13.12.2016

Koeajo: Kiihkeä korealainen – Kia Optima GT

Kia Optima GT

Kia Optima GT on Kia Optima-malliston uusi lippulaiva. Hyvää: väljät tilat, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: keinotekoiset moottoriäänet, kulutus.

Kia Optima GT

Kia Optima uudistui perusteellisesti viime vuonna, täksi talveksi mallisto laajeni Sportswagon-farmarikorilla, hybridivoimalinjalla ja GT-huippumallilla. Aikaisemmin kokeilimme jo farkkua 1,7-litraisella dieselillä, mutta sen suorituskyky jätti vaisun kuvan. Niinpä emme panneet hanttiin, kun tuli tilaisuus revanssiin uudella kaksilitraisella bensaturbolla varustetulla Kia Optima GT -mallilla.

Kia Optima GT

Tähänkin asti on ollut ulkoisesti saman näköisiä GT-line varusteltuja autoja spoilereineen ja diffuusoreineen, mutta vasta nyt mallimerkinnälle saadaan katetta.

Kia Optima GT

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turboahdettu moottori

Optima GT:n uusi moottori on turboahdettu ja välijäähdytetty kaksilitrainen nelisylinterinen alumiinirakenteinen bensiinimoottori, Suomeen tuotavan Kia-malliston tehokkain vaihtoehto. Tehoa ja vääntöä ei ole puristettu aivan yhtä paljoa kuin kireimmillä eurooppalaisilla, mutta tärkeintä on tietysti puhdas veto läpi kierrosalueen.

Kia Optima GT

Paperiarvoiltaan saman tehoisiin saksalaisiin verrattuna Kia ei ihan pärjää kiihtyvyydessä eikä kulutuksessa, syyllinen lienee automaattivaihteiston toiminta. Eipä Kiallakaan jalkoihin jää, kiihtyvyys on eleetöntä lievää vetelyä lukuun ottamatta. Kulutus asettuu kymmenen litran hujakoille.

Kia Optima GT

Säädettävä alusta

GT:n jouset ovat vakiomalleja jäykemmät ja jarrut isommat. Lisäksi Drivemode-ajotilanvalinnalla voi vaikuttaa ohjausvasteeseen, iskunvaimennuksen tomeruuteen, moottorin kaasuun vastaavuuteen, vaihteiston vaihtokohtiin ja kaiuttimista sisälle voimistettavaan moottorin ääneen. Vaihtoehtoja on kolme, normaali, sport ja eco.

Kia Optima GT

Ohjaus on tunnokkaimmillaan sport-asennossa, tällaisena ohjaus olisi tervetullut muuhunkin Kia-mallistoon. Samalla kuitenkin äkäinen kaasun annostelu tekee ajosta levotonta ja iskunvaimennus lähestyy epämukavuusaluetta. Turhinta kuitenkin on moottoriäänien vahvistus kiihdytyksissä muutoin hiljaisessa autossa.

Kia Optima GT

Jos ääneksi ei saa veekasin pauhua tai rivikuutosen hyminää, antaa olla. Nyt ääni muistuttaa viisisylinteristen Volvojen purputusta. Niinpä valinta jää normaaliasentoon, eco-asentoa harkitsevien kannattaa katsastaa Optiman diesel- ja hybridimoottorit.

Kia Optima GT

Runsas varustelu

Optimassa on tilaa reilusti, mutta panoraamakatto kannattaa jättää pois, jos takanakin matkustaa pitkiä aikuisia.

Kia Optima GT

Myös tavaratilaa on runsaasti ja kolmessa osassa taittuva takapenkki lisää muunteluvaihtoehtoja.

Kia Optima GTLuonteva ajoasento löytyy, vaikka istuimen etureunan korkeussäätö puuttuu. Sivuttaistukea voisi olla enemmänkin, tyköistuvuus sopisi sporttihenkeen.

GT-versio on kattavasti varustettu, mutta uusimmat elektroniset suojelusenkelit joutuu poimimaan lisävarusteina. Tutkat ja kamerat ympäriinsä saa kuitenkin edullisena pakettina kahdella tuhannella.

Kia Optima GT

GT-versio on lisäksi kuorrutettu nahkaverhoilulla, alumiinisomisteilla ja GT-tikkauksilla.Kia Optima GT

Optima GT ei ole repivän nopea eikä sen alusta ole omimmillaan ratapäivillä vaan se on voimakas, vaivaton ja menevän näköinen tilava monikäyttöinen perheauto.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

Kia Optima GT Sportswagon 2.0 T GDI

Hinta alkaen

51 991 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

60 317 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

180 kW (245 hv), 6000 r/min

Vääntö

353 Nm (1350 r/min)

Vääntö

353 Nm (1350 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4000 s

Huippunopeus

7,6 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

191 g/km

Mitat

pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2805 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat