Ajoneuvot | Koeajo | 1.6.2017

Koeajo: kolme luukkua käytännöllisempi – Audi A5 Sportback

Toisen sukupolven Audi A5 Sportback on yhä coupé heille, jotka arvostavat arkea. Hyvää: ajettavuus, tilat suhteessa ulkonäköön, tasapainoinen kokonaisuus. Huonoa: automaattivaihteiston viivyttely.

Jaa artikkeli

Kaksiovinen coupé on rento korimalli. Ei huolta takamatkustajista, pääasiana kuljettajan ja vieressä istujan hyvinvointi – yhdistettynä makeanmenevään ulkomuotoon. Leveitä ovia parkkipaikalla avattaessa rentous kuitenkin muuttuu rasittavuudeksi: tähän tuo ratkaisun viisiovinen Audi A5 Sportback.

Audi A5 Sportback

Avantin oloinen

Kuten kaksiovinen A5 Coupé myös A5 Sportback on matala, leveä ja linjakas, mutta hieman venytettynä: pituutta ja akseliväliä on kuusi senttiä enemmän, leveyttä kutakuinkin saman verran ja korkeutta puolitoista senttiä reilummin.

Jos rinnalle otetaan Audi A4 Avant -farkku, johon isolla takaluukulla toteutettua A5 Sportbackia mielellään vertaa, autot ovat kattolinjan korkeutta lukuun ottamatta lähes samankokoiset. Sportbackin katto kuitenkin kaartuu miltei viisi senttiä matalampana.

Audi A5 Sportback

Tulee mieleen, että juuri tällaisia viisiovisia viistoperiä ne ensimmäiset Audi 100 Avantit olivat 1970- ja 80-luvuilla, ennen kuin nykyisen kaltaiset farmarimuodot ottivat ylivallan. Sportback on siis tavallaan perinteinen korimalli, paitsi nimeltään.

Mahtuu mukaan

Edellä mainitun matalan kattolinjan havaitsee ohjaamossa juuri sopivana tyköistuvuutena, mutta pääntilaa on muistettu järjestää etuistuimille riittävästi. Silti penkit voisivat urheilullisuuden nimissä olla alempanakin.

Audi A5 Sportback

Ajoasennossa tai kuljettajan ympäristössä ei ole Audi-tapaan moitteen sijaa, kunhan high tech -kojelaudan kaikki toiminnot ensin sisäistää. Kehyksettömät sivuikkunat luovat osaltaan coupé-fiilistä niin etu- kuin takaoviinkin.

Sportback-korin käytännöllisyys korostuu perää kohti mentäessä. Kevyiden tavaroiden, kuten takin heittäminen takapenkille on tietenkin kaksiovista sujuvampaa. 190-senttisen matkustajan pää hipoo takana kattoa, mutta niin se tekee useimmissa tämänkokoisissa premium-sedaneissakin. Muuten tilat riittävät.

Audi A5 Sportback

Kuten edeltäjässä, Sportbackin ulkomuoto ei isoa, lastausta helpottavaa takaluukkua juuri paljasta. Selkeän suorakaiteen muotoinen kontti laajenee miltei vaakatasoon, ja ilona on lisäksi kolmiosainen selkänoja – vaikkapa suksien kuljettamista varten.

Audi A5 Sportback

Liukas luiska

Ajettavuudeltaan A5 Sportback on tyypillinen nyky-Audi: tekninen, toimiva ja tehokas. Ahnaimpiin mutkatiesyöppöihin, kuten Alfa Romeo Giuliaan verrattuna hauskuudesta uupuu rahtunen, mutta toisaalta moni arvostaa nykyään juuri tällaista helppoa sporttisuutta.

Helppoutta korostaa alustan moitteeton toiminta, kuten myös todella vakaa kulku suoralla tiellä. Koeajoautoon oli speksattu ajettavuuteen vaikuttavia varusteita, kuten 255/35 R19 -pyörät, joiden ainoana varjopuolena oli rengasmelun erottuminen muuten hiljaisessa autossa.

Audi A5 Sportback

Niin ikään lisävarusteinen säätyvä iskunvaimennus tasaa kuitenkin leveiden läskien aiheuttamaa värinää, kunhan ajotilan pitää comfort-asennossa.

Kaksilitrainen diesel antaa muuten ripeän ja hiljaisen suorituskyvyn, mutta aina kylkiäisenä tuleva kaksoiskytkinautomaatti vesittää hieman menoa tutuilla risteyslähtöviivyttelyillään. Kaikkeen tottuu, mutta ilman tätä epäkohtaa A5 Sportback olisi vieläkin täydellisempi tapaus.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi