
Ajoneuvot | Koeajo | 27.12.2017
Koeajo: keltainen luokansärkijä – Kia Stonic
Kun Rio kokee trendikohotuksen, on vuorossa täysin uusi Kia Stonic. Hyvää: moottori, tilat, muotoilu. Huonoa: ajoasento, turvavarustelu vakiona.
Kia Stonic on korealaisvalmistajan erikoisesti nimetty uutuus, joka nostaa tasapainoisen Rion hiukan korkeammalle. Samalla malli saa piristysruiskeen muotoilun suhteen, sillä segmentin ostajat koetaan värejä ja muotoja arvostaviksi nuoriksi ja dynaamisiksi kaupunkilaisiksi.
Kun katumaasturivillitys leviää myös pikkuautojen pariin, ei voi olla muistelematta viime kesän pikkuautovertailua. 4,1-metrinen Stonic asettuu mitoiltaan muutamien senttien päähän ryhmävertailumme voittaneen Citroën C3:n Aircross-versiosta. Vuoden Autoksi Suomessa valittu Seat Ibiza puolestaan on nostanut helmat ylös uuden Aronan muodossa. Niinpä kolmikon kohdalla ovat ainekset kamppailun uusintaan.
Ulkoisesti Kia Stonic on sopivan pirteä, mikä korostuu mainoskuvissakin nähdyn Most Yellow -keltavärin myötä. Värejä inhoaville kerrottakoon, että auto on saatavissa myös muissa sävyissä. Vuoden 2017 pikkuautotrendien mukaisesti katon saa halutessaan myös kontrastivärisenä. Suoraan edestä katsottaessa Kian tuttu tiikerinenä on saanut outoja konnotaatioita, sillä tuttu muoto on reunustettu huulipunalta näyttävillä mattalistoilla.
Kohtuulliset tilat
Kompakti kaupunkiauto tarjoaa kohtuulliset tilat neljälle, tarjoten ainakin hiukan paremmat jalkatilat takapenkkiläisille kuin kilpakumppani Arona. Matkustamon viihtyisyydessä Stonic ei toisaalta pärjää Citroënille, vaikka Kia nostaakin tasoa hiukan harmaaseen Rioon verrattuna. Myös ajoasento jää helposti turhan kyyhöttäväksi. Tarjolla on 352–1 155 litraa tavaratilaa. Stonicin maavara on 165–183 mm vannekoosta riippuen.
Kia luottaa voimanlähteenään tuttuun yksilitraiseen T-GDI bensiiniturboon, jonka 120 hevosvoimaa riittää mainiosti kompaktin auton tarpeisiin. Toisaalta 1,2-litraisen vapaasti hengittävän perusmoottorin 84 hevosen voimavarat eivät houkuttele. Stonicin kuusivaihteinen manuaali on sopivan täsmällinen toiminnaltaan ja sen tiheät välitykset sopivat moottorin luonteelle hyvin. Kokonaisuuden heikoimmaksi lenkiksi muodostuu turhan ärhäkästi tarraava kytkin. Onneksi moottori kuitenkin vääntää jo alakierroksilta alkaen.
Alustaltaan Kia Stonic on tasapainoinen, mutta turhan kova terävissä töyssyissä. Ohjaus on palautukseltaan hiukan laiska, mutta kevyt ja johdonmukainen. Ajonvakautus puuttuu liukkaalla peliin kohtuullisen voimakkaasti. Tiemelu on hallinnassa ainakin kitkarenkailla ajettaessa.
Varustelultaan Kia Stonic on hyvää keskitasoa. Keskikonsolin seitsentuumainen kosketusnäyttö on miellyttävän selkeä käyttää viihdetoimintojen osalta. Järjestelmä on yhteensopiva Android Auton ja Apple CarPlayn kanssa. Näyttö on myös kirkas ja selkeä peruutuskameran yhteydessä. Myös äänentoisto soi kohtuullisen tasapainoisesti. Kiitosta kertyy myös tehokkaasta penkinlämmittimestä ja ohjauspyörän lämmityksestä.
Kitsastelua varusteissa
Stonic tuntuu kuitenkin kitsastelevan turvavarusteiden osalta. Automaattinen hätäjarrutus jalankulkijasuojalla löytyy vakiona vasta parhaasta TX-tasosta, muihin näiden aikojen paras turvavaruste täytyy valita lisävarustepaketista. Toisaalta varustetilanne näkyy myös Euro NCAP -tuloksissa, Stonicin saadessa kolme tähteä perusvarustelulla ja viisi tähteä turvavarusteiden kera.
Perusvarmaa kulkupeliä etsivälle Stonicin lähtöhinta ja pitkä takuu ovat varmasti kovia valtteja, mutta trendikästä ja varusteltua pikkucrosseria kaipaavalle tarjolla on jo tasaisen jämäkkä Seat Arona ja pehmeän sympaattinen Citroën C3 Aircross. Lähistölle hiipii myös Volkswagenin trendikäs T-Roc…
Lisätietoja:
Valmistajalta: Kia
-
Koeajo: perästään pidempi perheauto – Kia Ceed SW Koeajo
-
Koeajo: ruuhkia vältellen – Kia Optima Koeajo
-
Piristystä pirteälle: uuden sukupolven Kia Soul EV Autonäyttely
-
Koeajo: jokaista kulmaa hioen – Kia Sportage Koeajo
-
Päivän kuva: parivertailussa Ford Focus ja Kia Ceed Päivän kuva
-
Kia e-Niro ja mainostava Robert: sähköllä jopa 615 kilometriä Esittely
-
Koeajo: Ei ihan niin neutraali – Kia Ceed 1.4 Koeajo
-
ProCeed palaa perän kanssa: sporttifarkku täydentää Kia Ceed -mallistoa Uutinen
-
Koeajo: vapautta vaille erinomainen – Kia Stinger 2.0 T-GDI RWD GT-Line Koeajo
-
Koeajo: Golfiksi Golfin paikalle – Kia Ceed Uutinen
-
Maistiainen: Kia Ceed – vakavasti otettava haastaja Koeajo
-
Koeajo: suuri matkailija – Kia Sorento Koeajo
-
Koeajo: pikkuisten pirtein – Kia Picanto GT-Line Koeajo
-
Koeajo: Kunnianhimon kangistama – Kia Sportage 1.6 T-GDI GT-Line Koeajo
-
Heittomerkki pois ja asiaan: tässä on uusi Kia Ceed Geneve 2018
-
Koeajo: dynaamista dieselöintiä – Kia Stinger 2.2 CRDi Koeajo
-
Heittomerkistä komeuteen: Kia vihjaa uudesta Ceedistä Geneve 2018
-
Koeajo: perheen kanssa pistokkeelle – Kia Optima 2.0 GDI PHEV Koeajo
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Vuoden Auto Suomessa 2018 – Kia Stinger maahantuojan arvioitavana Uutinen
-
Maistiainen: Kia Stinger 2.2 CRDi AWD – kauppamatkustajan kuolaama Koeajo
-
Koeajo: Automuodin harjalla – Kia Stonic Koeajo
-
Koeajo: pinnalta pirteä Kia Soul EV Koeajo
-
Koeajo: Kia Stinger GT ylittää odotukset Koeajo
-
Koeajo: pistokehybridi viehättää tavallisuudellaan – Kia Niro 1.6 GDI Plug-in hybrid Koeajo
-
Maistiainen: Kia Stinger GT – parempi kuin Audi tai BMW Koeajo
-
Lippulaiva Kia Stinger maksaa 49 990 – mitä muuta rahalla saa? Uutinen
-
Maistiainen: Kia Soul EV – vihdoin ja viimein sähköllä Koeajo
-
Tällainen on uusi räväkkä crossover Kia Stonic Uutinen
-
Koeajo: Kia Picanto 1.2 ISG EX – Pikantti pikkuinen piristyi Koeajo
-
Koeajo: Kia Picanto – pienokainen löysi tyylinsä Koeajo
-
Maistiainen: Kia Picanto on nyt tilavampi ja huomattavasti mielenkiintoisempi Koeajo
-
Koeajo: Takuuvarma ratkaisu – Kia Rio Koeajo
-
Kunnianhimoisin Kia koskaan: Stingerin huippumallissa 370 hevosvoimaa Autonäyttely
-
Koeajo: huippumoottori 15 000 eurolla lisää – Kia Soul 1.6 T-GDI Koeajo
-
Rohkeiden linjojen uusi Kia Picanto Uutinen
-
Koeajo: Kia Rio 1.0 T-GDI – turhankin tasavarmasti Koeajo
-
Maistiainen: Uusi Kia Rio – Suosikin neljäs versio Koeajo
-
Koeajo: Ei turhan korea – Kia Sportage Koeajo
-
Kia Stinger GT – sporttipiikki saksalaisten nahassa Uutinen
-
Itsevarmempi uusi Kia Picanto – pirteää energiaa Uutinen
-
Pikkuisen pikantimpi – Kia vihjailee pirteämmästä Picantosta Uutinen
-
Koeajo: Kiihkeä korealainen – Kia Optima GT Koeajo
-
Pian tuttu? – Kia Optima SW Koeajo
-
Kaikkea se korealainen keksii: Euroopan ainoa Kia Carnival Hi-Limousine Esittely
-
Myyntitykin neljäs painos – uusi Kia Rio paljastettiin Uutinen
-
Taloudellisesti edeten – Kia Niro 1.6 GDI Hybrid EX DCT Koeajo
-
Luvassa perheenlisäystä – Kia Optima SW 1.7 CRDi ISG EX Koeajo
-
Maistiainen: Kia Optima joka lähtöön – farmari, sportti ja ladattava hybridi Koeajo
-
Korealaishybridi Kia Niro taistelee mielikuvia vastaan Koeajo
-
Kia Niro ja Kia Optima Sportswagon saivat hinnat Uutinen
-
Kia Sportage – täsmälääke katumaasturin kaipuuseen Koeajo
-
Kia Sportage – käytännöllisyys edellä Koeajo
-
Optima – Kian ensimmäinen ladattava hybridi Esittely
-
Tyylikäs Kia Optima kangistuu talveen Koeajo
-
Niro on Kian näkemys pienestä hybridistä Uutinen
-
Vielä yksi lapsi – Kia Carens Koeajo
-
Pirteä outolintu Kia Soul Koeajo
-
Litran moottori kovan paikan edessä – Kia Ceed 1.0 GT Line Koeajo
-
Koeajossa: pieni bensiiniturbo Kia Ceed Koeajo
-
Maistiainen: Kolmipyttyinen turbomylly tuo vääntöä Kia Ceediin Koeajo
-
Koeajossa: monikäyttöinen Kia Picanto Koeajo
-
Koeajo: Kia Venga – neljä vaihdetta ei riitä Koeajo
-
Koeajossa huomaamaton myyntitykki Kia Rio Koeajo
-
Koeajossa perushyvä Kia Sorento Koeajo
-
Kia Soul Koeajo
-
Kia Sportage Koeajo
-
Kia Carens Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu