Ajoneuvot | Koeajo | 19.2.2018

Koeajo: kilpailun kirittäjä – Mitsubishi Eclipse Cross

1.5 Intense Premium 2WD

Mitsubishi Eclipse Cross käy kilpaa suositussa kaupunkimaasturien luokassa. Hyvää: pitkä takuu, matkustustilat, moottorin kyvyt. Huonoa: portaaton vaihteisto, etuistuin, ohjaustunto, takanäkyvyys.

Jaa artikkeli

Mitsubishin Eclipse Cross on uutuus, joka taistelee elintilasta myydyimmässä kaupunkimaasturiluokassa. Tulokas asettuu Mitsubishin autokatraassa ASX:n ja Outlanderin väliin. Ulkomitat ovat hyvin likellä ikisuosikki Nissan Qashqaita. Valinnanvaraa riittää, sillä tässä autoluokassa ostajien sieluista Qashqain lisäksi kilvoittelevat muun muassa Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Seat Ateca, Opel Grandland X, Škoda Karoq, Peugeot 3008, Mazda CX-5, Renault Kadjar ja Ford Kuga.

Auto on jyhkeä ilmestys, jonka muodot jakanevat mieliä. Rohkeuden puutteesta ei muotoiluratkaisuja voi syyttää.

Japanilaista tyyliä

Kojelaudan kytkinratkaisut ja yleisilme sisällä on taattua aasialaistyyliä: kaikkea on runsaasti. Tyyli on kaukana pelkistetystä.

Sisäilme on melko tyylikäs, jos kohta muovinen. Kyynärnojalla voi lepuuttaa oikeata kättä, mutta harmi kyllä nojan korkeutta ei voi säätää eikä noja liiku eteenpäin.

Liikkuvuus olisi hyödyksi etenkin, jos käyttää kosketuslevyä auton toimintoja säätäessä. Kosketuslevy toimii niin hyvin kuin kosketuslevyt tapaavat toimia. Valikolta toiseen vievä pyörökytkin hoitaisi asian vähintään yhtä hyvin, todennäköisesti vaivattomammin. Nyt tulee hutinäpäytyksiä. Mittaristo on erittäin selkeälukuinen ja kertoo riittävät ajossa tarvittavat perustiedot.

Hyvät sisätilat

Ajoasennon saa säädettyä hyvin: istuimen ja ohjauspyörän säätövarat ovat riittävät. Etuistuimen reunat ovat tahdottoman löysät eivätkä tue kunnolla. Istuin ei säädy takareunastaan tarpeeksi alas, joten reisitukikin jää heikoksi.

Mikä harmillista, istuimen asentosäätö on ratkaistu heppoisin muovivivuin, joiden karkeajakoinen porrastus ei vedä vertoja pyörösäädölle.

Luulisi, että tämän hintaluokan autoversiossa istuinsäätö olisi ratkaistu sähköisesti.

Matkustamon tilat ovat väljät, myös takana matkaavien näkökulmasta. Tavaroille tilaa saisi olla enemmänkin tilaa, kontti on aika matala. Kätevää on, että takaistuimet liikkuvat 20 sentin verran eteenpäin.

Peilit kuin Dumbon korvat

Näkyvyys eteen ja etuviistoon on erinomaisella tolalla, mutta tähyily taakse ja takaviistoon tuottaa tuskaa. Takaikkuna on niin matala, ettei siitä näe kunnolla. Ikkunapinta myös jakaantuu kahteen. Umpinaisten kulmien vuoksi takaviistoon on hankala nähdä peruutettaessa tai kaistanvaihtotilanteissa. Takaikkunan yläosan pyyhin ei kurakelillä paljoa avaa näkymiä.

Sivupeilit ovatkin suureksi avuksi, sillä ne ovat kookkaat kuin Dumbon korvat. Ei tule heti mieleen, missä muussa autossa olisi yhtä isot sivupeilit.

Uusi moottori

Mitsubishi Eclipse Cross on etuvetoisena aina bensiinimoottorinen. Koeajossa on uusi 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori (163 hv) portaattomalla CVT-automaatilla.

Moottorin kyvyt ovat arkiajossa tyystin riittävät, mutta käyttöiloa leikkaa portaaton CVT-vaihteisto. Muuten elo sujuu, mutta kiihdytystilanteissa meistä ei ole ystäviksi. Moottorin kierroksia saa huudattaa aika lailla, ennen kuin alkaa tapahtua.

Matka-ajossa auto on perustoimiva, joskin ohjaustunto jättää toivomisen varaa. Jousituksen nypyttämisenkin huomaa.

Kaikin herkuin

Koeajossa on uutuudesta etuvetoinen Intense Premium -versio, joka on kuorrutettu monin herkuin. Etuvetoisena auton saa edullisimmillaan 28 490 eurolla, tämän yksilön hinta kipuaa 41 590 euroon.

Nelivetoisena Eclipse Crossin saa edullisimmillaan 36 690 eurolla. Vertailun vuoksi: edullisin nelivetoinen isoveli-Outlander CVT-vaihteisena maksaa 39 995 euroa, ja sen konepellin alla on kaksilitrainen bensiinimoottori.

Intense Premiumin vakiovarusteita ovat muun muassa kaistavahti, heijastusnäyttö, aktiivinen vakionopeudensäädin, avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, etutörmäysvaroitin jalankulkijan tunnistuksella ledajo- ja päiväajovalot, kamerajärjestelmä, pysäköintitutkat, peruutuskamera ja lasikatto.

Lisätietoja: www.mitsubishi.fi/eclipse-cross

Jaa artikkeli

Keskustelu