18.10.2017

Koeajo: kahvi sokerilla – Škoda Fabia Combi 1.0 TSI DSG Monte Carlo

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI Monte Carlo

Jos Škoda Fabia Combi on arkinen kuin kahvikuppi, on Monte Carlo -varustelu se pieni makeuttava ainesosa. Hyvää: ajettavuus, tilat, pirteys. Huonoa: vaihteiston luonne, hinnoittelu.

Pienet farmariautot ovat olleet katoavassa roolissa viime vuosina, vaikka niiden konsepti on toimiva. Perusnäppärää pikkuautoa venytetään farmarikontilla sen verran, että satunnaisen takamatkustajan ei tarvitse pitää koiranruokasäkkejä sylissään.

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI Monte Carlo

Škoda Fabia Combin kohdalla downsizing jatkuu. Aiempi 4-sylinterinen 1,2-litrainen moottorivaihtoehto on korvattu 3-sylinterisellä 1,0-litraisella TSI-bensaturbolla, josta tehokkaamman 110 hevosvoiman version saa myös 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin parina. Moottoriuudistuksessa Škoda kiinnittää huomiota varsinkin kasvaneeseen vääntöön ja sitkeyteen. Esimerkkinä ilmoitettu 80–120 km/h spurtti sujuu nyt DSG-vaihteisella farkulla peräti 4,1 sekuntia nopeammin kuin aiemmin.

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI Monte Carlo

Lopputuloksena on pirteää pärinää ja riittävää ripeyttä. 0–100 km/h taittuu nyt jo 9,6 sekunnissa eikä auton voimavaroissa ole marmattamista muutenkaan. Ainoastaan DSG-vaihteiston luonne on turhan kulmikas erityisesti liikkeellelähdöissä, lopputuloksen ollessa hyökkäilevä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Makeasti Monte Carlo

Mutta hetkinen, onpa Fabia jotenkin räväkän näköinen. Syy löytyy mallinimen lisäkkeestä Monte Carlo, joka tuo mukanaan sporttisen varustekokonaisuuden. Ulkoisesti pirteyttä ripoteltu mustilla korilistoilla, tummennetuilla takalaseilla ja 16-tuumaisilla Italia-vanteilla. Myös valopakettia täydennetty. Kun vielä värikin on reippaasti punainen (Corrado Red) ja vastaantulijoille kokonaisuutta selitetään muutamalla Monte Carlo -lätkällä, ulkokuori on valmis.

Todelliseen lentoon Monte Carlo -varustelu pääsee kuitenkin matkustamossa. Istuimet ja ohjauspyörä ovat saaneet juuri sopivan annoksen urheilullisuutta. Fiilistä on haettu myös sisustan punaisella tehostevärillä ja poljinten teräspinnoilla. Varusteiden parasta antia ovat pysäköintitutkat eteen ja taakse, 6,5-tuumainen Bolero-äänijärjestelmä ja panoraamalasikatto.

Varustetason lisäksi koeajoautosta löytyi lisävarusteena muun muassa pesurilla varustettu peruutuskamera ja pitkiä matkoja helpottava mukautuva vakionopeudensäädin. Myös 17-tuumaiset Savio-vanteet poikkeavat Monte Carlon perustarjonnasta ja Bolero-viihdejärjestelmä on päivitetty 6,5-tuumaiseen Amundsen-navigaatioon.

Arkihupia aamuihin

Monte Carlon todellinen oveluus on kuitenkin alustan 15 millimetrin hienovaraisessa madalluksessa. Lopputuloksena on näppärä arkiauto, joka onnistuu olemaan ripauksen hauskempi taajaman risteyshaasteita selvitellessä. Sama ripaus on tosin menty yli myös alustan kovuudessa suhteessa auton leppoisaan arkiluonteeseen nähden, mutta kyse on kauneusvirheestä makuasiassa.

On lopulta omista mieltymyksistä kiinni tuoko Monte Carlo -varustelu noin 1 100 euron edestä lisäarvoa verrattuna Style-tasoon, mutta ainakin lopputuloksena on hymyilyttävä arkiauto. Combi-farkkuna Fabian tilatkin ovat tasolla, että auto selvinnee useimmista arkipäivän kuljetushaasteista.

Ehkä jatkossa rallimalliin saisi myös ralliäänet edes matkustamoon? Siinä yksi kehitysidea tsekkiläisille.

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI Monte Carlo

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 110 DSG Monte Carlo

Hinta alkaen

23 081 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

25 228 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

81 kW (110 hv)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,8 s

Huippunopeus

196 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,5 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

107 g/km

Mitat

pituus 4291 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm
Tavaratila: 530 l
Omamassa: 1236 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat