4.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: kaupunkimaasturikisa kiristyy – Volkswagen T-Roc Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Volkswagen T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Koeajossa tulokas osoittautuu myös ketteräksi ja nykyaikaiseksi katumaasturiksi. Hyvää: muotoilu, ajettavuus, istuimet, mittaristo, räätälöitävyys varustein. Huonoa: hinta lisävarustein, tavaratilan mataluus. Uusi Volkswagen T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Rouheaa ilmettä luovat mustat ja muoviset loka- ja alasuojat, jotka osaltaan suojaavat auton alustaa. Keulailmettä hallitsee leveä etusäleikkö ja kaksiosaiset ajovalot. Ulkonäköä voi räätälöidä mieleisekseen valitsemalla auton kaksivärisenä, jolloin muodot erottuvat voimakkaammin. Kattovärejä on neljä ja korivärejä 11. Näillä edellytyksin tulokas erottuu kaltaisistaan – ja myös konsernisisaruksista, joita ovat Seat Arona ja Škoda Karoq. Digitaalimittaristo on erittäin selkeälukuinen ja tyylikäs kokonaisuus. Myös mittariston räätälöitävyys miellyttää: eri kuskit ja erilaiset fiilikset ovat riittävä syy muokata näkymiä mieleisiksi. Välillä kiinnostaa kierrosluku ja välillä kulutus tai navigointi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus hallussa Ajettavuus on hyvällä mallilla: auto pysyy urheilullisessakin ajossa vakaasti näpeissä. Ohjaustuntuma on kohtuuhyvä, josta osakiitos lankeaa muuttuvalle välitykselle. Ohjaus palauttaa nätisti, eikä valittuja ajolinjoja tarvitse juuri paimennella. Ohjaustuntoa saisi tosin olla enemmän. T-Roc on ketterä kaupunkisokkelikoissa. Pituutta on 4,2 metriä, leveyttä 1,8 metriä ja akseliväliä 2,6 metriä. Mitat tarjoavat neljälle aikuiselle riittävät matkustustilat. Tavaroille on tilaa 445 litraa, mutta kontti on varsin matala. Karkeaa murinaa T-Rocin keulille on tarjolla kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Koeajossa on dieselien keskimmäinen tehoversio. Se vie kaupunkimaasturia iloisesti. Vääntö riittää vaivattomaan etenemiseen, teho moottoritieajoon ja ohitustarpeisiin. Ja kun kulutuskin on mukavasti kurissa, on pakko sanoa se ääneen: dieselmoottorilla on vielä sanansa sanottavana. Koeajossa ei toki päästy luvattuun keskikulutukseen 5,1 litraan satasella, mutta selkeästi alle seitsemän litran kuitenkin. Koeajon aikana ajettiin eri ajotiloilla. Koeajo käsitti varsin tasaisesti taajama-, kaupunki- ja maantieajoa. T-Rocin hieman karkeat käyntiäänet häiritsevät tunnelmaa koeajon alkuvaiheessa ja etenkin hitaammassa kaupunkiajossa, mutta päivää kahta myöhemmin voimanlähteen elämöintiin on jo tottunut: urheilullisen murisevat käyntiäänet kuulostavat asiaan kuuluvilta. Renkaiden rallatus kantaa ajoittain sisälle matkustamoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava vakiovarustelu Varustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport. Jo vakiovarustelu on varsin kattava. Turvaa itselle ja kanssakulkijoille tuovat varusteet ovat ensiarvoisen tärkeitä vakiovarusteina. Niitä ovat hätäjarrutusjärjestelmä, kuljettajan väsymyksentunnistus, jalankulkijatunnistus, kaistanpitoavustin ja liikennemerkkien tunnistuskin. Muita vakiovarusteita ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, led-ajo- ja takavalot, ajo- ja päiväajovaloautomatiikka, automaattinen kaksialueilmastointi, pysäköintitutkat eteen ja taakse, sähköpeilit sekä älypuhelinliitäntä (Apple CarPlay ja MirrosLink -yhteensopivuus). Sport-varustelutaso tuo eteen urheilulliset istuimet, jotka ovat erittäin tukevat niin istuinosan kuin selkäosankin puolesta ja lisäävät mukavuutta etenkin mutkateillä päästellessä. Nykyaikainen 10,25-tuumainen digitaalimittaristo on erittäin selkeälukuinen. Arvostan korkealle myös sitä, että mittaristonäkymä on räätälöitävissä. Olisi odottanut, että tämän hintaluokan autossa käyttömukavuutta lisäävä sähkötoiminen takaluukku olisi ollut vakiona. Nyt siitä saa maksaa lisävarusteena 482 euroa. Lisävarusteet nostavat hintaa Volkswagen T-Rocin hinnat alkavat 23 605 eurosta (1.0 TSI manuaalivaihtein). Koeajettu dieselyksilö on kuorrutettu monin lisävarustein, jotka nostavat auton hintaa 3 915 eurolla (ilman veroja). Lisävarusteina ovat muun muassa Discover Media -navigointijärjestelmä ja kahdeksantuumainen kosketusvärinäyttö, urheilullinen alusta, ulkonäköä kohentava Sport-paketti, tummennetut takasivulasit ja takalasi sekä irrotettava vetokoukku. Näistä valituista varusteista ajettavuuteen vaikuttavat etenkin madallettu urheilullinen alusta ja progressiivinen ohjaus. Ratkaisu lisää tuntumaa tiehen etenkin mutkateillä. Jos asia ei olisi rahasta kiinni, ruksaisin lisävarustelistalta tähän Sport-varustelutason autoon mukautuvan alustansäädön (1 614 euroa), joka tuo aktiivisen iskunvaimennuksen säädön. Ajoprofiilin valinnalla voi hieman vaikuttaa auton käytökseen. Kuljettaja voi valita Econ, Normalin, Comfortin, Sportin tai Individualin väliltä kulloisenkin mielentilan ja tietyypin perusteella. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.volkswagen.fi/t-roc Volkswagen T-Roc Sport 2.0 TDI DSG 4Motion Hinta alkaen 36 862 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 974 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 110 kW (150 hv), 4180–6000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 135 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2596 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 14.4.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tunturi e-Max EB-F600 – läskipyörien aatelistoa 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?