5.11.2017

Koeajo: konservatiivisempi ja kauniimpi – Honda Civic 4D

Honda Civic

Manuaalivaihteisto, 1,5-litrainen moottori ja hillitty sedan-kori. Siinä tuorein Honda Civic 4D siisteimmillään. Hyvää: ajettavuus, hieno voimalinja, hyvä aktiivinen turvavarustelu. Huonoa: pieni lastausaukko, kosketusnäyttö.

On hämmentävää, miten pelkkä vaihteisto voi muuttaa auton luonnetta. Keväällä Moottorin koeajossa viisiovinen Honda Civic 1.0 Turbo jätti varsin valjun vaikutelman CVT-vaihteistonsa takia, mutta myöhemmin parivertailussa saman auton manuaaliversio maistui paljon paremmalta.

Honda Civic

Nyt vuorossa on vieläkin suurempi muutos Civic-tarinaan. Honda Civic 4D:n sedan-korii sopii ainakin allekirjoittaneen silmään huomattavasti töpöperäistä viisiovista paremmin: pitkä ja viisto perä tuo toivottua tasapainoa Hondan massiiviselle keulalle. Ilmettä kypsentävät myös uudet puskurit, joissa ei enää ole viisiovisesta tuttuja valeilmanottoaukkoja.

Sedan ja viisiovinen jakavat saman perusrakenteen ja akselivälin. Tilaa aikuisille on sopivasti, vaikka tyylillisesti Honda onkin vaihtanut muutaman edeltävän sukupolven tila-automaisen ilmeen matalaan urheilullisuuteen.

Honda Civic

Taka-akseli on vaihtunut kahden edellisen sukupolven yhdystukiakseli-syrjähypystä takaisin erillisjousitukseen. Sinänsä yhdystukiakselissakaan ei ole mitään vikaa, moni kilpailija pärjää sillä mainiosti. Ehkä kyse lienee uskottavuudesta?

Niin tai näin, Hondan ajettavuus on mainio. Etuakselilla on hämmästyttävän paljon pitoa. Civicillä on mukava ajella rauhassa ja reippaasti. Vain ohjaukseen kaipaisi hieman lisätuntoa.

Honda Civic

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Energinen voimanlähde

Urheilullinen ajettavuus sopii erinomaisesti Hondan voimalinjaan. Manuaalivaihteisto on oppikirjamaisen herkkä ja tarkka, joten pykäliä vaihtaa ilokseen. Kuusivaihteisen parina on erinomainen 1,5-litrainen moottori, joka onkin ainoa sedaniin saatava voimanlähde. Turboahdettu rivinelonen vääntää väkevästi ja vetää energisellä innolla punarajaa kohti. Luonteeltaan se tarjoaa kaiken, mitä nelisylinteriseltä turbomoottorilta kehtaa pyytää.

Honda Civic

Luonteeseen ja takapuolituntumaan nähden valmistajan lupaama 8,5 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan tuntuu varsin vaisulta. Sillä ei lopulta liene mitään väliä.

Sedan-korin pitkä perä tarjoaa suuren tavaratilan, mutta viisto perä ja takavalojen muoto rajaa lastausaukon koon pieneksi.

Honda Civic

Ergonomiassa hiottavaa

Ohjauspyörän takaa sedania ei erota viisiovisesta. Neliovisen rauhallisempi muotokieli on enemmän yhtä Civicin sisätilojen kanssa. Perusergonomia on kunnossa, joskin istuimelta kaipaisi enemmän reisitukea.

Honda Civic

Heti ensisijaisten hallintalaitteiden jälkeen käyttökokemus heikkenee: ohjauspyörän painikkeet ovat sekavia ja kosketusnäytön käyttöliittymä kryptinen.

Honda Civic

Civic 4D:n hinnat alkavat Comfort-varustetason 27 860 eurosta. Se on samalla edullisin keino päästä 1,5-litraisen Hondan kuljettajaksi, sillä viisiovisen 1,5-litraiset alkavat urheilullisesta Sport-mallista.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.cars.honda.fi/civic-4-door

Honda Civic 4D 1.5 Turbo 4D Elegance MT

Hinta alkaen

27 890 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

29 948 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

134 kW (182 hv), 5500 r/min

Vääntö

240 Nm (1900–5000 r/min)

Vääntö

240 Nm (1900–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,5 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

131 g/km

Mitat

pituus 4648 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1407 mm, akseliväli 2698 mm

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat