Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 1.2.2019

Koeajo: kasvanut ikinuori – Honda Monkey 125

Honda Monkey 125 on alkuperäisen näköinen, mutta mitoiltaan nyt myös aikuiselle sopiva. Hyvää: ajoasento, moottorin vääntö, huomioarvo liikenteessä. Huonoa: renkaiden korkeusheiton aiheuttama nypytys.

Jaa artikkeli

Uusi Monkey 125 muistuttaa ulkoisesti ilahduttavan tarkasti alkuperäistä esikuvaansa – sillä poikkeuksella, että mittakaavaa on kasvatettu, ja uusi Monkey sopii aikuisellekin kuljettajalle.

Takaa löytyvät kaksoisiskunvaimentimet, lokasuojat on alkuperäisen Monkeyn tapaan nostettu ylös ja pakoputkikin on muotoiltu tarkasti alkuperäisen esikuvan mukaisesti.

Honda Monkey

Monkey on kätevä kaupunkiajoneuvo ja maantielläkin sillä pärjää liikennevirran mukana, sillä parhaimmillaan nopeus nousee noin sataan kilometriin tunnissa.

Vääntöä ja taloudellisuutta

Yksisylinterisen nelitahtimoottorin käyntiääni on huomaamattoman hiljainen. Nelivaihteisen vaihteiston ykkönen on välitetty lyhyeksi. Liikkeellelähtö onnistuu helposti kakkosvaihteellakin, ja suurin eli nelosvaihde on käyttökelpoinen jo viidenkympin nopeudessa.

Sekä kytkin että vaihdepoljin ovat erittäin kevytkäyttöisiä. Vajaan kymmenen hevosvoiman huipputeho tarkoittaa maltillista suorituskykyä, mutta pitkäiskuisen moottorin suurin vahvuus onkin tasainen vääntö.

Yksi Monkeyn valteista on myös alhainen kulutus, sillä valmistajan mukaan bensaa palaa vain 1,5 litraa sataa kilometriä kohden. Koeajon perusteella siihen on mahdollista päästä maltillisella ajotyylillä. Polttonestesäiliön tilavuudeksi kerrotaan 5,6 litraa, joten tankillinen riittää parhaimmillaan noin 350 kilometrin matkalle.

Vain yhdelle

Monkey kulkee yhdeksänkympin mittarinopeutta kevyesti pintakaasulla. Kuorma-autojen ohittaminen sen sijaan vaatii pitkää suoraa, eikä suoritukseen kannata ryhtyä vastatuulessa. Myötätuulessa ja alamäessä nopeusmittari näytti koeajossa parhaimmillaan 122 kilometrin tuntinopeutta.

Honda Monkey

Koeajopyörää vaivasi eturenkaan nypytys, mikä johtui ensiasennusrenkaan korkeusheitosta. Lyhyestä akselivälistä ja jyrkästä keulakulmasta johtuen pyörä kääntyy erittäin terävästi, mitä vielä korostaa pieni 12 tuuman rengaskoko.

Nykylainsäädännön vaatimusten mukaisesti etujarru on lukkiutumaton. Pienikokoiset levyjarrut ovat riittävän tehokkaat 107 kilon painoisen Monkeyn pysäyttämiseksi. Jousitus on pehmeähkö. Lisää kantavuutta jousitukselta ei juuri osaa vaatia, sillä Monkey on rekisteröity yhdelle henkilölle, eikä matkustajalle ole edes jalkatappeja.

Ajoasento on pysty, jopa hieman takakeno. Polvikulma on miellyttävän loiva ja satula upottavan pehmeä. Pyöreästä digimittaristosta puuttuu kierroslukunäyttö, eikä vaihdenäytöllekään ole nähty tarvetta.

Honda Monkey

Paluu juurille

Ensimmäiset Suomeen saadut Monkey-erät on myyty loppuun jo etukäteen. Monkey asettuu Suomessa samaan asemaan kuin skootterit Keski-Euroopassa: kyseessä on ketterä ja kätevä kaupunkiajoneuvo lyhyille matkoille.

Monkey-kuljettajan kannattaa varautua siihen, että joka kerta pysäköidessä saa seuraa keski-ikäisistä miehistä, jotka tulevat kertomaan omia Monkey-kokemuksiaan 80-luvulta.

Maahantuojan mukaan uuden Monkeyn ostajat ovatkin pitkälti juuri samoja ihmisiä, jotka aikanaan 15-vuotiaina ovat ajaneet mopo-Monkeylla. Kun niitä aikanaan ehdittiin myydä Suomessa yli 32 000 kappaletta, potentiaalia asiakkaita kevari-Monkeyllekin riittää.

Honda Monkey Z50

Honda Monkey Z50J

Ensimmäiset Honda Monkey -mopot tuotiin Suomeen kokeilumielessä vuonna 1973. Pienikokoinen, alun perin huvipuistokäyttöön suunniteltu Monkey valloitti nopeasti suomalaisten sydämet. Varsinainen maahantuonti aloitettiin 1975, ja neljännesvuosisadan aikana pyöriä ehdittiin rekisteröidä meillä yli 32 000 kappaletta ennen kuin maahantuonti vuonna 1999 lopetettiin.

Kokonsa lisäksi Monkey poikkesi muista mopoista myös nelitahtisuudellaan ja siten kaksitahtiöljyn käryn puuttumisella. Monkeyn taival Suomeen ei ollut helppo, sillä erityisesti mopoja koskevien painorajojen takia maahantuoja joutui muokkaamaan pyörää melkoisesti ennen kuin se kelpasi suomalaiselle lainsäätäjälle.Honda Monkey

Tankki vaihdettiin pienemmäksi, etujousitus huomattavasti heppoisemmaksi ja jalkatappirungotkin tehtiin Suomessa. Painorajoista ei Suomessa voitu joustaa, turvallisuudesta kylläkin.

Vaikka yleensä puhutaan Monkeysta yhtenä tuotteena, niin se ehti 25 vuoden aikana muuttua melkoisesti niin teknisesti kuin ulkoisestikin. Vaihteiden määrä kasvoi kolmesta neljään ja automaattinen keskipakokytkin vaihtui märkään yksilevykytkimeen, kuten myös kärjellinen magneetto kärjettömään CDI-sytytykseen. Jotain pysyvääkin oli, sillä renkaat pysyivät koko ajan 8-tuumaisina ja akseliväli kompaktissa 90 sentissä.

Monkeyn maahantuonti sekä Suomeen että koko Eurooppaan loppui normien tiukentumisen myötä.

Lisätietoja: www.hondabikes.fi/monkey-125

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Honda