyvin mieleiseksi, mutta istuimen reisitukea saisi olla hieman enemmän.
Kattava turvavarustelu on plussaa tässä autojen kokoluokassa, mutta kuolleen kulman ja risteävän liikenteen valvontajärjestelmä saisi tämän hintaisessa autossa olla vakiona. Näistä järjestelmistä saa maksaa 471 lisäeuroa.
Sisäilme on muovintäyteinen – vähän liikaakin.
Kohtuullinen lisähinta
Paljonko Fiestan korotuksesta saa sitten maksaa?
Koeajossa oleva Fiestan Active III -malliversio ilman lisävarusteita maksaa 23 255 euroa. Onko summa paljon, kohtuullisesti vai vähän, riippuu autoilijan tarpeista – ja kukkaron paksuudesta.
Valmistajalta: Ford
-
Ford Focus ST korottaa panoksia: 280 tai 190 hevosvoimaa, ja myös farkkuna Uutinen
-
Vihdoinkin: Ford Mondeo uudistuu, kohokohtana farkkuhybridi Uutinen
-
700-hevosvoimainen villihirviö: Ford Mustang Shelby GT500 Autonäyttely
-
Koeajo: kuljettajan nuorentaja – Ford Fiesta ST Koeajo
-
Koeajo: muutakin kuin muskeleita – Ford Mustang Koeajo
-
Koeajo: Sisäisesti uudistunut – Ford Tourneo Custom Koeajo
-
Vuoden Auto Suomessa 2019: miksi Ford Focus kohosi voittajaksi? Uutinen
-
Ford Focus – Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailu ratkesi kansanmerkin voittoon Uutinen
-
Päivän kuva: parivertailussa Ford Focus ja Kia Ceed Päivän kuva
-
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä – Ford Ranger Raptor Esittely
-
Koeajo: Erityisesti Eurooppaan – Ford Focus 1.5 Koeajo
-
Fordin hengessä: Tesla harventaa värivaihtoehtoja tuotantosyistä Uutinen
-
Ford GT Heritage Edition juhlii Le Mansin voittoja ikonisissa Gulf-väreissä Uutinen
-
Kirves heiluu liukuhihnalla: Ford leikannee reilusti Euroopassa Uutinen
-
Koeajo: Uudistunut Ford Focus 1.5 EcoBoost Koeajo
-
Pala amerikkalaista unelmaa: 10 miljoonaa Ford Mustangia Uutinen
-
Täydet tähdet: Ford Focus ja Volvo XC40 törmäystesteissä huipputuloksiin Uutinen
-
Maistiainen: Ford Fiesta Active – kun pikkuauto haluaa olla katumaasturi Koeajo
-
Vihjaus voimasta: Ford Shelby Mustang GT500:sta tihkuu huhuja Uutinen
-
Koeajo: Ford Fiesta ST – hauskempaa saa hakea, luultavasti turhaan Koeajo
-
Koeajo: mainettaan parempi – Ford Ecosport ST-Line Koeajo
-
Joka sää vai? Fordin testikeskus taikoo kelin kuin kelin Uutinen
-
Maistiainen: unohda superautohaaveet, Ford Fiesta ST on kaikki mitä tarvitset Koeajo
-
Ford: ”Me keksimme amerikkalaisen henkilöauton uudelleen” Uutinen
-
Koeajo: Ford Fiesta ST-Line 125 hv – sportin tuntua Koeajo
-
Ford Mondeo mietityttää: mitä faceliftin jälkeen? Uutinen
-
Tervetuloa Suomeen, Ford GT Uutinen
-
Lähtölaskenta henkilöautolle: Fordin kirves käy Pohjois-Amerikassa Uutinen
-
Hybridiponi 2020: Ford Mustang saattanee saada myös nelivedon Uutinen
-
Tulevan alkusoitto: uusi Ford Focus tuo uuden yhteisen pohjarakenteen Uutinen
-
Älykkäämpi, särmempi ja tarkempi: tällainen on uusi Ford Focus Uutinen
-
Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Koeajo
-
Maistiainen: Vieläkin on villihevosia – Ford Mustang GT 5.0 Koeajo
-
Uudistunut Ford Edge: enemmän tekniikkaa hyötyyn ja vähän huviinkin Autonäyttely
-
Koeajo: pientä luksusta elämään – Ford Fiesta Vignale Koeajo
-
Elokuvatähti myös Euroopassa: Ford Mustang Bullitt Geneve 2018
-
Koeajo: Perusteellisesti uudistettu – Ford Ecosport Koeajo
-
Koeajo: Ford Mondeo 2.0 Hybrid – sinusta on tullut keski-ikäinen Koeajo
-
Kannentiivisteet vaihtoon – 27 000 Ford Focus RS:ää korjaamolle Uutinen
-
Viikon videot: lapsuuden sankareita ja parkkipaikkajahdin juhlaa Uutinen
-
Elokuvatähden paluu: Ford Mustang Bullitt Uutinen
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Fordin kulisseissa tapahtuu: siirtyykö Mondeo Kiinaan tai peräti historiaan? Uutinen
-
Ford esimerkkinä Britanniassa: klassikot suojaan romutuskampanjasta Klassikko
-
Fordin markkinointipähkinä: F-150 hybridin paras puoli on virran ulosotto Uutinen
-
Päivän kuva: Nascar on kaikkea muuta kuin vakioauto Päivän kuva
-
Koeajo: tonniluokan toimisto – Ford Transit Custom Koeajo
-
Päivän kuva: pyörivä Ford GT40 ja likainen laajakulma Geneve 2017
-
Jos kehitys olisi pysähtynyt 1800-luvulle: Ford A Model 1929 Steampunk Autonäyttely
-
Fiksummin ja komeammin: Ford EcoSport pesi kasvonsa Autonäyttely
-
Kirjava joukko törmäystesteissä – pikkuautoille ilahduttavia tuloksia Uutinen
-
Uusi Ford GT: 25 tietokonetta ja 300 megaa dataa joka sekunti Uutinen
-
Koeajo: Viimeistelyä vaille uusi – Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 hv Koeajo
-
Ford epäileväinen Saksan dieselpäivitysten suhteen Uutinen
-
Naapurisovun nimissä: Ford Mustang osaa olla hiljaa aamuisin Uutinen
-
Ford F-150 Police Responder – virkavallan avolava jahtaa vaikka suolle Uutinen
-
Ford tavoittelee ketterämpää muotoiluprosessia uudelleenjäsentelyllä Uutinen
-
Tilaa ja tyyliä – Ford Tourneo Custom uudistuu Esittely
-
Maistiainen: Uusi Ford Fiesta – aikuisempi muttei tosikko Esittely
-
Fordin johtajistomylläkkä pistää hankkeet suurennuslasin alle Uutinen
-
Ford Focus RS Option Pack – Keulalukolla entistäkin pätevämpi katusportti Uutinen
-
Laulatko sinäkin ratissa? Se tekee hyvää Uutinen
-
Koeajo: Ford Focus ST 2.0 TDCi Powershift – lue tämä, ennen kuin ostat Octavia RS:n Koeajo
-
Koeajo: herkuilla ryyditetty – Ford Kuga Vignale Koeajo
-
Koeajo: 700-hevosvoimainen avolava Ford Shelby F-150 Koeajo
-
Koeajo: napakkaa nappulaliigaa – Ford Kuga Koeajo
-
Uusimmat katumaasturit ja pikkuautot Euro NCAP -törmäystestissä Uutinen
-
Koeajo: premiumin reunalla – Ford Edge Vignale Koeajo
-
Nimi säilyi, sylinterit vähenivät: uusi Ford Fiesta ST Uutinen
-
”Hei Siri” ”No mitä?” – Ford visioi autosta ajattelevaa assistenttia Uutinen
-
Jenkki-ikoni Ford Mustang floppasi törmäystesteissä, Volvolle ennätystulos Uutinen
-
Koeajo: Kärsimystä kauneuden vuoksi – Ford Mondeo ST-Line Wagon Koeajo
-
Uninen poni ei sammaloidu – Ford Mustang uudistuu kauttaaltaan Uutinen
-
Koeajo: luksusta lapsiperheelle – Ford S-Max Vignale Koeajo
-
Koeajo: tuunausta tunnollisille – Ford Focus ST-Line Koeajo
-
-
Ford F-150 Platinum Supercrew 4×4 3.5L Ecoboost – viesti nyky-Amerikasta Koeajo
-
Käyttöauto kaupunkiin – Ford Ka+ Koeajo
-
Pirteä tapaus – Ford Ecosport Koeajo
-
Luksusta arkeen – Ford Kuga Koeajo
-
Mads Mikkelsen lainaa charmiaan Ford Edgelle mainoselokuvassa Le Fantôme Uutinen
-
90 tonnia muovailuvahaa: Fordin muotoiluosaston vuosiaskartelut Uutinen
-
Kaatosateisiin reagoivat ajovalot osaksi Fordin mukautuvaa valojärjestelmää Uutinen
-
Matalampi perus-Mondeo – Fordin ST-Line laajenee Uutinen
-
Ford Fiesta ST200 on vastaväite etuvedon epäilijöille Koeajo
-
Näköä, kokoa ja mukavuutta – Ford Edge Koeajo
-
Fordilta ohjauslaitteeton kimppakyytiauto vuonna 2021 Uutinen
-
Ford Focus RS 2.3 Ecoboost 350 hv M6 – ajettavuuden tuolla puolen Koeajo
-
Vielä vähän lisää Focus RS:ään – Mountunelta 25 hevosvoimaa Uutinen
-
Ford Ka+ nyt virallisesti Suomessa – alkaen 14 392 euroa Uutinen
-
Robotti jeesaa työssä ja kahvitauossa – Ford kehittää sarjatuotantoa Uutinen
-
Ford Kuga ST-Line – urheilullisesti madallettu katumaasturi Uutinen
-
Ford Focus RS:n driftaustila keksittiin vahingossa Uutinen
-
Fordin ratkaisu biomuoveihin? Tequila. Uutinen
-
Fordilta hiukan karvalakkia sporttisempi ST-Line-mallisto Uutinen
-
Australialaiset käärmeissään Ford Focus RS:n Drift-moodista Uutinen
-
Ford EcoSport – edullinen crossover nyt myös Suomeen Uutinen
-
Ford hakee tuloskuntoa paremmilla pikkuautoilla Uutinen
-
Aiempaa puhtaammin – Ford Transit Custom Koeajo
-
Ford Ka+ – Fordin pikkuinen aikuistui viisioviseksi Uutinen
-
Enemmän lisää – tuleeko Fordilta Focus RS500? Uutinen
-
Ford selvitti: kuka niitä katumaastureita oikein ostaa? Uutinen
-
Uudelle Ford GT:lle arvostettu muotoilupalkinto Uutinen
-
Ford Kuga – SUV ja GTI samassa paketissa Koeajo
-
Kookas ja äänetön – uusi Ford Edge -katumaasturi Koeajo
-
Ford Ranger – tuhtia vääntöä ja viiden tähden turvallisuutta Koeajo
-
Kultakorvan vuorotyö – Fordin moottorikuuntelijat Uutinen
-
Ford Mondeo Vignale – vastusta valioluokalle Koeajo
-
Duunarin vastaisku: Ford Focus RS Koeajo
-
Ford investoi sähköautojen kehitystyöhön 4 miljardia Uutinen
-
Ford Ranger – hienosäädöillä taloudellisuutta ja mukavuutta Uutinen
-
Ford Focus Wagon – Nyt litrainen turbomoottori automaatin kera Koeajo
-
Ford Kuga uudistuu – myös Vignale tulossa Uutinen
-
Ford ruuvaa lisää lämpöä Fiestaan: ST 200 Uutinen
-
Ford Mondeo V6:een parempaa iskunvaimennusta? Uutinen
-
”Ruma” ankanpoikanen – Ford Anglia 106E Sedan Klassikko
-
Päivän kuva: Linnut Valencian yllä Päivän kuva
-
Ford Focus RS on älyttömän hauska – ansio kuuluu erikoiselle nelivedolle Uutinen
-
Tila-autoille huutia, Vignaleja tilalle – Ford järjestelee Euroopassa Uutinen
-
Ford Mondeo Vignale – ihan oikea premiumauto? Koeajo
-
Maistiainen: onko Ford Focus RS maailman hauskin neliveto? Koeajo
-
Ford: Fiesta RS ei suunnitelmissa Uutinen
-
Ford Focus RS saapuu pian –harteilla kunniakas historia Uutinen
-
Fordilla pohditaan uusia RS-malleja – seuraavaksi tulinen Fiesta? Uutinen
-
Kurkistus Ford Mondeon kasvojenkohotukseen Uutinen
-
Ford haluaa auton takarenkaasta sähköskootterin Uutinen
-
Fordilta älypuhelinlasia tuulilasiin Uutinen
-
Detroitin karismaa – Ford Mustang 5.0 V8 GT Koeajo
-
Koeajossa: tila-auto Ford Galaxy Koeajo
-
Maistiainen: Ford Mustangin pelastavat kirjaimet: V8 GT Koeajo
-
Koeajossa: henkilöautomainen Ford C-MAX Koeajo
-
Koeajossa: eurooppalaistunut Ford Mustang Koeajo
-
Maistiainen: muskeliauto vailla sielua Koeajo
-
Koeajossa: Ford Grand C-MAX Koeajo
-
Koeajossa: jenkkiklassikko Ford Mustang Koeajo
-
Koeajossa: miellyttävä Ford Ranger Koeajo
-
Koeajossa: hybridi Ford Mondeo Koeajo
-
Koeajossa: Mondeota tilavampi Ford S-MAX Koeajo
-
Keoajossa: uudistunut Ford C-MAX Koeajo
-
Koeajossa voimakas Ford Focus ST Koeajo
-
Koeajossa suorituskykyinen Ford Focus ST Koeajo
-
Entistä laadukkaampi Ford Mondeo koeajossa Koeajo
-
Kattavasti varusteltu Ford Focus koeajossa Koeajo
-
Ford Mondeo – kauan odotettua ajettavuutta Koeajo
-
Ford Focus Koeajo
-
Edge täydentää Fordin valikoimaa katumaastureissa Uutinen
-
Ford Tourneo Koeajo
-
Ford F-150 SVT Koeajo
-
Ford Transit Koeajo
-
Ford Transit Koeajo
-
Ford Fiesta Koeajo
-
Ford Tourneo Connect Koeajo
-
Ford Grand C-MAX Koeajo
-
Ford Focus Electric Koeajo
-
Ford Focus 1.6 EcoBoost Koeajo
-
Ford Fiesta ST Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu