
Koeajo: kolme luukkua käytännöllisempi – Audi A5 Sportback
Toisen sukupolven Audi A5 Sportback on yhä coupé heille, jotka arvostavat arkea. Hyvää: ajettavuus, tilat suhteessa ulkonäköön, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: automaattivaihteiston viivyttely.
Kaksiovinen coupé on rento korimalli. Ei huolta takamatkustajista, pääasiana kuljettajan ja vieressä istujan hyvinvointi – yhdistettynä makeanmenevään ulkomuotoon. Leveitä ovia parkkipaikalla avattaessa rentous kuitenkin muuttuu rasittavuudeksi: tähän tuo ratkaisun viisiovinen Audi A5 Sportback.
Avantin oloinen
Kuten kaksiovinen A5 Coupé myös A5 Sportback on matala, leveä ja linjakas, mutta hieman venytettynä: pituutta ja akseliväliä on kuusi senttiä enemmän, leveyttä kutakuinkin saman verran ja korkeutta puolitoista senttiä reilummin.
Jos rinnalle otetaan Audi A4 Avant -farkku, johon isolla takaluukulla toteutettua A5 Sportbackia mielellään vertaa, autot ovat kattolinjan korkeutta lukuun ottamatta lähes samankokoiset. Sportbackin katto kuitenkin kaartuu miltei viisi senttiä matalampana.
Tulee mieleen, että juuri tällaisia viisiovisia viistoperiä ne ensimmäiset Audi 100 Avantit olivat 1970- ja 80-luvuilla, ennen kuin nykyisen kaltaiset farmarimuodot ottivat ylivallan. Sportback on siis tavallaan perinteinen korimalli, paitsi nimeltään.
Mahtuu mukaan
Edellä mainitun matalan kattolinjan havaitsee ohjaamossa juuri sopivana tyköistuvuutena, mutta pääntilaa on muistettu järjestää etuistuimille riittävästi. Silti penkit voisivat urheilullisuuden nimissä olla alempanakin.
Ajoasennossa tai kuljettajan ympäristössä ei ole Audi-tapaan moitteen sijaa, kunhan high tech -kojelaudan kaikki toiminnot ensin sisäistää. Kehyksettömät sivuikkunat luovat osaltaan coupé-fiilistä niin etu- kuin takaoviinkin.
Sportback-korin käytännöllisyys korostuu perää kohti mentäessä. Kevyiden tavaroiden, kuten takin heittäminen takapenkille on tietenkin kaksiovista sujuvampaa. 190-senttisen matkustajan pää hipoo takana kattoa, mutta niin se tekee useimmissa tämänkokoisissa premium-sedaneissakin. Muuten tilat riittävät.
Kuten edeltäjässä, Sportbackin ulkomuoto ei isoa, lastausta helpottavaa takaluukkua juuri paljasta. Selkeän suorakaiteen muotoinen kontti laajenee miltei vaakatasoon, ja ilona on lisäksi kolmiosainen selkänoja – vaikkapa suksien kuljettamista varten.
Liukas luiska
Ajettavuudeltaan A5 Sportback on tyypillinen nyky-Audi: tekninen, toimiva ja tehokas. Ahnaimpiin mutkatiesyöppöihin, kuten Alfa Romeo Giuliaan verrattuna hauskuudesta uupuu rahtunen, mutta toisaalta moni arvostaa nykyään juuri tällaista helppoa sporttisuutta.
Helppoutta korostaa alustan moitteeton toiminta, kuten myös todella vakaa kulku suoralla tiellä. Koeajoautoon oli speksattu ajettavuuteen vaikuttavia varusteita, kuten 255/35 R19 -pyörät, joiden ainoana varjopuolena oli rengasmelun erottuminen muuten hiljaisessa autossa.
Niin ikään lisävarusteinen säätyvä iskunvaimennus tasaa kuitenkin leveiden läskien aiheuttamaa värinää, kunhan ajotilan pitää comfort-asennossa.
Kaksilitrainen diesel antaa muuten ripeän ja hiljaisen suorituskyvyn, mutta aina kylkiäisenä tuleva kaksoiskytkinautomaatti vesittää hieman menoa tutuilla risteyslähtöviivyttelyillään. Kaikkeen tottuu, mutta ilman tätä epäkohtaa A5 Sportback olisi vieläkin täydellisempi tapaus.
Valmistajalta: Audi
-
Audi paljastaa huokean E-tron -sähköauton – tuotantoon jo 2021? Autonäyttely
-
Koeajo: Audi e-tron – askel kohti hiljaista vallankumousta Koeajo
-
Maistiainen: Audi e-tron – ihan tavallinen auto, sähköllä Koeajo
-
Sähköperhe laajenee: Audi e-tron GT Concept Autonäyttely
-
Koeajo: Mahtivaunu varakkaille – Audi Q8 Koeajo
-
V10 laulaa taas: upea Audi R8 sai päivityspaketin Uutinen
-
Koeajo: totuttelun takana – Audi A6 Koeajo
-
800 miljoonan euron softasakko Saksassa: Audi myöntää syyllisyytensä päästöhuijaukseen Uutinen
-
300 hevosvoiman design-crossover: Audi SQ2 on pirteä kaupunkilainen Esittely
-
Koeajo: Audi Q3 – kerrankin kaikki uusiksi Koeajo
-
Maistiainen: iso loikka eteenpäin: Audi Q3 Koeajo
-
Audi E-tron, valmistajansa ensimmäinen sähköauto: näyttää tutulta, sisältä uusi Uutinen
-
Vihdoin täällä: Audi E-tron – Saksan toinenkin sähkö-SUV saapui Esittely
-
Koeajo: 100 hevosvoimaa per ovi – Audi RS 3 Sedan Koeajo
-
Maistiainen: Audi A6 Avant – melkein Sportback Koeajo
-
Konseptiauto Audi PB18 e-tron nauraa autonomialle Konsepti
-
Voihan pikkuveljen hammasraudat: uusi Audi Q3 irvistää kuin Q8 Uutinen
-
Audin uudeksi pomoksi yllätysnimi BMW:ltä – Stadler edelleen pidätettynä Uutinen
-
Eittämättä uutta: Audi TT virkistäytyy kaksikymppisilleen Uutinen
-
Koeajo: Audi A7 Sportback 50 TDI quattro – kosketusnäyttö kunnossa, mutta dieseliä pitää odotella Koeajo
-
Hyvästit peileille – Audin e-tron-sähköauto luottaa kamerapohjaisiin virtuaalipeileihin Tekniikka
-
Varaslähtö syysmuotiin: Audi A4 saa uudet puskurit Uutinen
-
Kompaktiluokan uusi Audi A1 – mutta erotatko sen Hyundai Konasta? Uutinen
-
Parivertailu: mistä on pienet premium-autot tehty? Uutinen
-
Audin pääjohtaja Stadler hyllylle dieseltutkinnan takia – taustalla pidätys Uutinen
-
Vaikka väkisin vihaiseksi: Audi Q8 on muotoa myöten täynnä itseään Uutinen
-
Parivertailu: miten Audi A3 ja Mercedes-Benz A kiihtyvät? Koeajo
-
Koeajo: jäähyväiset väistyvälle aikakaudelle – Audi A6 2.0 TDI 140 kW Koeajo
-
Parivertailu: Audi A3 ja Mercedes-Benz A studiolamppujen alla Koeajo
-
Parivertailu: Audi A3 ja Mercedes-Benz A tien päällä Koeajo
-
Koeajo: Audi A6 design 55 TFSI quattro – kaikki mitä autolta vaaditaan Koeajo
-
Parivertailu: uusi Mercedes-Benz A kohtaa Audi A3:n – kumpi on pikkupremiumien kuningas? Uutinen
-
Audi nostattaa Q8-kuumetta minileffoilla – joko katsoit? Uutinen
-
Miksi uutuus-Audien keulamuotoja rikotaan kömpelöillä muovikuvuilla? Uutinen
-
Maistiainen: uusi Audi A6 – päivitetty bisnespuku Koeajo
-
Maistiainen: Audi A8 vihdoin Suomessa Koeajo
-
Audi: 2025 myymme noin 800000 sähköistettyä autoa vuosittain Uutinen
-
Audi päivittää noin 60000 V6 TDI-moottoria ohjelmistoepäselvyyksien takia Uutinen
-
Käyntikorttiuudistus jatkuu: Diess noussee myös Audin johtoon Uutinen
-
Farkuissa vainko oot mun: uusi Audi A6 Avant Esittely
-
Tilaa, tyyliä ja törkeästi tehoa: Audi RS 5 Sportback ja uudistunut Mercedes-AMG C 63S Autonäyttely
-
Audin hengästyttävä ruuhkavuosi: tänä vuonna jopa yli 20 uutta mallia Uutinen
-
Geneven jonotetuin: Audi A6 Koeajo
-
Anna kopiokoneen laulaa vaan: uusi Audi A6 Esittely
-
Viikon videot: premiumin muodoista ja 999 porrasta Uutinen
-
Koeajo: Väkevä tyylivaunu – Audi A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic Koeajo
-
Koeajo: puhtaampaa premiumia – Audi A4 g-tron Koeajo
-
Yhdessä edullisemmin: Porsche ja Audi säästävät yhteisellä sähköpohjalla Uutinen
-
Maistiainen: räyhäkäs ja herraskainen – Audi A7 Sportback 55 TFSI Esittely
-
Saksalaislähteet: Audi määrätty takaisinkutsumaan 127000 V6-dieseliä Uutinen
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Koeajo: Audi RS 5 – arkeen ja moottoriurheilujuhlaan Koeajo
-
Koeajo: Audi A8 50 TDI quattro – kenties kaikkien aikojen teknisin auto Koeajo
-
Muotoiludynastian murros – särmikkäästi älykäs Audi A7 Sportback Esittely
-
Koeajo: Ukkosen jumala – Audi RS 6 Performance Koeajo
-
Ryppyjä sisarrakkaudessa: VW kokee Škodan haastajana Uutinen
-
Koeajo: synninpäästö perusvarustelulle – Audi Q5 Koeajo
-
”Ehkä myöhemmin” – Audin polttokennosuunnitelmat vuosien päässä Uutinen
-
Koska nopea farkku on upea – Audi RS 4 Avant Autonäyttely
-
Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller: vuonna 2025 neljännes täyssähköautoja Autonäyttely
-
Naapurikateudelle indeksi: Audi siirtyy keksittyihin mallimerkintöihin Tekniikka
-
Päivän kuva: Kyllä, täällä myydään autoa Päivän kuva
-
Audilla 10 miljardin euron säästökampanja – kerää rahaa sähköautojen kehitykseen Uutinen
-
Dominot kaatuvat – myös Audi kutsuu 850000 dieseliä takaisin Uutinen
-
Audi A8 – Audin tulevaisuus yksissä kuorissa Esittely
-
Koeajo: pienesti premiumia – Audi Q2 Koeajo
-
Ulkoile vihreästi – Audi R8 Spyder V10 Plus Esittely
-
Koeajo: Audi TT RS Coupé – 3,4 sekuntia sataseen! Koeajo
-
Koeajo: Audi S5 Coupe – voiman ja tyylin tasapaino Koeajo
-
Maistiainen: Audi A5 Cabriolet – tasaista paistetta Uutinen
-
Koeajo: Audi Q2 2.0 TDI quattro S tronic – mikä on auton arvo? Koeajo
-
Tulevaisuuden tunnelmissa – Audi ja Volkswagen sähkövisioidensa parissa Uutinen
-
Maalipinta mattakaiverruksella – Audilta yksilöllisempiä autoja Uutinen
-
Käymme yhdessä ain’ – Audi ja Porsche tekniseen yhteistyöhön Uutinen
-
Kaksi vuotta, kolme uutta katumaasturia – Audi panostaa Q-sarjaan Uutinen
-
Audi RS 5 vaihtoi V8:n tuplaturbo-kutoseen – miksi ei viitoskonetta? Autonäyttely
-
Uusimmat katumaasturit ja pikkuautot Euro NCAP -törmäystestissä Uutinen
-
Koeajo: uudella voimalla – Audi Q2 1.4 TFSI S tronic Koeajo
-
Lahti2017: Audi näkyvästi mukana Lahden MM-kisoissa Lahti2017
-
Paremmat autokaupat virtuaalimallilla – Audi Customer Private Lounge Uutinen
-
Audi Q8 – konseptimaistiainen vuodesta 2018 Uutinen
-
Koeajo: Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro on vaikea jatko-osa Koeajo
-
Koeajo: Audi Q5 – tunnistatko uudeksi? Koeajo
-
Ruutuvisa: Audi A3 Sportback Koeajo
-
Maistiainen: Audi Q5 – kaikki uutta pinnan alla Koeajo
-
Katto pois rännästä huolimatta: Audi A5 Cabriolet Uutinen
-
Nimi on ennalta: Audin täyssähköinen tulee olemaan katumaasturi E-tron Uutinen
-
Maistiainen: yhä kaunis Audi A5 Koeajo
-
Kontti perään ja baanalle: Audi RS 3 Sedan Autonäyttely
-
Kyllä, se on uusi Audi Q5 Autonäyttely
-
Dieselgaten toinen vuosi: paljonko pitäisi sakottaa, ovet käyvät Audilla Uutinen
-
Audi TT RS Coupé 2.5 TFSI – makeanhelpot 400 hv Koeajo
-
Maistiainen: Audi TT RS tarjoaa säädyllistä anarkiaa Esittely
-
Audi A5 Sportback – Ingolstadtin 4-2-4 kenttäryhmitys Uutinen
-
Sitkeä etenijä – Audi A4 allroad Koeajo
-
Sähkömoottorit iskunvaimentimina – Audi prototyyppää eROT-järjestelmää Uutinen
-
Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic – kauneutta kuorrutuksen alla Koeajo
-
Päivän kuva: erilaisia Eko-Audeja Päivän kuva
-
Audi kohdistaa kolmanneksen tuotekehityksestään sähköistykseen Uutinen
-
Audikin osaa irrotella: koeajossa persoonallinen pikkumaasturi Q2 Koeajo
-
Maistiainen: Audi Q2 lupaa kaikkea kaupunkiin Koeajo
-
Upee nopee kupee – täysin uusi Audi A5 coupé Uutinen
-
Audi SQ7 TDI – Ahtopaineen ylivoimaa Koeajo
-
Audi Quattro – Tie jolta ei ollut paluuta Uutinen
-
Entistä vaikuttavampi Audi A7 Koeajo
-
Maistiainen: Audi SQ7 ja maailman ensimmäinen sähköinen ahdin Koeajo
-
Audi Q7 näkee tien edessään Koeajo
-
Uusi Audi TT RS – viidellä sylinterillä voimakkaammin Uutinen
-
Audi A4 allroad – korotettuna parempi? Koeajo
-
Maistiainen: korotettu Audi A4 sai keulilleen kiinnostavan moottorin Esittely
-
Audi A4 1.4 TFSI – Ostaisitko laatuauton pikkumoottorilla? Koeajo
-
Katto pois, että V10 kuuluu! Audi R8 Spyder Uutinen
-
Audin kevätmallit: A4 allroad ja Q7 e-tron saapuvat myyntiin Uutinen
-
Audi RS Q3 on turboahdettu outolintu Koeajo
-
Audi panostaa synteettiseen maakaasuun Uutinen
-
Vihdoin kaikki samassa paketissa: Audi A6 2.0 TDI quattro S tronic Koeajo
-
Huipputekniikka tekee Audi SQ7 TDI -katumaasturista nopean – ja pitää sen hallinnassa. Uutinen
-
Audin uusi Q2 on nuorekkaampi pikkumaasturi Uutinen
-
Audin uusi nelivetojärjestelmä uhkana perinteikkäälle quattrolle Uutinen
-
Audi S4 ja S4 Avant – A4:n salipäivä Uutinen
-
Audi A7:n uudet moottorit laajentavat mallistoa Uutinen
-
Audi RS Q3 performance – vielä vähän lisää pikkumaasturiin Uutinen
-
Audi esitteli A4 Avantin mökkimallin Uutinen
-
Erinomaisuus riippuu näkökulmasta – Audi A4 quattro Koeajo
-
Pirteän ahdas Audi A1 Sportback Koeajo
-
Älykkäästi taloudellinen Audi Q7 e-tron Koeajo
-
Audilla välähti – quattro-mainoksessa lasketellaan heinikossa Uutinen
-
Päivän kuva: Auton hallintalaitteiden tärkeysjärjestys vaihtuu Uutinen
-
Audi paljasti sähköistä tulevaisuuttaan Uutinen
-
Maistiainen: kyvykäs Audi Q7 e-tron Koeajo
-
Koeajossa: odotuksiin vastaava Audi A4 Koeajo
-
Koeajossa: supernopea Audi R8 V10 Plus Koeajo
-
Koeajossa: viimeistelty ja hiljainen Audi A4 Avant Koeajo
-
Maistiainen: Audi A4:n farmariversio asettaa kovan haasteen kilpailijoille Esittely
-
Koeajossa: voimakas Audi RS 6 Avant Koeajo
-
Päästövilppi johtaa kymmenien tuhansien Volkswageneiden korjaamiseen Suomessa Uutinen
-
Maistiainen: Uusi Audi A4 kasvoi ja keveni Koeajo
-
Koeajossa: urheilullinen Audi TTS Coupé Koeajo
-
Koeajossa: laadukas Audi Q7 Koeajo
-
Uusi Audi A4 marssittaa esiin apukuljettajien kavalkadin Esittely
-
Koeajossa: upeaääninen Audi RS 3 Sportback Koeajo
-
Koeajossa: keventynyt Audi Q7 Koeajo
-
Koeajossa uudistunut Audi A6 Sedan Koeajo
-
Superauton talvihaaste: unelmakoeajossa Audi R8 Koeajo
-
Koeajettu hauska Audi S1 Koeajo
-
Koeajossa raikas Audi TT Koeajo
-
Koeajossa 450 hevosvoimainen Audi S6 Koeajo
-
Päivitetty Audi A6 koeajossa Koeajo
-
Audi A3 e-tron Koeajo
-
Audi A3 Cabriolet Koeajo
-
Audi A3 g-tron Koeajo
-
Audi Q3 Koeajo
-
Audi A8 Koeajo
-
Audi A6 Koeajo
-
Audi TTS Koeajo
-
Audi S3 Koeajo
-
Audi SQ5 Koeajo
-
Audi RS 6 Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu