26.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: klassikon kalossit – Volvo S60 Cross Country Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seuraajaa odotteleva Volvo S60 Cross Country ei piilottele maavaraansa – eikä maasturimaisuutta muutenkaan. Hyvää: suuntavakavuus, etuistuimet, maavara, uniikki kokonaisuus. Huonoa: jousitusmukavuus, moottorin käyntiääni, matala tavaratila. Volvon uudistumistahti käy kiivaana. Tuskin ehdittiin esitellä upouusi XC60-katumaasturi, kun seuraavaa sukupolvea enteilevä Classic-mallinimi liimattiin jo S60/V60-mallisarjoihin. Otimme koeajoon paletista persoonallisimman, Volvo S60 Cross Country -maastosedanin. Moista malliversiota, joka yhdistää katumaasturin alustan porrasperäkoriin, ei tällä mantereella ole juuri nähty. Tämä risteytys tuotiin 60-sarjaan melko myöhäisessä vaiheessa, hieman yli kaksi vuotta sitten, kun S60 ja V60 olivat nähneet päivänvalon jo vuonna 2010. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovaa ja korkealta Perus-S60 sedaniin verrattuna Cross Country tarjoaa off road -henkisen 20 sentin maavaran (lisäystä 6,5 cm), hunajakennomaskin sekä maastosomisteita etu- ja takapuskuriin ja sivuhelmoihin. Näkyvinä yksityiskohtina erottuvat myös mustanharmaat lokasuojan kaaret. Moottorivaihtoehtoja on neljä. Nelivetoautomaatteina tarjotaan kaksilitraista bensaturboa (245 hv) sekä viisipyttyistä 2,4 litran nostalgiadieseliä (190 hv). Lisäksi myynnissä ovat etuvetoiset kaksilitraiset dieselit (190/150 hv) joko manuaalina tai automaattina. Koeajossamme oli tehoversioista jälkimmäinen. Ensivaikutelma oli melko karkea: moottori rohisee etenkin kylmänä kuuluvasti ja välittää värinät ohjauspyörän kehälle asti. Ohjaus puolestaan on melko raskas ja kaasupoljin jähmeän oloinen, ja moottorin sammutusautomatiikka vavahduttaa aktivoituessaan autoa. Myös alustan kovuus hämmentää. Jousitus välittää niin isot kuin pienetkin kuopat miltei suodattamatta matkustamoon. Rengasmelukin on kuuluva, kitkarenkaista huolimatta. Sittenkin selkeää Kilometrien myötä tuttavuus kuitenkin tasaantuu ja S60 Cross Countryn reilu olemus alkaa kiehtoa enemmän ja enemmän. Se paistaa läpi paitsi edellä mainituista ominaisuuksista myös käytännöllisestä, joskin vähän vanhahtavasta nappulakojelaudasta, korkealla sijaitsevista ja äärettömän mukavista istuimista, ylettömän vakaasta kulusta ja sittenkin väkevästi vääntävästä dieselmoottorista. Siis vakaa, vankka ja vakuuttava maantievaunu – aitoja volvomaisuuksia jos mitkä. Tässä yhteydessä ei ole oikeastaan reilua haukkua S60 Cross Countryn tavaratilaa – miten sen lastausaukko on pikkuruinen ja itse konttikin matala. Ostaja on valintansa tehnyt: hän haluaa V60-farkkukorin sijaan sedanin korkealla maavaralla, ja sillä sipuli. Eikä muita vaihtoehtoja ole edes tarjolla. On jännä nähdä, esitelläänkö seuraajamallistakin vastaava versio, vai jääkö tämä nyt nähty S60 Cross Country parin-kolmen vuoden tähdenlennoksi. Jos jää, klassikon statusta on tulevaisuudessa tarjolla muussakin kuin pelkässä mallinimessä. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Lisätietoja: www.volvocars.com/fi/s60-cross-country Volvo S60 Cross Country D3 Business Classic aut Hinta alkaen 42 694 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 675 € Moottori Dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4250 r/min Vääntö 350 Nm (5100–2500 r/min) Vääntö 350 Nm (5100–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 120 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?