27.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: kolmella kirjaimella adventurea – Honda X-ADV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda X-ADV on ajotuntumaltaan skootteri maustettuna ripauksella adventurea, juuri sen verran kuin nimen kolme kirjainta antaa olettaakin. Hyvää: monipuolisuus, kulutus, tavaratila. Huonoa: vilkkukatkaisijan sijoitus, astinlautojen muotoilu. Honda X-ADV on piristävän persoonallinen yhdistelmä kahta tyylisuuntaa. Perusrakenne näyttää skootterilta, mutta ulkonäössä on vaikutteita Honda Africa Twin -seikkailupyörästä. Honda Africa Twin ja Honda X-ADV Skoottereille tyypillisen variaattorivedon sijaan Hondassa on kuusivaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, joka käytännössä toimii automaattivaihteiston tavoin. Liikkeelle lähdetään kaasua kääntämällä ja ajossa Honda liikkuu matalilla kierroksilla. Se säästää polttoainetta ja koeajossa kulutus jää alimmillaan 3,3 litraan. Ajotavasta riippuen tankillinen riittää 300–400 kilometrin matkalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon tilaa – pieniä puutteita Avaimeton käyttö parantaa arkikäytön mukavuutta. Mittaristo on monipuolinen. Hallintalaitteissa häiritsee Hondan omaperäinen tapa vaihtaa perinteinen suuntavilkun ja äänimerkin katkaisimien paikka päinvastoin ja se aiheuttaa monta tahatonta torven toitotusta. Leveä ohjaustanko tuo seikkailupyörämäistä tunnelmaa ja kädet pysyvät ajoviimalta suojaavien käsisuojien ansiosta lämpiminä viileälläkin säällä. Säädettävä tuulilasi on hyvä varuste, mutta säätö voisi olla yksinkertaisempi. Jaloille ei ole astinlaudoilla luontevaa paikkaa, sillä astinlaudan etuosa on niin kapea, että jalkoja joutuu jännittämään saappaiden pitämiseksi kyydissä. Taaempi osa astinlaudoista on kallistettu voimakkaasti eteen, jolloin tunnelma on kuin ajaisi korkokengät jalassa. Kauppakassiksi ja matkoille Eturenkaan koko on moottoripyörämäinen 17 tuumaa mutta takapyörä on pari tuumaa pienempi. Yhdessä pitkän akselivälin ja 238 kilon painon kanssa käytös on kestopäällysteellä rauhallista. Kovapohjaisella soratiellä meno on vakaata, mutta pehmeämmällä alustalla etupään tuntuma jää ohueksi. Karkeampikuvioinen rengas parantaisi varmasti tuntumaa. Huippunopeutta X-ADV kerää mittarin mukaan noin 170 kilometriä tunnissa eli riittävästi. Pitkäksi välitetyn vaihteiston ansiosta satasen vauhdissa kierroksia on vain 3200. Satulan alla olevan tavaratilan ansiosta X-ADV on monipuolinen ”kauppakassi” arkikäyttöön. Teho ja ominaisuudet riittävät pitkillekin matkoille myös kahden hengen kuormalla. Maastoajo ei ensiasennusrenkailla ole Hondan ominta aluetta. Hauska vaihtoehto erilaista ajoneuvoa etsivälle ennakkoluulottomalle motoristille. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistaja Lisätietoja: www.hondabikes.fi/x-adv Honda X-ADV Hinta alkaen 14 990 € Moottori Moottori 745 cm³, kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, 6 vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, ketjuveto. Teho 40 kW (55 hv), 3250 r/min Vääntö 68 Nm (4750 r/min) Vääntö 68 Nm (4750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 238 kg, akseliväli 1590 mm, tankin tilavuus 13,1 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-17, takana 160/60-15. Huoltoväli: 12 000 km. Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 15.4.2024 Moottoripyörät MV Agusta Enduro Veloce – maantieltä maastoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?