14.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: kevyempi ja ajettavampi – Honda GL 1800 Gold Wing Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Gold Wing ei ole enää suurempi ja mahtavampi, vaan 40 kiloa kevyempi ja ajettavampi. Hyvää: 40 kilon painonpudotus, vaihteiston toiminta, ajoasento. Huonoa: elektroniikan käyttöliittymät, jarrutuntuma. Gold Wing koki tälle kaudelle suurimman uudistuksensa sitten vuoden 2001. Hondan suunnittelijat ottivat rohkean suunnan pienentämällä tavarankuljetuskapasiteettia, ja tankkikin kutistui samassa suhteessa parantuneen polttoainetalouden kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei kytkinkahvaa eikä vaihdepoljinta Moottori sai neliventtiilikannet, ja yhdessä muiden uudistusten kanssa sekä teho- että kulutuslukemat paranivat. Ajamisen kannalta suurin uudistus on 7-pykäläinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, joka toimii automaattivaihteiston tavoin. Kuljettaja voi valita Sport-, Tour-, Rain- ja Eco-ajoasetuksista sopivimman, ja kaasunvasteen lisäksi asetus muokkaa vaihteiston toimintaa, jousitusta sekä pidonhallintaa. Normaalissa ajossa Tour-asetus tuntuu luontevimmalta niin kaasunvasteen kuin vaihteiston toiminnankin puolesta. Vääntöä iso bokserikuutonen tarjoaa reippaasti, ja siksi vaihteiston välitykset ovatkin pitkät. Kytkinkahvaa tai vaihdepoljinta ei ole, mutta halutessaan kuljettaja voi vaihtaa vaihteita manuaalisesti ohjaustangon plus- ja miinusnapeilla. Päällekkäisillä A-tukivarsilla toteutettu etujousitus on pintaherkkä mutta silti riittävän kantava. Yhdistelmäjarrut ovat tehokkaat mutta tunnottomat, eikä jarruteho kasva lineaarisesti kahvan puristusvoiman kanssa. Lisäksi voimansiirrosta kuuluu jarrutuksen aikana voimakas vinkuva ääni. Täyteen lastattunakin kallistusvaraa on riittävästi, mistä on kiittäminen jousituksen ja iskunvaimennuksen sähkösäätöjä. Nappien hajasijoittelua Ohjaustangon napit ovat selkeitä käyttää, mutta ajotietokoneen painikkeet on sijoitettu tankin päälle, mikä on sekä ergonomisesti että liikenneturvallisuuden kannalta huono ratkaisu. Hondan tulisikin miettiä loogisempaa käyttöliittymää toiminnoille. Mittaristo sinällään on selkeä, mutta lähes puoli metriä leveänä siitä on aluksi vaikea löytää kaikkea haluamaansa informaatiota. Ajoasento on väljä ja pysty. Tankillinen riittää moottoritienopeuksissa noin 350 kilometrin matkalle ja maantienopeuksissa 50 kilometriä pidemmälle. Integroitujen navigaattorin, laukkujen ja audiojärjestelmän ansiosta Gold Wing on valmis pitkällekin matkalle ilman lisävarusteita. Uusi malli on rohkea suunnanmuutos japanilaisvalmistajalta, mutta samalla suuri kehitysaskel takaisin luksusmatkapyörien eturiviin. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lisätietoja: www.hondabikes.fi/gl1800-gold-wing Honda GL 1800 Gold Wing Hinta alkaen 49 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 833 cm, kuusisylinterinen vastaiskumoottori, nestejäähdytys, 7 vaihdetta + peruutus + DCT-kaksoiskytkin, kardaaniveto. Teho 93 kW (125 hv), 5500 r/min Vääntö 170 Nm (4500 r/min) Vääntö 170 Nm (4500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 740 mm, paino tankattuna 383 kg, akseliväli 1 690 mm, tankin tilavuus 21,1 litraa. Rengaskoko: edessä 130/70 R18, takana 200/55 R16. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku