30.4.2018 Ajoneuvot Koeajo: Kaikkea muuta kuin peruspaku – Peugeot Traveller Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Traveller on pakettiautopohjainen tila-auto, joka soveltuu perhekäyttöön – ja ylelliseksi varusteltuna johtokuntatason liikkumistavaksi. Hyvää: kuskin valtakunta, moottori, varustelu, muunneltavuus. Huonoa: lokerikkomäärä edessä, hinta, automaattivaihteisto (varauksin). Peugeot Traveller soveltuu suurperheen hyötykuljettimeksi. Koeajoyksilö on kuorrutettu kaikin mahdollisin lisäherkuin metalliväristä, navigaattorijärjestelmästä, peruutuskamerasta, nahkaistuimista, irrotettavasta matkustamon pöydästä ja lasikatosta alkaen. Lisäherkut tuovat matkustusmukavuutta ja näyttävyyttä, mutta nostavat hinnan hieman yli 62 500 euroon. Autossa on käyttöä helpottavat sähkötoimiset sivuliukuovet, joista vasemman kyljen ovi on lisävarusteinen ratkaisu. Vakiovarustelu on sekin jo erittäin kattava. Autossa on muun muassa mäkilähtöavustin, avaimeton lukitus ja käynnistys, värillinen tuulilasinäyttö, seitsentumainen kosketusnäyttö, pysäköintitutka takana, kaksialueinen automaatti-ilmastointi ja lisäilmastointi taakse, vakionopeudensäädin, valoautomatiikka, ksenon ajovalot, automaattitoimiset tuulilasinpyyhkijät, itsestään tummeneva taustapeili ja 8 kaiutinta. Näillä eväin auto on miellyttävä ja monin tavoin vaivaton matkakumppani. Ja vaikka ulkoa auto näyttää pakettiautolta, voi puhua myös tila-autosta. Peugeotin pitkäkorinen Traveller ei ole kolho ja kömpelö hyötyauto, vaan runsaat sisätilat tarjoava ja monipuolisesti muunneltava arkiseen ajoon soveltuva kuljetusihme. Kuljettajan valtakunnan saa säädettyä – kiitos etuistuimen sähkösäädön – tarkasti ja riittävän monipuolisesti. Etuistuin on riittävän tukeva myös sivusuunnasta. Ja kyynärnojankin korkeutta voi säätää. Ja kun ohjauspyörä säätyy myös syvyyssuunnassa, ei ajoasennon löytyminen ole vaikeaa. Kaikki säätimet ovat hyvin käsillä. Kojelaudan yläosan kosketusnäyttö on selkeä ja riittävän iso. Peugeot Traveller on ohjaamoratkaisuiltaan ja ajokäytökseltään hyvin henkilöautomainen – ja tämä on vankka kehu. Vain ohjauksen keskialueen tahmeus jättää toivomisen varaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haasteellista ja ketterää Traveller on yllättävän ketterä pysäköitävä. Ohjaus antaa hyvin tietoa renkaiden asennosta, kun autoa viikkailee kadun varren ahtaaseen pysäköintilokoseen. Sovittelua helpottaa peruutuskamera. Ja kun auton kyljissä on ikkunat, on taustapeilin tai taakse vilkaisun avulla näkyvyyttä tarjolla myös takaviistoon, umpikorisen pakettiauton peruuttajalla olisi paljon enemmän haasteita. Sivupeilien sähkösäätö toimii näppärästi, mutta itse peilit saisivat olla kookkaammat. Muunneltavissa monin tavoin Matkustamon muunneltavuus on hyvää luokkaa. Herkkua käytettävyyden kannalta ovat sähkötoimiset liukuovet auton kummallakin kyljellä. Matkustamon muhkeat nahkaistuimet liikkuvat kiskoilla eteen ja taakse, niiden selkänojat saa taitettua vaakatasoon ja istuimet myös irtoavat kiskoilta, joten istumasuunnan voi vaihtaa. Takana voisi siis vaikka kokoustaa, sillä istuinten välissä lattiakiskolla siirreltävä lokerikko muuttuu käden käänteessä kääntölevyjen avulla yllättävän jämäkäksi pöytätasoksi. Edessä on kyllä säilytystilaa pientavaroille, mutta lokerikkoja saisi olla enemmän. Väkevää menoa Traveller osoittautuu koeajossa yllättävän kerkeäksi kulkijaksi, jolla on vaivatonta niellä kilometrejä pidemmälläkin ajotaipaleella. Rekkojenkaan ohituksia maantiellä ei tarvitse liiemmin arastella. Kaksilitrainen moottori tarjoaa käyttöön 180 hevosvoimaa. Riittävän väkevä voimanlähde vie kookasta autoa iloisesti, eikä kiihtyvyydessä moottoritien liikennevirtaan ole mitään ongelmia. Vaivattomuutta suo hyvä vääntö, jota on 400 newtonmetrin verran. Automaattivaihteisto toimii nikotteluitta, mutta saisi olla useampilovinen: nyt moottorin kyvyt jäävät aika ajoin hyödyntämättä täysimääräisesti kaikilla kierrosalueilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yllättävän hiljainen Pakettiautokoriseksi Peugeot Traveller on mukavan hiljaiseksi äänieristetty. Tältä osin omat ennakkokäsitykset saavat koeajossa huutia. Silti matkanpäällä – etenkin uraisilla teillä – rengasäänet ja korin kumahtelut jostakin takaa kantavat häiritsevinä kuskin korviin saakka. Ajettaessa saa siis hieman korottaa ääntä, jotta keskustelu sujuu takana matkustavien kanssa. Kaupunkiajossa tulee oikeastaan vain kiihdytysvaiheissa kiinnittäneeksi huomiota moottoriääniin. Dieselin käyntiäänet ovat kuitenkin miellyttävät, eivätkä liian päällekäyvät. Matka-ajossa miellyttää Travellerin vakaus. Pitkä akseliväli tuo etenemiseen rauhallisuutta, kunhan muistaa, että kookas auto on herkkä sivutuulille. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.peugeot.fi/traveller Peugeot Traveller VIP Shuttle BlueHDi 180 autom. Hinta alkaen 56 263 € Koeajetun auton hinta varusteineen 65 510 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 5306 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1905 mm, akseliväli 3275 mm Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta