Koeajo: kissa laskeutuu aina jaloilleen – Jaguar XE
Uudistunut Jaguar XE nostaa malliston juniorin samaan liigaan muiden kanssa. Hyvää: alusta, ajettavuus, varustelu. Huonoa: automaattivaihteiston ohjelmointi.
Kompaktit sporttisedanit ovat valmistajilleen edelleen tärkeä autoluokka vuosien katumaasturibuumista huolimatta. 2014 esitelty Jaguar XE on brittivalmistajan näkemys haastajasta tutuille C- ja 3-sarjoille. Erinomaista ajettavuutta lukuun ottamatta XE ei kuitenkaan lunastanut sille asetettuja odotuksia. Esimerkiksi laatuvaikutelma jätti toivomisen varaa. Kovat muovit ja epäkäytännölliset muodot kertoivat enemmän tarinaa merkin hinnat alkaen -mallista kuin täysiverisestä Jaguarista.
Rohkeasti uudistaen
Nyt Jaguar XE on saanut elinkaaripäivityksen, jonka toteuttamiseen yhtiö on heittäytynyt rohkeasti. Jopa ulkonäköön on kajottu, vaikka näyttävyys ei koskaan ollut mallin ongelma. Uusitut puskurit ja uudet ledivalot edessä ja takana korostavat nyt auton leveyttä. Ulkonäköpaketteja on nyt kaksi, joten tavallisen helmapaketin voi halutessaan päivittää sporttisempaan R-Dynamiciin. 18-tuumaiset vanteet ovat vakiovaruste.
Päivitysten yhteydessä Jaguar XE:n moottorivalikoimaa on viilattu. Suomessa myydyimmäksi muodostunee 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori, joka yhdessä tutun kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa riittää sedanin liikuttamiseen mainiosti. Bensiinivaihtoehdot ovat 250 ja 300 hevosvoiman versiot 2,0-litraisesta Ingenium-bensiinimoottorista. Dieselin saa taka- ja nelivetona, 250-hevosvoimaisen ollessa takaveto ja 300-hevosvoimaisen ollessa aina neliveto. Samalla XE:n hinnasto kokee muutoksia, sillä dieselin aiempi hinnat alkaen -moottoriversio jää valikoimasta pois.
Tasoloikka
Jaguar XE:n merkittävin muutos on uusittu sisusta ja varustelu. Vanhat kovat muovit ja hyllytasoihin keskittyneet muodot ovat poissa. Nahkaverhoilu on nyt vakiovaruste, säilytystiloja on lisätty ja samalla materiaalit ovat parantuneet yleisesti. Jopa älypuhelimelle löytyy langaton latauskotolo.
Aiemman kryptisiä viestejä kertoneen tietoviihdejärjestelmän sijaan kojelaudassa on nyt vakiovarusteena 10,2-tuumaisella näytöllä varustettu Touch Pro -järjestelmä. Varustelun parantuessa järjestelmä saa toisen näytön muun muassa ilmastoinnin tai median hallintaan I-Pacesta tuttuun tapaan. Perusvarusteltu mittaristo tuo poikkeuksellisen kookkaan värinäytön kahden perinteisen mittarin väliin ja päivitysvaihtoehtona on täysikokoinen digimittaristo. Myös ohjauspyörä on tuttu I-Pacesta.
Uutena varusteena on Range Rover Evoquessa esitelty ClearSight-taustapeili, jossa perinteinen peilinäkymä voidaan vaihtaa taaksepäin osoittavan laajakulmakameran näkymään. Kokeneelta kuljettajalta laajemman näkymän tilallinen hahmottaminen vaatii hiukan totuttelua, mutta virtuaalipeili on kuvaltaan yllättävän selkeä.
Muuten varustelista on täynnä ajan vaatimia ylellisyyksiä. Tuulilasin heijastusnäyttö helpottaa kuljettajan tehtäviä, älypuhelinliitettävyys on uudella tasolla ja pysäköintiin tarjotaan apua niin tutkien kuin peruutuskameran muodossa heti vakiovarustelusta alkaen.
Kilpailu kiristyy
Kattavat päivitykset nostavat Jaguar XE:n vihdoin sille tasolle, jota kissamerkin juniorilta sopii odottaa. Ajettavuuteen ei valmistajan mukaan ole koskettu ja XE onkin edelleen luokkansa parhaimmistoa. Alusta on erinomainen yhdistelmä mukavuutta ja hallintaa, eikä jousitusmukavuus mene toivottomaksi edes 20-tuumaisilla vanteilla. Ohjaus on edelleen keskitason paremmalla puolella, vihjaten seututeiden hauskuudesta Faceliftin yhteydessä on parannettu XE:n äänieristystä, joten kilometrit taittuvat aiempaa rennommin.
Ajettavuuden suurin kauneusvirhe on automaattivaihteiston ohjelmointi, joka ei ole parantunut lievästä epäröinnistään. Ongelmasta pääsee eroon vaihteiston Sport-asennolla tai vaihtamalla itse, joko uudella vaihdevivulla tai ohjauspyörän vaihdelavoilla.
Uuden BMW 3-sarjan ja tutun Alfa Romeo Giulian lisäksi myös uudistunut Jaguar XE ilmoittautuu jälleen kisaamaan sporttisedanien kuninkuudesta. Segmentissä ei voida vielä puhua liiallisesta tarjonnasta, mutta ostajaa vaihtoehtojen erilaisuus palkitsee varmasti.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen