1.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kansansuosikin kaasuversio – Škoda Octavia Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC suomalaisautoilijoiden vasta uudistuneen ikisuosikin kaasuversio, joka hellii omatuntoa ja lompakkoa. Hyvää: kulutus, ajettavuus, sisätilat, viimeistely. Huonoa: tiheä kaasun tankkaustarve, keulailme, epäreilu verokohtelu. Koeajettu kaasuauto Škoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC Style DSG on perusvarma järkivalinta. Octavia on valmistajansa syömähammas Suomessa, eikä ihme, onhan auton hinta-laatusuhde puhutteleva ja perusominaisuudet kuten ajettavuus, sisätilat, viimeistely ja malliston kattavuus hyvällä tolalla. Octavian puolesta puhuu myös sen pitkäaikainen menestys: Suomen teillä on paljon eri-ikäisiä Octavioita, joten auton jälleenmyynti onnistunee vaivattomasti myös omatoimisesti. Kun myyntihinta on kohdillaan, löytyy aina uudempaa Octaviaa etsiviä. Uudistuneen automallin valtteja ovat aiempaa kattavampi avustinkatras, kattavampi liitettävyys ja hieman hiottu ulkonäkö, jonka erottuvin muutos on uusi keulailme. Ymmärrän hyvin heitäkin, joiden mielestä edeltävä keulailme oli tyylikkäämpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korkeampi hankintahinta Monella on edelleen epäilyksiä kaasuauton suhteen. Kaasuautoilun hidasteista kaksi vahvinta ovat korkeampi hankintahinta ja tankkausverkoston maantieteellinen kattavuus. Jos haluaa ajaa kaasulla, on riesana myös tiheähkö kaasun tankkaustarve. Maahantuoja voi muokata automalliensa keskinäistä suosiota hinnoittelulla, etenkin kun tarjolla on kattava valikoima varuste- ja voimalinjaversioita kuten Škoda Octaviassa. 1,4-litraisella TSI-bensiinimoottorilla varustettu kaasu-Octavia on hinnaltaan erittäin lähellä vastaavaa (Style, DSG) litraisella TSI-moottorilla varustettua versiota, hinnat ovat 28 912 ja 28 191 euroa. Vastaavan 1,4-litraisen TSI-moottoriversion hinta on 30 507 euroa. Verkosto tiuhenee Koeajossa kaasu-Octavian käskijä ei havaitse kuin auton mittaristosta, milloin edetään kaasulla, milloin bensiinillä. Auto liikkuu kaasun voimin. Kaasun loputtua matka jatkuu katkeamattomasti bensiinillä. Bi-fuel-auton kiihtyvyydessä tai muissa kyvyissä ei ole eroa kumman käyttövoiman voimin etenee. Kahden käyttövoiman yhteisesti takaama toimintamatka täysin tankein on hyvinkin riittävä 1 300 kilometriä, joista noin 400 kilometriä taittuu kaasulla. Kaasuauto on järkihankinta heille, jotka asuvat lähellä tankkausasemaa tai joiden arkiset vakioreitit vievät tankkausaseman lähelle. Tankkausasemia on 27. Niitä löytyy Helsingin ja Espoon lisäksi muun muassa Lohjalta, Mäntsälästä, Porvoosta, Riihimäeltä, Kotkasta, Kouvolasta, Haminasta, Lahdesta, Tampereelta, Turusta ja Joutsasta. Verkosto on tihentymässä, sillä yksistään Gasumin tankkausasemia on tulossa 35 uutta kymmenen vuoden aikana. Edullisia kilometrejä Kaasuauton käyttökulut ovat erittäin kohtuulliset. Tätä kirjoitettaessa biokaasun litroiksi muunnettu hinta on 0,928 euroa / litra ja maakaasun 0,776 e / litra. Octaviaan voi tankata joko biokaasua tai maakaasua, jotka molemmat ovat kemiallisesti metaania. Biokaasu on uusiutuva polttoaine ja sikäli ympäristöystävällisempi valinta. Gasumin liikennebiokaasun raaka-aineet ovat sataprosenttisesti kotimaisia ja uusiutuvia. Biokaasu tuotetaan kotitalouksien, teollisuuden ja kaupan biohajoavista jätteistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Outoa verotusta Kaasukäyttöisiä henkilöautoja on raskautettu käyttövoimaverolla vuoden 2013 alusta. Koeajetun Octavian omistaja saa vuosittain maksaa 215 euroa käyttövoimaveroa. Verokohtelu on outo. Valtiovallalta on kestämätöntä ajattelua julistaa juhlapuheissa liikennepäästöjen suitsimista, mutta rankaista kaasuautoilijaa käyttövoimaverolla. Ei kai kukaan varta vasten osta vastaavaa bensiinimallia kalliimpaa kaasuautoa vain ajaakseen bensiinin voimin, tulisihan se kalliimmaksikin kuin kaasulla ajaminen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Roman Razinkov Lisätietoja: www.skoda.fi/uusi-octavia-combi/ Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku