5.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: konservatiivisempi ja kauniimpi – Honda Civic 4D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Manuaalivaihteisto, 1,5-litrainen moottori ja hillitty sedan-kori. Siinä tuorein Honda Civic 4D siisteimmillään. Hyvää: ajettavuus, hieno voimalinja, hyvä aktiivinen turvavarustelu. Huonoa: pieni lastausaukko, kosketusnäyttö. On hämmentävää, miten pelkkä vaihteisto voi muuttaa auton luonnetta. Keväällä Moottorin koeajossa viisiovinen Honda Civic 1.0 Turbo jätti varsin valjun vaikutelman CVT-vaihteistonsa takia, mutta myöhemmin parivertailussa saman auton manuaaliversio maistui paljon paremmalta. Nyt vuorossa on vieläkin suurempi muutos Civic-tarinaan. Honda Civic 4D:n sedan-korii sopii ainakin allekirjoittaneen silmään huomattavasti töpöperäistä viisiovista paremmin: pitkä ja viisto perä tuo toivottua tasapainoa Hondan massiiviselle keulalle. Ilmettä kypsentävät myös uudet puskurit, joissa ei enää ole viisiovisesta tuttuja valeilmanottoaukkoja. Sedan ja viisiovinen jakavat saman perusrakenteen ja akselivälin. Tilaa aikuisille on sopivasti, vaikka tyylillisesti Honda onkin vaihtanut muutaman edeltävän sukupolven tila-automaisen ilmeen matalaan urheilullisuuteen. Taka-akseli on vaihtunut kahden edellisen sukupolven yhdystukiakseli-syrjähypystä takaisin erillisjousitukseen. Sinänsä yhdystukiakselissakaan ei ole mitään vikaa, moni kilpailija pärjää sillä mainiosti. Ehkä kyse lienee uskottavuudesta? Niin tai näin, Hondan ajettavuus on mainio. Etuakselilla on hämmästyttävän paljon pitoa. Civicillä on mukava ajella rauhassa ja reippaasti. Vain ohjaukseen kaipaisi hieman lisätuntoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Energinen voimanlähde Urheilullinen ajettavuus sopii erinomaisesti Hondan voimalinjaan. Manuaalivaihteisto on oppikirjamaisen herkkä ja tarkka, joten pykäliä vaihtaa ilokseen. Kuusivaihteisen parina on erinomainen 1,5-litrainen moottori, joka onkin ainoa sedaniin saatava voimanlähde. Turboahdettu rivinelonen vääntää väkevästi ja vetää energisellä innolla punarajaa kohti. Luonteeltaan se tarjoaa kaiken, mitä nelisylinteriseltä turbomoottorilta kehtaa pyytää. Luonteeseen ja takapuolituntumaan nähden valmistajan lupaama 8,5 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan tuntuu varsin vaisulta. Sillä ei lopulta liene mitään väliä. Sedan-korin pitkä perä tarjoaa suuren tavaratilan, mutta viisto perä ja takavalojen muoto rajaa lastausaukon koon pieneksi. Ergonomiassa hiottavaa Ohjauspyörän takaa sedania ei erota viisiovisesta. Neliovisen rauhallisempi muotokieli on enemmän yhtä Civicin sisätilojen kanssa. Perusergonomia on kunnossa, joskin istuimelta kaipaisi enemmän reisitukea. Heti ensisijaisten hallintalaitteiden jälkeen käyttökokemus heikkenee: ohjauspyörän painikkeet ovat sekavia ja kosketusnäytön käyttöliittymä kryptinen. Civic 4D:n hinnat alkavat Comfort-varustetason 27 860 eurosta. Se on samalla edullisin keino päästä 1,5-litraisen Hondan kuljettajaksi, sillä viisiovisen 1,5-litraiset alkavat urheilullisesta Sport-mallista. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.cars.honda.fi/civic-4-door Honda Civic 4D 1.5 Turbo 4D Elegance MT Hinta alkaen 27 890 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 948 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (182 hv), 5500 r/min Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Vääntö 240 Nm (1900–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4648 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1407 mm, akseliväli 2698 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku