7.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: korkealta, muttei liian kovaa – Peugeot 3008 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 3008 GT on osa yleistyvää sporttisempien katumaasturien trendiä. Aivan överiksi urheilullisuutta ei ole onneksi viety. Hyvää: ajoasento, automaattivaihteiston toiminta, laatuvaikutelma. Huonoa: kosketusnäytön valikot. Leijonamerkin keskikokoinen katumaasturi Peugeot 3008 on ollut markkinoilla jo parisen vuotta, ja tänä aikana olemme ehtineet koeajaa niin kutsuttuja kansanmalleja sekä Puretech 130 bensiini- että Blue HDi 120 -dieselmoottorilla varustettuna. Jälkimmäinen on tosin tässä välissä jalostunut 1,6-litraisesta dieselistä 1,5-litraiseksi; tästä Blue HDi 130 -moottorista on tarkoitus ottaa tyypit myöhemmin. Noihin Allure-varusteltuihin nähden nyt koeajettu huippumalli 3008 GT Blue HDi 180 maksaa viitisentoista tonnia enemmän. Mitä kaikkea lisärahalla saa, selviää koeajolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylevämpää tunnelmaa Tunnus GT katumaasturin yhteydessä saattaa kuulostaa ristiriitaiselta. Mutta kun tämä autoluokka ainakin toistaiseksi on kovassa suosiossa, valmistajat pyrkivät tilkkimään kaikki mahdolliset myyntiraot sopivilla versioilla. Samaa taktiikkaahan on noudattanut muun muassa Škoda tuoreella Kodiaq Sportline -mallillaan. Allure-malleihin, joita ei myöskään voi syyttää mitenkään köyhiksi, verrattuna GT-varustelu on vielä jonkin verran ylellisempi. Vakiona ovat muun muassa täysin avaimeton käyttö, sähköisesti jalan heilautuksella liikuteltava takaluukku, 360 asteen pysäköintikamera, navigaattori sekä istuinten alcantara-verhoilu. Erityisesti tämän mallin hienouksia edustaa myös i-Cockpit Amplify, joka yhdistää ohjaukseen, kaasun vasteeseen ja vaihteiston toimintaan vaikuttavat ajotilat ohjaamon äänentoistoon, valaistukseen sekä tuoksuihin. Ja jos autoon on valittu lisävarusteinen hierova istuin, sekin liittyy tähän klubiin. Ulkoapäin sporttimaasturin tunnistaa vaikkapa tuumaa suuremmista eli 19-tuumaisista kevytmetallivanteista, spesiaalista etusäleiköstä ja -puskurista, krominvärisistä sivupeileistä, mustasta katosta, alumiinin värisistä kattokaiteista sekä kromatuista pakoputkenpäistä. Osan näistä ulko- ja sisävarusteista voi tosin tilata myös Allureen, eli kaikki eivät kuulu uniikkeihin GT-yksityiskohtiin. Kaksi vaihdetta enemmän Tekniikkapuolella 3008 GT sai nauttia samasta uudistuksesta kuin hiljattain päivitetty 308 GT: kuusivaihteinen automaattilaatikko vaihtui kaksi pykälää suurempaan. Kahdeksannopeuksinen automaatti onkin sitten ainoa vaihteisto, jonka GT-malliin saa, eikä moottoreissakaan ole valinnan varaa: joko kaksilitrainen 177 hevosvoiman diesel, tai sitten ei mitään. Valikoiman niukkuus ei sinänsä haittaa, mutta painavan, ja suuremmissa nopeuksissa myös ei-aerodynaamisen SUV-korin liikuttamiseen ei tämä pollemäärä ole enää mitään urheiluautoluokkaa. 3008 GT toki kiihtyy ihan kivasti ja ohikin ehtii, mutta samalla kuljettaja havaitsee polkevansa kaasua jatkuvasti jo aivan lattiaan asti. Aivan kuten 308 GT:ssä, myös tuplanollamallissa automaattivaihteisto toimii todella huomaamattomasti ja ripeästi. Sama pätee sähköiseen vaihteenvalitsimeen: lajissaan hyvä, mutta vaatii perinteiseen keppiin verrattuna totuttelun. Ei liian sporttinen Myöskään 3008-malliston muhkeimmat 235/50 R19 -renkaat eivät tee ajotuntumasta korostetun jämäkkää. Tien päällä katumaasturimainen nyökkiminen ja kallistelu on kuitenkin melko havaittavaa, ja myös alustan lievän nypytyksen aistii. Ajettavuudessa ei silti ole autoluokka huomioon ottaen moitteen sijaa, eikä rengasmelukaan muodosta matka-ajossa ongelmaa. Koeajoauton istuimet oli verhoiltu herkullisella nahalla – eräs GT-versiolle pyhitetty lisävaruste, jonka mukana tulevat kuljettajan ja etumatkustajan hierontatoiminnon lisäksi sähkösäädöt kuskin penkkiin. Muun somistuksen ohella sisustuksessa näkyvintä antia edustaa GT-logolla ja tuplanahkatikkauksilla koristeltu ohjauspyörä. Istuinmukavuus, kuten viihtyvyys muutenkin, ovatkin kohdallaan. Kojelauta on makean ja viimeistellyn näköinen ja fyysiset hallintalaitteet ulkoasuaan selkeämpiä käyttää, mutta kosketusnäytön käyttölogiikkaan kaipaisimme kohennusta. Esimerkiksi niinkin yksinkertainen toiminto kuin mittariston valaistuksen säätö on niin monen mutkan takana, että se jäänee aika monelta käyttäjältä tekemättä – tai ainakin ensin on otettava ohjekirja käteen. Myös kestomoite eli liian yksinkertainen pyyhinviiksi vaivaa tätäkin Peugeotin mallia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös limoversiona 3008 omaa vahvat tila-autogeenit, olihan saman numeroinen edeltäjämalli luonteeltaan ihmiskuljettimen ja maasturin välimuoto. Takaistuinmukavuus ei kuitenkaan ole markkinoiden parasta laatua, vaikka tilaa sinänsä tässä lyhytkorisemmassakin mallissa on riittävästi. Jos kaipaa lisää lääniä etenkin takaosastoon, kannattaa vilkuilla suuremman mallisisaren 5008:n suuntaan. Venytetyn akselivälin ohella kaksituhatta lisänumeroa tuovat muun muassa mahdollisuuden seitsemään istuinpaikkaan. Ja kyllä, myös 5008 on tarjolla GT:nä – oiva kompromissiajoneuvo perheenisälle, joka nuoruudessaan kuolasi vauhdikkaiden Peugeotien perään. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Peugeot 3008 GT Blue HDi 180 EAT8 Hinta alkaen 45 486 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 249 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4447 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2675 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?