31.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: ketterä ja hauska – Kia Ceed GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceedin pikkusportti on hauska tuttavuus: rivakka ja muotoilultaan sopivan räväkkä. Hyvää: ajettavuus, moottori, ohjaus, muotoilu. Huonoa: ajomelu, hinta. Koeajossa on kiinnostava pikkusportti, jonka malliversio kantaa kokonaisuudessaan huisin pitkää nimeä: Kia Ceed 1.6 T-GDI ISG 204 hv GT Business Premium DCT A/T EcoDynamics. Nimestä viis, koeajossa on sutjakasti muotoiltu auto, jota ei nyt arvioida takakontin koon tai takaistuimien matkustusmukavuuden näkökulmista. Nyt arvioidaan auton ajo-ominaisuuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hauska tapaus Ajoasento on helppo säätää mieleiseksi ratin ja etuistuimen riittävien säätövarojen ansiosta. Ohjaustuntuma on hyvä, renkaista välittyy näppeihin riittävästi tietoa, eikä ohjaus ole liian kevyeksi tehostettu. Ohjaus on myös tarkka. Kia Ceed GT:n ajotuntuma on aivan erinomainen. Alla on ajoittain jopa riemukkaan hauska ajajan auto. Siitä on kiittäminen hyvin toimivaa alustarakennetta, joka on vakaa ja jämäkkä: auto ei nuljuile urheilullisemmassakaan kaarreajossa. Auto vaikuttaa hyvässä mielessä kokoistaan kookkaammalta. Matkanteko on suuntavakaata, mutta toisaalta kaupunkiajossa ja pysäköintihalleissa auto osoittaa ketteryytensä. Sopivasti pippuria Tehoa Kiasta löytyy riittämiin eli yli 200 hevosvoimaa. Ja kun auto ei ole kovin painava, tuntuu teholukema myös ajossa. Maisema vaihtuu tarvittaessa rivakasti. Auto on arkinen käyttöauto ja urheilullinen pikkusportti samassa paketissa. Urheilullista fiilistä tuovat tehon lisäksi erittäin hyvin tukevat ja muotoillut etuistuimet ja nahkaratti punaisin koristeompelein. Jos jotain istuimelta voisi toivoa lisää, niin reisituen pituussäädön. Ajoasetuksina ovat Normal ja Sport. Ja jos jouheasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston ripeys ei miellytä, voi vaihteita vaihtaa ratin takaisilla läpyköillä. Varustelu kunnossa Vakiovarusteet ovat varsin kattavat – myös tärkeiden eli turvavarusteiden osalta. Vakiovarusteita ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, mukautuvat kaistallapitoavustin ja vakionopeudensäädin, nopeusrajoitusten tunnistus, risteävän liikenteen varoitus, pysäköintitutkat eteen ja taakse, nahkaistuimet, automaattista ovat myös kaksialueilmastointi, taskupysäköintijärjestelmä sekä himmentyvä taustapeili. Vakiona on myös avaimeton käynnistys ja lukitus, navigointi, langaton matkapuhelimen lataus, kaukovaloautomatiikka ja mäkilähtöavustin. Seitsentumainen kosketusvärinäyttö on yhtä selkeälukuinen kuin auton näkymiltään räätälöitävä mittaristo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajomelu alkaa nyppiä Ajan oloon tasainen renkaiden jyminä alkaa kyrsimään. Rengasmelu kantaa matkustamoon eri tilanteissa huminatason tietty noustessa vauhdin kasvaessa. Autossa on näyttävät 18-tuumaiset (225/40/18) renkaat. Luvattu WLTP-keskikulutus on autoluokassaan kohtuuhyvä 7,2 l/100 km. Hinta hieman hirvittää, sitä autolla on yli 34 000 euroa. Lisävarusteina autoyksilössä on panoraama kattoluukku ja metalliväri. Jälkimmäisen ruksaisin varustelistalta itsekin. Jos tyytyy Kia Ceedissä 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin (1.4 T-GDI ISG GT-Line Business Premium DCT A/T EcoDynamics) ja voimanlähteen suomaan ihan riittävään 140 hevosvoimaan, laskee auton hinta hitusen alle 30 00 euroon. Mutta mikä on toisaalta paljon? Paljonko olisit itse valmis maksamaan lisää siitä, että ratin takana hymyilyttää – ainakin useimpina päivinä? Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Kia Ceed 1.6 T-GDI GT DCT A/T Hinta alkaen 34 081 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?