30.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: katu-uskottava tulokas – Volkswagen T-Roc Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Roc on kiinnostava ja tyylikäs uutuus, jolla ei ole mallistossa edeltäjää. Hyvää: muotoilu, kuljettajan valtakunta, vaihteisto. Huonoa: äänieristys, näytön heijastelu, lievä puhdittomuus. Volkswagen T-Roc -monikäyttöauto on kiinnostava uutuus, onhan se automalli, jolla ei ole edeltäjää. Volkswagenin autokatraan täydentyminen T-Rockilla ei ole ihme vaan pieni pakko, sillä valmistajankin arvion mukaan T-Rocin kaltaisten kompaktin kokoisten monikäyttöautojen maailmanlaajuinen vuotuinen myynti on vahvassa kasvussa. T-Rocin konsernisisaruksia ovat Seat Arona ja Škoda Karoq. T-Roc crossoverin kilpailijoita ovat esimerkiksi Hyundai Kona, Renault Captur, Mazda CX-3, Opel Mokka, Citroën C4 Cactus, Honda HR-V ja Peugeot 2008. T-Roc perustuu MQB-alustarakenteeseen, jonka pohjalle rakentuu myös hieman kookkaampi Tiguan. Pituutta T-Roc-pikkuveljellä on 4,2 metriä, leveyttä 1,8 metriä ja akseliväliä 2,6 metriä. Mitat riittävät tarjoamaan neljälle aikuiselle riittävät matkustustilat. Tavaroille on tilaa 445 litraa. Takaistuimen selkänojat taittuvat kätevästi suhteessa 60:40. Penkit kaatamalla tavaroille on tilaa maksimissaan 1 290 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rouheat muodot T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Kattolinjausten vuoksi profiilista voi löytää coupémaisuutta. Rouheaa ilmettä luovat mustat ja muoviset loka- ja alasuojat, jotka osaltaan suojaavat auton alustaa. Ulkonäköä voi räätälöidä mieleisekseen valitsemalla auton kaksivärisenä, jolloin muodot erottuvat voimakkaammin. Kattovärejä on neljä ja korivärejä 11. Eri väriyhdistelmiä on tarjolla kaikkiaan 24. Auton etuosa on takaosaa leveämpi, joka luo erottuvan ilmeen. Keulailmettä hallitsee leveä etusäleikkö ja kaksiosaiset ajovalot. Led-ajovalot, vilkut ja päiväajovalot on eroteltu omiin koteloihinsa. Kulmikkaan D-kirjaimen muotoiset päiväajovalot keulan alakulmissa ovat vakiona Suomessa myyntiin tulevissa malleissa. Puhtia kutittelemassa Koeajettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu versio on aina nelivetoinen. Nelivetomalli tuo mukanaan Active Control -järjestelmän, joka tarkoittaa erilaisia ajotiloja: Comfort, Normal, Sport, Eco ja Individual. Ne muuttavat auton käytöstä, mutta vain hitusen. Kaupunkiajossa auto etenee vaivatta, eikä vaihteiston työskentelyssä ole moitittavaa. Alusta saisi olla jämäkämpikin. Voimanlähteen 190 hevosvoimaa antavat kuitenkin olettaa, että auto olisi pirteämpi kuin koeajon nyt jättämä vaikutelma. Tarkempi arviointi jää perusteellisemman kotimaan koeajon varaan. Moottoriäänet kuuluvat sisälle matkustamoon häiritsevästi etenkin kiihdytyksissä. Ajettavuus on kunnossa. Ohjaustuntuma on luonteva, eikä ajolinjoja tarvitse paimentaa. Kuljettaja istuu autossa korkealla, joten muun liikenteen havainnointi käy vaivattomasti. Ajoasennon saa vaivatta säädettyä mieleiseksi. Kuusi moottoria Suomessa tarjolle tulee kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Voimanlähteiden tehohaitari ulottu välille 115–190 hevosvoimaa. Perusbensiinimoottori on yksilitrainen ja kolmesylinterinen. Pienimmissä TSI-bensiinimoottoreissa ja TDI-dieselmoottoreissa on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Väkevämpien TSI-bensiinimoottorien jatkona on seitsenlovinen DSG-automaattivaihteisto. TDI-dieselmoottoreita tehoversiot ovat 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Pienin on 1,6-litrainen, muut kaksilitraisia. Kahteen versioon (1.5 TSI EVO ja 2.0 TDI 110 kW) on saatavilla 4Motion-neliveto ja DSG-automaattivaihteisto, dieselmoottorin yhteydessä myös manuaalivaihteisto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme varustetasoa Yleisilme sisällä on muovinen. Kytkinten ulkoasu ja sijoittelu ovat tuttuja kaikille kansanauton ystäville. Varustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport. Style tuo mukanaan kromia ja kojelaudan paneelien värivalikoimiin neljä vaihtoehtoa, Sport urheilulliset istuimet ja nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä mustan sisäkaton. Sport-varustetaso tuo mukanaan led-ajovalot ympyränmuotoisilla päiväajovaloilla. Vakiona tulee 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kokoa voi lisärahalla kasvattaa 11,7-tuumaiseksi. Sport-varustetasolla iso näyttö on vakiona. Näytön sijoittelu altistaa sen ikäville heijasteluille. Langaton lataus ja Car-Net App-Connect -palvelut ovat vakiona. Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät ovat vakiona Style ja Sport-varustetasoilla. Kattava avustinkatras Kuljettajaa avustavien järjestelmien katras on kattava. Vakiona jo perustasolta tulevat esimerkiksi valvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella sekä kaistanpitoavustin. Lisärahalla autoon saa mukautuvan vakionopeudensäätimen, liikennemerkkien tunnistuksen sekä ruuhka- ja pysäköinti-avustimet. Turha toiminnallisuus ei ole myöskään kaistanvaihtoapu, joka varoittaa myös takaa tulevasta risteävästä liikenteestä peruutettaessa. Urheilullisesta ja tunnokkaasta ajosta nauttiva ruksaa lisävarustelistalta mukautuvan alustansäädön ja vaivattomuutta arvostava sähkötoimisen takaluukun sekä avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen. Tarjolla on toki, lompakon kestäessä, myös lämmitettävä ohjauspyörä ja panoraamakattoluukku. Volkswagen T-Roc tulee Suomessa tarjolle vuodenvaihteessa. Hinnat selviävät marraskuun puolivälissä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Vesa Eskola Lisätietoja: www.volkswagen.fi/t-roc Volkswagen T-Roc 2.0 TSI Style 4Motion DSG Moottori Bensiinimoottori 1 985 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4180–6000 r/min Vääntö 320 Nm (1500–4180 r/min) Vääntö 320 Nm (1500–4180 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,2 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 155 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2590 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku