12.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kansanauto huippupisteillä – Škoda Karoq 1.5 TSI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etuvetoinen Škoda Karoq bensiinimoottorilla ja automaatilla on vakuuttava kokonaisuus. Hyvää: Ajo-ominaisuudet, tilat, Varioflex -takaistuin. Huonoa: Epäselvä mittaristo päivänvalossa, nelivetoa ei saatavilla bensiinimoottorilla. Škoda Karoq on auto, jolle on helppo ennustaa hyviä myyntilukuja. Se näyttää ja ennen kaikkea tuntuu hyvältä. Karoqin edeltäjä, Yeti, näyttää sen rinnalla vanhanaikaiselta. Uusi sukupolvi on myös äänettömämpi ja mukavampi. Yetin hyvät ajo-ominaisuudet ja tilaratkaisut ovat tallella. Ajoasento on parantunut ja ohjauspyörän saa nyt parempaa asentoon. Sen säätövara tosin on äärilaidassa pitkällä kuljettajalla. Ohjaamon ilme on tuttua Škodaa, tarkoituksenmukaista ja selkeää. Ainoa moite kohdistuu mittaristoon, joka on vaikealukuinen päivänvalossa. Sama ilmiö toistuu monissa Škodan malleissa. Ongelma on sinänsä pieni, sillä analogisten mittareiden välissä oleva iso nopeusnäyttö kertoo nopeuden selkeästi. Ergonomia on kunnossa. Istuin antaa hyvän tuen ja myös takapenkillä on mukavat oltavat. Pääntilaa on runsaasti. Ohjaamo on ilmava ja näkyvyys erinomainen. Tavaratila on riittävä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisävarusteet nostavat hintaa Koeajettu Karoq on ladattu muhkealla lisävarustepaketilla. Mausteiden ansiosta hinta nousee reiluun 44 000 euroon, joka on jo paljon etuvetoisesta citymaasturista. Style varustetason hinta alkaa 34 857 eurosta. Varustelu ei jätä juurikaan toivomisen varaa. Lämmitettävä ohjauspyörä, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja sähkötoiminen vetokoukku ovat tuttuja kalliimman luokan citymaastureista. Vaalea nahkaverhoilu tuo Karoqiin jopa annoksen ylellisyyttä. Herkkuja ovat myös suuri kattoikkuna sekä mukautuva vakionopeussäädin. Pysäköintiavustin helpottaa arkea kaupunkiolosuhteissa. Turvavarustelu on myös varsin täydellinen. Varioflex -takaistuin mahdollistaa monipuolisen penkkien siirtelyn. Sama rakenne sai aikoinaan Yetissä kiitosta. Takapenkit osittain tai kokonaan poistamalla Karoqista saa tavarankuljetusauton. Elämää helottavat myös esimerkilliset tavaratilan kassikoukut. Ostoskassit pysyvät niiden avulla hyvin aloillaan. Škoda Karoq -malliston hinnat alkaen malli maksaa 27 704 €. Halvin nelivetoinen Karoq 2.0 TDI–dieselmoottorilla lähtee 37 384 euron hinnalla. Nelivetoa ei bensiinimoottorilla saa, joka on selkeä puute. Hyvä voimalinja Uuden polven 1,5-litran bensiinimoottori on selkeästi parempi kuin edeltävä 1.4 TSI. Puhtia on riittävästi ja ahdetun 4-sylinterisen TSI:n jatkeena toimiva DSG -kaksoiskytkinvaihteisto toimii maantiellä hienosti. Kaupunkiolosuhteissa 7-vaihteinen automaatti nykäisee hieman ajoittain liikkeelle lähdettäessä. Polttoaineenkulutus pysyy kurissa, jos malttaa kaasupolkimen kanssa. Turbokone vääntää hienosti jo alakierroksilta. Alle kuuden litran keskikulutus ei vaadi pihistelyä. Škoda Karoq on moderni perheauto, jossa on sopivasti myös särmää. Tasainen suorittaja hurmaa taatusti ison joukon autonostajia. Škoda Octavian omistajista monet kääntävät katseensa citymaasturiluokan hurmuriin auton vaihdon tullessa ajankohtaiseksi. Karoq ei ole luokkansa edullisin, mutta ei myöskään kallein. Suomen kansan kestosuosikki, Nissan Qasqai on hinnaltaan houkuttelevampi, mutta Karoq pesee sen ominaisuuksillaan selkeästi. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Škoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Autom. Hinta alkaen 34 854 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 300 € Moottori Bensiinimoottori 1498 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. kaksoikytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,6 s Huippunopeus 186 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4382 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1603 mm, akseliväli 2638 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?