19.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: keskinkertainen hybridi, mutta erinomainen auto – Mercedes-Benz E 350e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz E 350e ei ole paras hybridinä, mutta vallan erinomainen autona. Hyvää: sulava voimalinja, matalat päästöt, korkealuokkainen mukavuus. Huonoa: lyhyt toimintamatka sähköllä. Kuinka tulee suhtautua Mercedes-Benz E 350e:hen, ladattavaan hybridiautoon, joka ei ole mestari taloudellisuudessa, mutta loistaa muilla ominaisuuksillaan? Jos hybridipuolta painotetaan paljon, löytyy markkinoilta kyvykkäämpiäkin vaihtoehtoja. Esimerkiksi Kia Optima PHEV:n sähköinen toimintamatka on yli kaksinkertainen Mercedes-Benziin nähden. Virallisesti E 350e:lle luvataan 33 kilometriä, mutta käytännössä 6,2 kilowattitunnin akku hiipuu ennen pariakymmentä kilometriä. Se rajaa E 350e:n soveltuvuutta lyhyiden matkojen sähköautoksi – paitsi jos päivittäinen ajorutiini on alle 20 kilometriä latausten välissä. Auto sallii sähköajon myös pikkupakkasilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akkuajon vaikutus Koeajon aikaisessa parin asteen lämpötilassa 25 kilometrin työmatkalla auton kulutus pyöri 2,5 l/100 km tuntumassa. Eli vaikka Mercedes-Benz ei selviä sähköllä koko matkasta, laskee akkuvoimalla ajon osuus merkittävästi polttoaineenkulutusta. Pitkillä siirtymillä lyhyen sähkömatkan merkitys jää pieneksi, mutta pääkaupungista Vaasaan ja takaisin tehdyn matkan kulutus on kuuden litran tuntumassa sataa kilometriä kohden. Ei siis aivan dieselluokkaa, mutta toisaalta mainio lukema bensiinikäyttöiselle suurelle sedanille. Pitkällä matkalla oppii arvostamaan myös 50 litran polttoainetankkia, joka mahdollistaa noin 850 kilometrin toimintamatkan. Matka-ajossa mieltä lämmittävät auton voimavarat: 211 hevosvoimainen kaksilitrainen turbomoottori saa tukea sähkömoottorin 88 hevosvoimasta. Järjestelmän yhteistyö kehittää 286 hevosvoimaa ja 550 newtonmetriä. E 350e onkin erittäin vaivaton matkakumppani, joka suoriutuu tarvittaessa ohituksista hyvinkin rivakasti. Tehdas lupaa kiihtyvyydeksi nollasta sataan 6,2 sekuntia. Kuten mallinimi vinkkaa, on ladattava hybridi ottanut ahtamattoman kuutosmoottorin paikan mallistossa. Vain neliveto uupuu Hybridijärjestelmän toteutus on pitkittäismoottoriselle Mercedes-Benzille tyypillinen: akku sijaitsee tavaratilan alla ja sähkömoottori-generaattori-yksikkö polttomoottorin ja yhdeksänvaihteisen automaatin välissä. Vaihteiston ansiosta sähkömoottorin toiminta-alue on laaja, mutta toisaalta vaihteiston ja takatasauspyörästön voimansiirtohäviöt tuntuvat sähköajollakin. E 350e on aina takavetoinen, nelivetoa valmistaja tarjoaa vasta GLC ja GLE -katumaasturien ladattavissa hybrideissä. Voimalinjan sulavuus on nykyhybridien kärkipäätä. Aavistuksen pehmeä jarrupoljintuntuma paljastaa lajityypin, mutta vaihtelut voimanlähteiden välillä tapahtuvat pehmeästi heti voimalinjan lämmettyä. Huippumukava Hybridivoimalinjaa parempaa on kuitenkin sen ympärillä oleva auto. Koeajoyksilö oli ilahduttavan mukavuuspainotteisesti varusteltu – ja voi veljet miten mukavaa kyytiä ilmajousin (noin 2 700 euroa) ja akustiikkapaketin kera varusteltu E-sarja tarjoaakaan. Kun vielä istuimet tuntuvat mukavalta yli 400 kilometrinkin jälkeen, voikin kysyä, onko sopivasti varusteltu E-sarja kenties mukavin alle 100 000 euroa maksava henkilöauto? Toki noin 66 500 euron lähtöhinnalla Mercedes-Benz E 350e on todella arvokas auto – ja nyt täytyy muistaa, ettei korkea hinta ole automaattinen takuu mukavuudesta. Malli tarjotaan aina Premium Business -varustelulla, joka sisältää muun muassa perusnavigaattorin, peruutuskameran ja pysäköintitutkat. Lisäksi auton saa ilman lisähintaa Exclusive-ulkonäköpaketilla, mikä suomeksi tarkoittaa perinteistä tähdellä koristeltua konepeltiä. Mallin järkevyys riippuu toki omista ajotottumuksista. Paljon pitkää matkaa ajavalle diesel on yhä ykkösvaihtoehto, mutta bensiiniin päätyvälle E 350e on houkutteleva mahdollisuus, vaikka sähköpuolesta ei niin välittäisikään. Hybridimalli tarjoaa miellyttävän suorituskyvyn, ja matalien hiilidioksidipäästöjen ansiosta mukavuuden maksimoivat lisävarusteet ovat siihen perusmalleja edullisempia. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.mercedes-benz.fi/e-class Mercedes-Benz E 350e Hinta alkaen 66 491 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 314 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 991 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, sähkömoottori, 9-v. Teho 155+65 kW (211+88 hv) Vääntö 550 Nm Vääntö 550 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,2 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 57 g/km Mitat pituus 4923 mm, leveys 4852 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2939 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku