18.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: kahvi sokerilla – Škoda Fabia Combi 1.0 TSI DSG Monte Carlo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Škoda Fabia Combi on arkinen kuin kahvikuppi, on Monte Carlo -varustelu se pieni makeuttava ainesosa. Hyvää: ajettavuus, tilat, pirteys. Huonoa: vaihteiston luonne, hinnoittelu. Pienet farmariautot ovat olleet katoavassa roolissa viime vuosina, vaikka niiden konsepti on toimiva. Perusnäppärää pikkuautoa venytetään farmarikontilla sen verran, että satunnaisen takamatkustajan ei tarvitse pitää koiranruokasäkkejä sylissään. Škoda Fabia Combin kohdalla downsizing jatkuu. Aiempi 4-sylinterinen 1,2-litrainen moottorivaihtoehto on korvattu 3-sylinterisellä 1,0-litraisella TSI-bensaturbolla, josta tehokkaamman 110 hevosvoiman version saa myös 7-vaihteisen DSG-kaksoiskytkinautomaatin parina. Moottoriuudistuksessa Škoda kiinnittää huomiota varsinkin kasvaneeseen vääntöön ja sitkeyteen. Esimerkkinä ilmoitettu 80–120 km/h spurtti sujuu nyt DSG-vaihteisella farkulla peräti 4,1 sekuntia nopeammin kuin aiemmin. Lopputuloksena on pirteää pärinää ja riittävää ripeyttä. 0–100 km/h taittuu nyt jo 9,6 sekunnissa eikä auton voimavaroissa ole marmattamista muutenkaan. Ainoastaan DSG-vaihteiston luonne on turhan kulmikas erityisesti liikkeellelähdöissä, lopputuloksen ollessa hyökkäilevä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Makeasti Monte Carlo Mutta hetkinen, onpa Fabia jotenkin räväkän näköinen. Syy löytyy mallinimen lisäkkeestä Monte Carlo, joka tuo mukanaan sporttisen varustekokonaisuuden. Ulkoisesti pirteyttä ripoteltu mustilla korilistoilla, tummennetuilla takalaseilla ja 16-tuumaisilla Italia-vanteilla. Myös valopakettia täydennetty. Kun vielä värikin on reippaasti punainen (Corrado Red) ja vastaantulijoille kokonaisuutta selitetään muutamalla Monte Carlo -lätkällä, ulkokuori on valmis. Todelliseen lentoon Monte Carlo -varustelu pääsee kuitenkin matkustamossa. Istuimet ja ohjauspyörä ovat saaneet juuri sopivan annoksen urheilullisuutta. Fiilistä on haettu myös sisustan punaisella tehostevärillä ja poljinten teräspinnoilla. Varusteiden parasta antia ovat pysäköintitutkat eteen ja taakse, 6,5-tuumainen Bolero-äänijärjestelmä ja panoraamalasikatto. Varustetason lisäksi koeajoautosta löytyi lisävarusteena muun muassa pesurilla varustettu peruutuskamera ja pitkiä matkoja helpottava mukautuva vakionopeudensäädin. Myös 17-tuumaiset Savio-vanteet poikkeavat Monte Carlon perustarjonnasta ja Bolero-viihdejärjestelmä on päivitetty 6,5-tuumaiseen Amundsen-navigaatioon. Arkihupia aamuihin Monte Carlon todellinen oveluus on kuitenkin alustan 15 millimetrin hienovaraisessa madalluksessa. Lopputuloksena on näppärä arkiauto, joka onnistuu olemaan ripauksen hauskempi taajaman risteyshaasteita selvitellessä. Sama ripaus on tosin menty yli myös alustan kovuudessa suhteessa auton leppoisaan arkiluonteeseen nähden, mutta kyse on kauneusvirheestä makuasiassa. On lopulta omista mieltymyksistä kiinni tuoko Monte Carlo -varustelu noin 1 100 euron edestä lisäarvoa verrattuna Style-tasoon, mutta ainakin lopputuloksena on hymyilyttävä arkiauto. Combi-farkkuna Fabian tilatkin ovat tasolla, että auto selvinnee useimmista arkipäivän kuljetushaasteista. Ehkä jatkossa rallimalliin saisi myös ralliäänet edes matkustamoon? Siinä yksi kehitysidea tsekkiläisille. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus Škoda Fabia Combi 1.0 TSI 110 DSG Monte Carlo Hinta alkaen 23 081 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 228 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km 5,5 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4291 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2470 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1236 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?