Ajoneuvot | Koeajo | 30.10.2017

Koeajo: katu-uskottava tulokas – Volkswagen T-Roc

2.0 TSI Style 4Motion DSG

Volkswagen T-Roc on kiinnostava ja tyylikäs uutuus, jolla ei ole mallistossa edeltäjää. Hyvää: muotoilu, kuljettajan valtakunta, vaihteisto. Huonoa: äänieristys, näytön heijastelu, lievä puhdittomuus.

Jaa artikkeli

Volkswagen T-Roc -monikäyttöauto on kiinnostava uutuus, onhan se automalli, jolla ei ole edeltäjää. Volkswagenin autokatraan täydentyminen T-Rockilla ei ole ihme vaan pieni pakko, sillä valmistajankin arvion mukaan T-Rocin kaltaisten kompaktin kokoisten monikäyttöautojen maailmanlaajuinen vuotuinen myynti on vahvassa kasvussa.

T-Rocin konsernisisaruksia ovat Seat Arona ja Škoda Karoq. T-Roc crossoverin kilpailijoita ovat esimerkiksi Hyundai Kona, Renault Captur, Mazda CX-3, Opel Mokka, Citroën C4 Cactus, Honda HR-V ja Peugeot 2008.

T-Roc perustuu MQB-alustarakenteeseen, jonka pohjalle rakentuu myös hieman kookkaampi Tiguan. Pituutta T-Roc-pikkuveljellä on 4,2 metriä, leveyttä 1,8 metriä ja akseliväliä 2,6 metriä. Mitat riittävät tarjoamaan neljälle aikuiselle riittävät matkustustilat. Tavaroille on tilaa 445 litraa. Takaistuimen selkänojat taittuvat kätevästi suhteessa 60:40. Penkit kaatamalla tavaroille on tilaa maksimissaan 1 290 litraa.

Volkswagen T-Roc

Rouheat muodot

T-Roc on päitä kääntävän tyylikäs ilmestys. Kattolinjausten vuoksi profiilista voi löytää coupémaisuutta. Rouheaa ilmettä luovat mustat ja muoviset loka- ja alasuojat, jotka osaltaan suojaavat auton alustaa. Ulkonäköä voi räätälöidä mieleisekseen valitsemalla auton kaksivärisenä, jolloin muodot erottuvat voimakkaammin. Kattovärejä on neljä ja korivärejä 11. Eri väriyhdistelmiä on tarjolla kaikkiaan 24.

Auton etuosa on takaosaa leveämpi, joka luo erottuvan ilmeen. Keulailmettä hallitsee leveä etusäleikkö ja kaksiosaiset ajovalot. Led-ajovalot, vilkut ja päiväajovalot on eroteltu omiin koteloihinsa. Kulmikkaan D-kirjaimen muotoiset päiväajovalot keulan alakulmissa ovat vakiona Suomessa myyntiin tulevissa malleissa.

Volkswagen T-Roc

Puhtia kutittelemassa

Koeajettu kaksilitraisella bensiinimoottorilla varustettu versio on aina nelivetoinen.

Nelivetomalli tuo mukanaan Active Control -järjestelmän, joka tarkoittaa erilaisia ajotiloja: Comfort, Normal, Sport, Eco ja Individual. Ne muuttavat auton käytöstä, mutta vain hitusen.

Volkswagen T-Roc

Kaupunkiajossa auto etenee vaivatta, eikä vaihteiston työskentelyssä ole moitittavaa. Alusta saisi olla jämäkämpikin.

Voimanlähteen 190 hevosvoimaa antavat kuitenkin olettaa, että auto olisi pirteämpi kuin koeajon nyt jättämä vaikutelma. Tarkempi arviointi jää perusteellisemman kotimaan koeajon varaan. Moottoriäänet kuuluvat sisälle matkustamoon häiritsevästi etenkin kiihdytyksissä.

Volkswagen T-Roc

Ajettavuus on kunnossa. Ohjaustuntuma on luonteva, eikä ajolinjoja tarvitse paimentaa.

Kuljettaja istuu autossa korkealla, joten muun liikenteen havainnointi käy vaivattomasti. Ajoasennon saa vaivatta säädettyä mieleiseksi.

Volkswagen T-Roc

Kuusi moottoria

Suomessa tarjolle tulee kuusi voimanlähdettä, kolme kumpaisellekin menovedelle. Voimanlähteiden tehohaitari ulottu välille 115–190 hevosvoimaa. Perusbensiinimoottori on yksilitrainen ja kolmesylinterinen.

Pienimmissä TSI-bensiinimoottoreissa ja TDI-dieselmoottoreissa on aina kuusivaihteinen manuaalivaihteisto. Väkevämpien TSI-bensiinimoottorien jatkona on seitsenlovinen DSG-automaattivaihteisto.

TDI-dieselmoottoreita tehoversiot ovat 115, 150 ja 190 hevosvoimaa. Pienin on 1,6-litrainen, muut kaksilitraisia. Kahteen versioon (1.5 TSI EVO ja 2.0 TDI 110 kW) on saatavilla 4Motion-neliveto ja DSG-automaattivaihteisto, dieselmoottorin yhteydessä myös manuaalivaihteisto.

Volkswagen T-Roc

Kolme varustetasoa

Yleisilme sisällä on muovinen. Kytkinten ulkoasu ja sijoittelu ovat tuttuja kaikille kansanauton ystäville.

Varustetasoja on kolme. Perustason yläpuolella ovat rinnakkaiset Style ja Sport. Style tuo mukanaan kromia ja kojelaudan paneelien värivalikoimiin neljä vaihtoehtoa, Sport urheilulliset istuimet ja nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä mustan sisäkaton. Sport-varustetaso tuo mukanaan led-ajovalot ympyränmuotoisilla päiväajovaloilla.

Volkswagen T-Roc

Vakiona tulee 6,5-tuumainen kosketusnäyttö. Sen kokoa voi lisärahalla kasvattaa 11,7-tuumaiseksi. Sport-varustetasolla iso näyttö on vakiona. Näytön sijoittelu altistaa sen ikäville heijasteluille.

Langaton lataus ja Car-Net App-Connect -palvelut ovat vakiona. Mirror Link, Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinliitännät ovat vakiona Style ja Sport-varustetasoilla.

Volkswagen T-Roc

Kattava avustinkatras

Kuljettajaa avustavien järjestelmien katras on kattava. Vakiona jo perustasolta tulevat esimerkiksi valvontajärjestelmä Front Assist -hätäjarrutustoiminnolla ja jalankulkijatunnistuksella sekä kaistanpitoavustin.

Lisärahalla autoon saa mukautuvan vakionopeudensäätimen, liikennemerkkien tunnistuksen sekä ruuhka- ja pysäköinti-avustimet. Turha toiminnallisuus ei ole myöskään kaistanvaihtoapu, joka varoittaa myös takaa tulevasta risteävästä liikenteestä peruutettaessa.

Urheilullisesta ja tunnokkaasta ajosta nauttiva ruksaa lisävarustelistalta mukautuvan alustansäädön ja vaivattomuutta arvostava sähkötoimisen takaluukun sekä avaimettoman lukituksen ja käynnistyksen. Tarjolla on toki, lompakon kestäessä, myös lämmitettävä ohjauspyörä ja panoraamakattoluukku.

Volkswagen T-Roc tulee Suomessa tarjolle vuodenvaihteessa. Hinnat selviävät marraskuun puolivälissä.

Lisätietoja: www.volkswagen.fi/t-roc

Jaa artikkeli

Keskustelu