31.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: kätevä myös kaasuversiona – Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf Variant on tullut jo useaan otteeseen tutuksi, mutta perusvarma farkku ei petä kaasumallinakaan. Hyvää: juuri kuin muutkin Golfit, toimintamatka, vaivattomuus. Huonoa: tylsäksi jäävä taloudellisuus, nipistetty tavaratila, ei mahdollisuutta virtuaalimittaristoon. Volkswagen Golfista lienee sanottu jälleen kaikki mahdollinen nykyisen mallisukupolven osalta, mutta automaailman nykyikonilla on vielä yksi ässä hihassaan. Pääpiirteittäin saman ajokokemuksen saa nimittäin kattavalla voimalähdevalikoimalla, sillä perinteisten bensiinin ja dieselin lisäksi tarjolla ovat lataushybridi, sähköinen e-Golf ja nyt testattava CNG-kaasuauto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kirjainpelillä kaasumalli Kun klassisen GTI:n kirjaimet järjestää uudelleen, päästään TGI-kaasumalliin. Muiden maa- tai biokaasulla toimivien autojen tapaan 1,4-litrainen polttomoottori tukeutuu kaasun lisäksi bensiiniin. Volkswagenin tulkinta CNG-autosta perustuu automatiikkaan, joten auto vaihtaa kaasukäyttöön aina olosuhteiden salliessa. Toisaalta pelkän bensiinikäytön pakottaminen ei onnistu, toisin kuin esimerkiksi Opel Astran kaasuversiossa. Pystyperän lisäksi Variant-farkkuna saatava Golf TGI on toteutettu hyvin. Ylimääräinen tila kaasusäiliölle on löydetty korin pohjan alta, joten 15 kilogramman CNG-kaasusäiliö ei syö 50 litran bensiinitankin tilavuutta. Kaasulla auton toimintamatkaksi ilmoitetaan 400 kilometriä ja bensiinillä 900 kilometriä, joten tankit täynnä Golfilla pääsee ainakin valmistajan mukaan jopa 1 300 kilometriä. Mittaristoa on järjestelty hienoisesti uudelleen, joten kummallakin polttoaineella on oma mittari. Myös ajotietokone näyttää kulutuslukemat molemmille polttoaineille ja esimerkiksi jopa CNG-kaasun laadun prosentteina. Käytännön seka-ajossa toimintamatka kaasulla asettui noin 350 kilometrin tuntumaan. Kaasun loppuessa vaihto bensiinikäytölle tapahtuu tasanopeudella ajettaessa saumattomasti, mutta kiihdytyksessä vedon hetkellisen katkeamisen huomaa nykäyksenä. Lähimmän CNG-aseman voi etsiä auton navigaattorilla, mutta tarkemmat asemakohtaiset tiedot esimerkiksi ennakkorekisteröitymisestä jäävät puuttumaan. Älypuhelin on hyvä apu siis myös asemajahdissa. Kaasun täyttöliitin on piilotettu saman luukun taakse bensiinin tankkausaukon kanssa ja tankkaamiseen kuluu muutama minuutti. Tuttu tapaus Kaasuversion vaivihkaisia muutoksia lukuunottamatta TGI on tuttu farkku-Golf, sillä 181 litralla pienentynyt tavaratila on säilynyt silti käyttökelpoisena (424 litraa normaalisti, 1 439 litraa takaistuimet kaadettuna). Vetokoukustakaan ei tarvitse tinkiä. Harmaata harmaan kanssa riimittelevää matkustamoa ei voi luonnehtia millään tavalla jännittäväksi, mutta se on toteutettu mallikkaasti ja perusvarmasti. Kojelaudan keskipisteenä on kahdeksantuumainen Discover Media -navigaatiojärjestelmä. Kuljettajalle Golf TGI ei tuota minkäänlaista yllätyskerrointa. Alusta toimii mallikkaasti ja tiemelu on hallinnassa. Vain 110-hevosvoimaisen moottorin voimavarat mietityttävät, mutta rivakasti reagoiva DSG-kaksoiskytkinvaihteisto löytää voimanlähteelle sopivan kierroslukualueen. Moottorin luonteessa ei ole eroa käytetyn polttoaineen mukaan. Valintojen maailma Kuten aina, on lopulta asuinpaikasta ja päivittäisistä ajomatkoista kiinni, mikä käyttövoima sopii omaan käyttöön parhaiten. Volkswagen puolestaan osoittaa, että joustavana perusautona Golf taipuu monipuolisiin rooleihin käyttövoimasta riippumatta. Kasvava CNG-kaasuasemien verkosto ja normaalikokoisen bensiinitankin tuoma toimintamatka tekevät kuitenkin Golf TGI:stä vaivattoman vaihtoehdon kaasuautoa miettivälle. Verrattuna Golf-malliston toiseen taloustyylittelijään, 1.5 TSI EVO BlueMotioniin, on tunnelma kaasuautossa jopa hiukan vanhanaikainen. TGI:hin ei ole saatavissa Golfin makeaa virtuaalimittaristoa ja TSI EVO:n ilmoitukset sylinterien ja moottorin lepuutuksista tuovat säästötalkoisiin ripauksen pelimäistä riemua. Hiukan samaa jännitystä saa myös sähköisessä e-Golfissa. Tällä tavoin vertailtuna Golf TGI on ehkä turhankin vaivaton ja huomaamaton arkikulkine. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI BlueMotion DSG Comfortline Hinta alkaen 30 582 € Koeajetun auton hinta varusteineen 35 915 € Moottori Bensiini- ja bio-/maakaasumoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4800 r/min Vääntö 200 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 196 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,30 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 122 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Tavaratila: 424 l Omamassa: 1391 kg Muu tieto Yhdistetty kaasukulutus 3,50 kg/100 km (95 g/km) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku