Volkswagen T-Roc

Ajoneuvot Koeajo 4.12.2017

Koeajo: kaupunkimaasturikisa kiristyy – Volkswagen T-Roc Sport

Uusi Volkswagen T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Koeajossa tulokas osoittautuu myös ketteräksi ja nykyaikaiseksi katumaasturiksi. Hyvää: muotoilu, ajettavuus, istuimet, mittaristo, räätälöitävyys varustein. Huonoa: hinta lisävarustein, tavaratilan mataluus.

Uusi Volkswagen T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Rouheaa ilmettä luovat mustat ja muoviset loka- ja alasuojat, jotka osaltaan suojaavat auton alustaa. Keulailmettä hallitsee leveä etusäleikkö ja kaksiosaiset ajovalot.

Volkswagen T-Roc

Ulkonäköä voi räätälöidä mieleisekseen valitsemalla auton kaksivärisenä, jolloin muodot erottuvat voimakkaammin. Kattovärejä on neljä ja korivärejä 11. Näillä edellytyksin tulokas erottuu kaltaisistaan – ja myös konsernisisaruksista, joita ovat Seat Arona ja Škoda Karoq.

Digitaalimittaristo on erittäin selkeälukuinen ja tyylikäs kokonaisuus. Myös mittariston räätälöitävyys miellyttää: eri kuskit ja erilaiset fiilikset ovat riittävä syy muokata näkymiä mieleisiksi. Välillä kiinnostaa kierrosluku ja välillä kulutus tai navigointi.

Volkswagen T-Roc

Ajettavuus hallussa

Ajettavuus on hyvällä mallilla: auto pysyy urheilullisessakin ajossa vakaasti näpeissä. Ohjaustuntuma on kohtuuhyvä, josta osakiitos lankeaa muuttuvalle välitykselle. Ohjaus palauttaa nätisti, eikä valittuja ajolinjoja tarvitse juuri paimennella. Ohjaustuntoa saisi tosin olla enemmän.

T-Roc on ketterä kaupunkisokkelikoissa. Pituutta on 4,2 metriä, leveyttä 1,8 metriä ja akseliväliä 2,6 metriä. Mitat tarjoavat neljälle aikuiselle riittävät matkustustilat. Tavaroille on tilaa 445 litraa, mutta kontti on varsin matala.

Karkeaa murinaa

T-Rocin keulille on tarjolla kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Koeajossa on dieselien keskimmäinen tehoversio. Se vie kaupunkimaasturia iloisesti. Vääntö riittää vaivattomaan etenemiseen, teho moottoritieajoon ja ohitustarpeisiin.

Volkswagen T-Roc

Ja kun kulutuskin on mukavasti kurissa, on pakko sanoa se ääneen: dieselmoottorilla on vielä sanansa sanottavana. Koeajossa ei toki päästy luvattuun keskikulutukseen 5,1 litraan satasella, mutta selkeästi alle seitsemän litran kuitenkin. Koeajon aikana ajettiin eri ajotiloilla. Koeajo käsitti varsin tasaisesti taajama-, kaupunki- ja maantieajoa.

T-Rocin hieman karkeat käyntiäänet häiritsevät tunnelmaa koeajon alkuvaiheessa ja etenkin hitaammassa kaupunkiajossa, mutta päivää kahta myöhemmin voimanlähteen elämöintiin on jo tottunut: urheilullisen murisevat käyntiäänet kuulostavat asiaan kuuluvilta. Renkaiden rallatus kantaa ajoittain sisälle matkustamoon.

Volkswagen T-Roc

Kattava vakiovarustelu

Varustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport. Jo vakiovarustelu on varsin kattava. Turvaa itselle ja kanssakulkijoille tuovat varusteet ovat ensiarvoisen tärkeitä vakiovarusteina. Niitä ovat hätäjarrutusjärjestelmä, kuljettajan väsymyksentunnistus, jalankulkijatunnistus, kaistanpitoavustin ja liikennemerkkien tunnistuskin.

Muita vakiovarusteita ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, led-ajo- ja takavalot, ajo- ja päiväajovaloautomatiikka, automaattinen kaksialueilmastointi, pysäköintitutkat eteen ja taakse, sähköpeilit sekä älypuhelinliitäntä (Apple CarPlay ja MirrosLink -yhteensopivuus).

Volkswagen T-Roc

Sport-varustelutaso tuo eteen urheilulliset istuimet, jotka ovat erittäin tukevat niin istuinosan kuin selkäosankin puolesta ja lisäävät mukavuutta etenkin mutkateillä päästellessä.

Nykyaikainen 10,25-tuumainen digitaalimittaristo on erittäin selkeälukuinen. Arvostan korkealle myös sitä, että mittaristonäkymä on räätälöitävissä.

Olisi odottanut, että tämän hintaluokan autossa käyttömukavuutta lisäävä sähkötoiminen takaluukku olisi ollut vakiona. Nyt siitä saa maksaa lisävarusteena 482 euroa.

Lisävarusteet nostavat hintaa

Volkswagen T-Rocin hinnat alkavat 23 605 eurosta (1.0 TSI manuaalivaihtein). Koeajettu dieselyksilö on kuorrutettu monin lisävarustein, jotka nostavat auton hintaa 3 915 eurolla (ilman veroja). Lisävarusteina ovat muun muassa Discover Media -navigointijärjestelmä ja kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö, urheilullinen alusta, ulkonäköä kohentava Sport-paketti, tummennetut takasivulasit ja takalasi sekä irrotettava vetokoukku.

Näistä valituista varusteista ajettavuuteen vaikuttavat etenkin madallettu urheilullinen alusta ja progressiivinen ohjaus. Ratkaisu lisää tuntumaa tiehen etenkin mutkateillä.

Volkswagen T-Roc

Jos asia ei olisi rahasta kiinni, ruksaisin lisävarustelistalta tähän Sport-varustelutason autoon mukautuvan alustansäädön (1 614 euroa), joka tuo aktiivisen iskunvaimennuksen säädön.

Volkswagen T-Roc

Ajoprofiilin valinnalla voi hieman vaikuttaa auton käytökseen. Kuljettaja voi valita Econ, Normalin, Comfortin, Sportin tai Individualin väliltä kulloisenkin mielentilan ja tietyypin perusteella.

Lisätietoja: www.volkswagen.fi/t-roc

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volkswagen

Kaikki koeajot

Uusimmat