Ajoneuvot | Koeajo | 9.3.2019

Koeajo: katukarhu kuntosalilla – Škoda Kodiaq RS

2.0 TDI 240 4x4 DSG A

Tsekit veivät 7-paikkaisen katumaasturinsa tehokuurille. Tuloksena syntyi varsin onnistunut Škoda Kodiaq RS, joka paitsi huomataan, myös kuullaan. Hyvää: suorituskyky, tilat, sporttinen äänimaailma, varustelu. Huonoa: hinta.

Jaa artikkeli

Škoda Octavia RS on viime vuosina ollut työsuhdeautojen myyntimenestys. Nyt samaa reseptiä sovelletaan tsekkimalliston suurimpaan katumaasturiin: tulos kantaa nimeä Škoda Kodiaq RS.

Urheilumaasturin suorituskyvystä vastaa valmistajan tähän asti tehokkain, kaksoisahdettu kaksilitrainen diesel, joka onkin samalla ainoa Kodiaq RS:ään tarjottava voimanlähdevaihtoehto. 500 newtonmetrin vääntö saavutetaan jo 1 750 kierroksesta lähtien, ja huipputehoa on tarjolla 240 hevosvoimaa.

Skoda Kodiaq RS

Moottorin jatkeena on 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, ja voima välittyy ajorataan luonnollisesti nelivedon avustuksella. Kulkupuoli on siis jo paperitietojen mukaan kunnossa: RS kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa, mikä on hyvä lukema lähes kaksi tonnia painavalle katumaasturille.

Hetkinen, onko tässä V8?

Kodiaq RS murahtaa käyntiin kojelaudan nappulasta. Ohjaamoon kantautuu kaikkea muuta kuin nelisylinterisen perusdieselin naksutus. Ja kyllä, sama murina kuuluu myös auton ulkopuolella, joten hämäys ei olekaan toteutettu sisäkaiuttimien avulla.

Skoda Kodiaq RS

Pakoputkista tulviva ääni on sen verran mielenkiintoinen, että asia pitää tutkia perin pohjin. Skoda kutsuu järjestelmää nimellä Dynamic Sound Boost (DBS). Käytännössä se sisältää erikoisvalmisteiset kaiuttimet, jotka sijaitsevat pakoputkiston loppuosassa. Kaiuttimista tuleva äänilisä muokkaa pakoäänistä muhkeita, ja sylintereitä kuulostaa tulevan kuin taikaiskusta lisää.

Parasta systeemissä on se, että ääntä ja sen määrää voi säätää ajoasetusten avulla, ja halutessaan toiminnon voi poistaa kokonaan. Kyseessä on siis eräänlainen sähköinen urheilupakoputkisto ilman sen mukanaan tuomaa epämiellyttävyyttä.

Skoda Kodiaq RS

Matka-ajossa hiljainen

Maantiellä Kodiaqin ohjaimissa viihtyy. RS-mallin progressiivisesti tehostetussa ohjauksessa on sopivasti lisätuntoa. Alustakin on selkeästi jäykempi kuin vakiomallissa, mutta urheilullisuudessa ei ole lainkaan liioiteltu. Kodiaq RS istuu silti tiessä tanakasti.

Urheilumaasturista voi toki puhua ainakin sen perusteella, että mallilla on ajettu 7-paikkaisten katumaasturien rataennätys Nürburgringin moottoriradalla – tosin montaakaan tämäntyyppistä autoa ei ole toistaiseksi Nordschleifella nähty. Meriitti joka tapauksessa tämäkin, ainakin tietyissä piireissä.

Säädettävä iskunvaimennus on RS:ssä vakiovarusteena. Ajoasetuksia on peräti kuusi: eco, comfort, sport, individual ja snow. Näistä Sport-asennossa ajonvakautus sallii hiukan enemmän liikkumavaraa, siis käytännössä laajempia sivuluisuja.

Koeajon, joka ajoittui talven ankarimpaan ajankohtaan, aikana tehokas katumaasturi osoittautuikin yllättävän hauskaksi kulkupeliksi. Lisäksi alustan äänet pysyvät vaimeina 20 tuuman vakiorengaskoosta huolimatta, ja ohjaamon äänieristyskin on erinomainen.

Kodiaq RS edustaa monelle kaikkea sitä mitä autolta voi ylipäätään vaatia: erittäin tilava, nelivetoinen urheilumaasturi hyvillä varusteilla ja mukavuuksilla. Koeajetun yksilön hinta lisävarusteineen kipusi 77 000 euron lukemaan. Se on iso kasa euroja, mutta sillä saa myös ison kasan ominaisuuksia, jos ei anna ennakkoluulojen – ja sen alun murinan – häiritä.

Jaa artikkeli

Keskustelu