Ajoneuvot Koeajo Moottoripyörät 27.2.2018
Koeajo: kolmella kirjaimella adventurea – Honda X-ADV
Honda X-ADV on ajotuntumaltaan skootteri maustettuna ripauksella adventurea, juuri sen verran kuin nimen kolme kirjainta antaa olettaakin. Hyvää: monipuolisuus, kulutus, tavaratila. Huonoa: vilkkukatkaisijan sijoitus, astinlautojen muotoilu.
Honda X-ADV on piristävän persoonallinen yhdistelmä kahta tyylisuuntaa. Perusrakenne näyttää skootterilta, mutta ulkonäössä on vaikutteita Honda Africa Twin -seikkailupyörästä.
Skoottereille tyypillisen variaattorivedon sijaan Hondassa on kuusivaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, joka käytännössä toimii automaattivaihteiston tavoin. Liikkeelle lähdetään kaasua kääntämällä ja ajossa Honda liikkuu matalilla kierroksilla. Se säästää polttoainetta ja koeajossa kulutus jää alimmillaan 3,3 litraan. Ajotavasta riippuen tankillinen riittää 300–400 kilometrin matkalle.
Paljon tilaa – pieniä puutteita
Avaimeton käyttö parantaa arkikäytön mukavuutta. Mittaristo on monipuolinen. Hallintalaitteissa häiritsee Hondan omaperäinen tapa vaihtaa perinteinen suuntavilkun ja äänimerkin katkaisimien paikka päinvastoin ja se aiheuttaa monta tahatonta torven toitotusta. Leveä ohjaustanko tuo seikkailupyörämäistä tunnelmaa ja kädet pysyvät ajoviimalta suojaavien käsisuojien ansiosta lämpiminä viileälläkin säällä.
Säädettävä tuulilasi on hyvä varuste, mutta säätö voisi olla yksinkertaisempi. Jaloille ei ole astinlaudoilla luontevaa paikkaa, sillä astinlaudan etuosa on niin kapea, että jalkoja joutuu jännittämään saappaiden pitämiseksi kyydissä. Taaempi osa astinlaudoista on kallistettu voimakkaasti eteen, jolloin tunnelma on kuin ajaisi korkokengät jalassa.
Kauppakassiksi ja matkoille
Eturenkaan koko on moottoripyörämäinen 17 tuumaa mutta takapyörä on pari tuumaa pienempi. Yhdessä pitkän akselivälin ja 238 kilon painon kanssa käytös on kestopäällysteellä rauhallista. Kovapohjaisella soratiellä meno on vakaata, mutta pehmeämmällä alustalla etupään tuntuma jää ohueksi. Karkeampikuvioinen rengas parantaisi varmasti tuntumaa. Huippunopeutta X-ADV kerää mittarin mukaan noin 170 kilometriä tunnissa eli riittävästi. Pitkäksi välitetyn vaihteiston ansiosta satasen vauhdissa kierroksia on vain 3200.
Satulan alla olevan tavaratilan ansiosta X-ADV on monipuolinen ”kauppakassi” arkikäyttöön. Teho ja ominaisuudet riittävät pitkillekin matkoille myös kahden hengen kuormalla. Maastoajo ei ensiasennusrenkailla ole Hondan ominta aluetta. Hauska vaihtoehto erilaista ajoneuvoa etsivälle ennakkoluulottomalle motoristille.
Lisätietoja: www.hondabikes.fi/x-adv