
Ajoneuvot | Koeajo | 31.5.2018
Koeajo: kätevä myös kaasuversiona – Volkswagen Golf Variant 1.4 TGI
DSG Comfortline
Volkswagen Golf Variant on tullut jo useaan otteeseen tutuksi, mutta perusvarma farkku ei petä kaasumallinakaan. Hyvää: juuri kuin muutkin Golfit, toimintamatka, vaivattomuus. Huonoa: tylsäksi jäävä taloudellisuus, nipistetty tavaratila, ei mahdollisuutta virtuaalimittaristoon.
Volkswagen Golfista lienee sanottu jälleen kaikki mahdollinen nykyisen mallisukupolven osalta, mutta automaailman nykyikonilla on vielä yksi ässä hihassaan. Pääpiirteittäin saman ajokokemuksen saa nimittäin kattavalla voimalähdevalikoimalla, sillä perinteisten bensiinin ja dieselin lisäksi tarjolla ovat lataushybridi, sähköinen e-Golf ja nyt testattava CNG-kaasuauto.
Kirjainpelillä kaasumalli
Kun klassisen GTI:n kirjaimet järjestää uudelleen, päästään TGI-kaasumalliin. Muiden maa- tai biokaasulla toimivien autojen tapaan 1,4-litrainen polttomoottori tukeutuu kaasun lisäksi bensiiniin. Volkswagenin tulkinta CNG-autosta perustuu automatiikkaan, joten auto vaihtaa kaasukäyttöön aina olosuhteiden salliessa. Toisaalta pelkän bensiinikäytön pakottaminen ei onnistu, toisin kuin esimerkiksi Opel Astran kaasuversiossa.
Pystyperän lisäksi Variant-farkkuna saatava Golf TGI on toteutettu hyvin. Ylimääräinen tila kaasusäiliölle on löydetty korin pohjan alta, joten 15 kilogramman CNG-kaasusäiliö ei syö 50 litran bensiinitankin tilavuutta. Kaasulla auton toimintamatkaksi ilmoitetaan 400 kilometriä ja bensiinillä 900 kilometriä, joten tankit täynnä Golfilla pääsee ainakin valmistajan mukaan jopa 1 300 kilometriä. Mittaristoa on järjestelty hienoisesti uudelleen, joten kummallakin polttoaineella on oma mittari. Myös ajotietokone näyttää kulutuslukemat molemmille polttoaineille ja esimerkiksi jopa CNG-kaasun laadun prosentteina.
Käytännön seka-ajossa toimintamatka kaasulla asettui noin 350 kilometrin tuntumaan. Kaasun loppuessa vaihto bensiinikäytölle tapahtuu tasanopeudella ajettaessa saumattomasti, mutta kiihdytyksessä vedon hetkellisen katkeamisen huomaa nykäyksenä. Lähimmän CNG-aseman voi etsiä auton navigaattorilla, mutta tarkemmat asemakohtaiset tiedot esimerkiksi ennakkorekisteröitymisestä jäävät puuttumaan. Älypuhelin on hyvä apu siis myös asemajahdissa. Kaasun täyttöliitin on piilotettu saman luukun taakse bensiinin tankkausaukon kanssa ja tankkaamiseen kuluu muutama minuutti.
Tuttu tapaus
Kaasuversion vaivihkaisia muutoksia lukuunottamatta TGI on tuttu farkku-Golf, sillä 181 litralla pienentynyt tavaratila on säilynyt silti käyttökelpoisena (424 litraa normaalisti, 1 439 litraa takaistuimet kaadettuna). Vetokoukustakaan ei tarvitse tinkiä. Harmaata harmaan kanssa riimittelevää matkustamoa ei voi luonnehtia millään tavalla jännittäväksi, mutta se on toteutettu mallikkaasti ja perusvarmasti. Kojelaudan keskipisteenä on kahdeksantuumainen Discover Media -navigaatiojärjestelmä.
Kuljettajalle Golf TGI ei tuota minkäänlaista yllätyskerrointa. Alusta toimii mallikkaasti ja tiemelu on hallinnassa. Vain 110-hevosvoimaisen moottorin voimavarat mietityttävät, mutta rivakasti reagoiva DSG-kaksoiskytkinvaihteisto löytää voimanlähteelle sopivan kierroslukualueen. Moottorin luonteessa ei ole eroa käytetyn polttoaineen mukaan.
Valintojen maailma
Kuten aina, on lopulta asuinpaikasta ja päivittäisistä ajomatkoista kiinni, mikä käyttövoima sopii omaan käyttöön parhaiten. Volkswagen puolestaan osoittaa, että joustavana perusautona Golf taipuu monipuolisiin rooleihin käyttövoimasta riippumatta. Kasvava CNG-kaasuasemien verkosto ja normaalikokoisen bensiinitankin tuoma toimintamatka tekevät kuitenkin Golf TGI:stä vaivattoman vaihtoehdon kaasuautoa miettivälle.
Verrattuna Golf-malliston toiseen taloustyylittelijään, 1.5 TSI EVO BlueMotioniin, on tunnelma kaasuautossa jopa hiukan vanhanaikainen. TGI:hin ei ole saatavissa Golfin makeaa virtuaalimittaristoa ja TSI EVO:n ilmoitukset sylinterien ja moottorin lepuutuksista tuovat säästötalkoisiin ripauksen pelimäistä riemua. Hiukan samaa jännitystä saa myös sähköisessä e-Golfissa. Tällä tavoin vertailtuna Golf TGI on ehkä turhankin vaivaton ja huomaamaton arkikulkine.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen
Lisäkuvat
Valmistajalta: Volkswagen
-
Päivän kuva: Polon viimeinen matka Päivän kuva
-
Autonomiaa kansalle: Volkswagen Passat uudistuu ja saa lisää älyä Autonäyttely
-
Koeajo: sporteista suurin – Volkswagen Amarok Koeajo
-
Rahahanat auki: Volkswagen investoi sähköiseen ja autonomiseen tulevaisuuteen 44 miljardia euroa Uutinen
-
Avolava Volkswagen Tarok – Brasilia-malli saatetaan nähdä muuallakin Uutinen
-
Volkswagen T-Cross: korkea poolokaulus on saksalaismerkin Seat Arona Auto 2018
-
Sijoittajat suivaantuivat dieselgatesta: VW:lle 9,2 miljardin korvausvaatimus Uutinen
-
Koeajo: Lippulaiva vasten tahtoaan – Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI Koeajo
-
Lehtitiedot: Diess tiesi Volkswagenin dieselhuijauksesta viikkoja etukäteen Uutinen
-
Saksalaisviranomaiset tiukkoina: korjauttakaa VW:n huijausdieselit tai… Uutinen
-
Volkswagenilla toinenkin turvavyökriisi: Tiguanin kuljettajan vyö repesi kahdesti yhdysvaltalaistesteissä Uutinen
-
Kun T-Roc kohtasi Aronan: Volkswagen kiusoittelee T-Crossista Uutinen
-
Maistiainen: Volkswagen Touareg – ylellinen vetojuhta avustaa peräkärrynkin parkkiin Koeajo
-
Turvavyötakaisinkutsu: nippuside hylätään, vältä keskipaikan käyttöä Uutinen
-
VW:n turvavyötapaus: tehdas tutkii, Trafi vaatinee lisäselvitystä Uutinen
-
Koeajo: Golfeista paras ja pahin – Volkswagen e-Golf 100 kW Koeajo
-
Koeajo: Volkswagen Touareg – Arvokkaammin eteenpäin Koeajo
-
Seat Ibiza, Arona ja VW Polo saavat takaturvavöiden takaisinkutsun Uutinen
-
Maistiainen: Volkswagen Touareg on entistä ylellisempi ja isompi Koeajo
-
Koeajo: perusvarma suorittaja – Volkswagen Tiguan Allspace Koeajo
-
Koeajo: kovaääniseksi kypsynyt – Volkswagen Polo GTI Koeajo
-
Koeajo: järkevä kansanauto – Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG Koeajo
-
Käyntikorttiuudistus jatkuu: Diess noussee myös Audin johtoon Uutinen
-
Volkswagen pyörittää johtajarulettia – korvaako Diess pääjohtaja Müllerin? Uutinen
-
Ei koko kartalle: Volkswagenin konseptiautot laajentavat Atlas-maasturimallistoa Autonäyttely
-
Hiilikaivokselta näyttelyautoksi – Volkswagen Transporter T4 ’92 Autonäyttely
-
Koeajo: etuveto ensin – Volkswagen Crafter Koeajo
-
Wolfsburgin tuloskatsaus: kun Volkswagen löysi itsensä uudelleen Uutinen
-
Kolmannen kerran premiumiksi: uusi Volkswagen Touareg Esittely
-
Koeajo: mielikuvituksellisempi mailapeli – Volkswagen T-Roc Koeajo
-
Päivän kuva: Autokaupungin aarteita – valkoinen Scirocco Klassikko
-
Viikon videot: lapsuuden sankareita ja parkkipaikkajahdin juhlaa Uutinen
-
Koeajo: Volkswagen Golf R ja 4 917 euroa titaanipakoputkistoa Koeajo
-
Autovuosi 2017 on ohi – nämä mallit jäivät mieleen Uutinen
-
Vuoden Auto Suomessa 2018 – Volkswagen T-Roc maahantuojan arvioitavana Uutinen
-
Koeajo: kaupunkimaasturikisa kiristyy – Volkswagen T-Roc Sport Koeajo
-
Koeajo: Klassikon vetovoima tallella – Volkswagen Beetle Cabriolet Koeajo
-
Koeajo: parempi kuin Seat Ibiza? – Volkswagen Polo Koeajo
-
Maistiainen: Volkswagen T-Roc 2.0 TDI 4Motion – jotain uutta Koeajo
-
Koeajo: tilava täsmätorkkuja – Volkswagen Golf 1.5 TSI BlueMotion Variant Koeajo
-
Katumaasturit mallioppilaina, kärjessä Volvo – 8 uutta Euro NCAP -tulosta Uutinen
-
Koeajo: katu-uskottava tulokas – Volkswagen T-Roc Koeajo
-
Ryppyjä sisarrakkaudessa: VW kokee Škodan haastajana Uutinen
-
Koeajo: luokkarajoja kolkuttelemassa – Volkswagen Polo Koeajo
-
Koeajo: Perheen näyttävin – Volkswagen Arteon R-Line Koeajo
-
Mä viisastun salaa – Volkswagen Golf Sportsvan ja varovaisin facelift Autonäyttely
-
Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller: vuonna 2025 neljännes täyssähköautoja Autonäyttely
-
Maistiainen: Volkswagen Polo – kasvanut ja kypsynyt, yhä Polo Koeajo
-
Koeajo: Volkswagenin iso urheilusedan kääntää päät – Volkswagen Arteon Koeajo
-
Viisivuotissuunnitelman hipit: Volkswagen I.D. Buzz tuotantoon 2022 Esittely
-
Täysin uusi: Volkswagen T-Roc on kompaktin kokoluokan SUV Esittely
-
Koeajo: Volkswagen Golf GTI – ehkä kaikkien aikojen paras Golf Koeajo
-
Isompi, tyylikkäämpi ja älykkäämpi: uusi kuudennen sukupolven Volkswagen Polo Uutinen
-
Koeajo: miedosti muuttunut – Volkswagen Golf Koeajo
-
Koeajo: Muotovalio huippumalli – Volkswagen Arteon Koeajo
-
Volkswagenin ekotaktiikka: talousversio isommasta moottorista Uutinen
-
Nostalginen uutuus – Volkswagen up! GTI astelee Golfin jalanjäljissä Uutinen
-
Volkswagen länsimetroilee: Dieselgate-loppuraportti salataan Uutinen
-
Volkswagen harkitsee: loppuuko Sciroccon ja Beetlen taru? Uutinen
-
Dieselgate-kirja paljastaa kuka ilmiantoi Volkswagenin Uutinen
-
Tulevaisuuden tunnelmissa – Audi ja Volkswagen sähkövisioidensa parissa Uutinen
-
Koeajo: Volkswagen e-Golf – vihdoinkin tavallinen sähköauto Koeajo
-
Maistiainen: uusi akku tekee Volkswagen e-Golfista kenties markkinoiden parhaan sähköauton Koeajo
-
Volkkareiden hautausmaa – Dieselgaten jäljet näkyvät Yhdysvalloissa Uutinen
-
Volkswagenia odottaa sähkövallankumous 2020 Uutinen
-
Volkswagenilla saa perheenlisäystä – ainakin mainoksessa Uutinen
-
Volkswagen ottaa käyttöön kvanttilaskentaa tulevaisuutta varten Uutinen
-
Uusi Volkswagen e-Golf – 300 kilometriä sähköajoa 42 282 eurolla Uutinen
-
Passaako parannella? – Volkswagen Arteon korvaa Passat CC:n Autonäyttely
-
Takaisin nappulaliigaan – Volkswagen Sedric on autonomian päiväuni Autonäyttely
-
Koeajo: kova keskimmäinen – Volkswagen Tiguan Koeajo
-
Koeajo: uudistunut Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo on erittäin hyvä, muttei täydellinen Koeajo
-
Maistiainen: Uudistuvan Volkswagen Golfin kohokohta on uusi upea bensiinimoottori Koeajo
-
Koeajo: Pirteä tapaus – Volkswagen Up Koeajo
-
Pallolajin aloitusmaksu 20297 euroa – Uudistuneen VW Golfin hinnat julki Uutinen
-
Volkswagen ja ex-pääjohtaja Piëch ajautumassa sotajalalle Uutinen
-
Iskutilavuudet kasvavat taas – VW: Moottoritrendeissä täyskäännös Uutinen
-
Kuusi Volkswagen-pomoa syytteeseen Yhdysvalloissa Uutinen
-
Volkswagen I.D. Buzz – toinen yritys sähköiseksi hippibussiksi Uutinen
-
Ne korjataan sittenkin – Volkswagenilta diesel-korjaus myös USA:ssa Uutinen
-
Koeajo: Volkswagen Amarok liikkuu nyt V6:n voimalla Koeajo
-
Volkswagenin dieselgate alkaa sulkeutua Euroopassa Uutinen
-
Uudistunut Volkswagen e-Golf – Nyt toiset 100 kilometriä Uutinen
-
Ojasta allikkoon – Omistajat kynivät palautettavat dieselgate-autot USA:ssa Uutinen
-
Volkswagen Arteon – Passat kohtaa Phideonin kesällä 2017 Uutinen
-
Volkswagen vähentää 30 000 työpaikkaa hakiessaan säästöjä Uutinen
-
Volkswagen sopuun 3,0-litraisten dieseleiden korjaamisesta Yhdysvalloissa Uutinen
-
Ikonin uudet kujeet – Volkswagen Golf 7,8 Esittely
-
Maistiainen: Volkswagen Golf 7,8 Uutinen
-
Volkswagen aloittaa 1,6-litraisten dieseleiden takaisinkutsut Uutinen
-
Volkswagen cross up! – VW:n pikkuinen siirtyy kumppareihin Uutinen
-
Volkswagen lopettaa rallissa, Audi Le Mansissa – Dieselgate vei leikkirahat Uutinen
-
Volkswagen Atlas tuo katujen maasturointia seitsämälle – Yhdysvalloissa Uutinen
-
Volkswagen ja Audi leikkaavat kuluja entistä kovemmalla kädellä Uutinen
-
A niin kuin Atlas – Volkswagenin seuraava crossover erottautuu USA:ssa Uutinen
-
Volkswagen I.D. on tulevaisuuden sähkö-Golf Autonäyttely
-
Dieselgaten toinen vuosi: paljonko pitäisi sakottaa, ovet käyvät Audilla Uutinen
-
Saksalaislehti: Volkswagenin silloinen pääjohtaja mukana dieselskandaalin salailussa Uutinen
-
Volkswagen vihjailee jälleen sähkökonseptista: ”Mullistava kuin Kupla” Uutinen
-
Volkswagen Sharan ja Tiguan saavat lisää nelivetoa Uutinen
-
Euroopan komissio: Volkswagen rikkoi kuluttajalakeja 20 maassa Uutinen
-
Yhdysvaltalaisten diesel-Volkkaristien yleisin valinta: auton takaisinosto Uutinen
-
Tehodiesel ja pirteä bensa – Volkswagen Tiguaniin uusia moottoreita Uutinen
-
-
Volkswagen kahnaa alihankkijoiden kanssa, tuotantokatkokset laajenevat Uutinen
-
Missä ovat Passatien penkit? – Alihankkijan ongelmat hidastavat tuotantoa Uutinen
-
Volkswagenin takaisinkutsut etenevät 1,2-litraisiin Uutinen
-
Yhdysvaltalaisviranomaiset: VW-ryhmän 3.0 dieseleissä lisähuijauksia Uutinen
-
Volkswagenilta enemmän alueellisia vapauksia – ainakin Yhdysvaltoihin Uutinen
-
Tyhjäkäyntiäänestä se lähti – Volkswagenin dieselhuijauksen taustat Uutinen
-
Volkswagen lopettaa dieselpanostuksen Yhdysvalloissa Uutinen
-
Uusi Volkswagen Tiguan – henkilöauto hyvässä vai pahassa? Koeajo
-
Turbo nuorentaa: Volkswagen Up 1.0 TSI Koeajo
-
Kuluttajajärjestö: Volkswagenin dieselkorjaus pahensi typpioksidipäästöjä Uutinen
-
Volkswagen Touareg kesäbilettää Executive Editionilla Uutinen
-
Maistiainen: saksalaisen pirteä kaupunkiauto Volkswagen Up uudistuu Koeajo
-
Volkswagenin takaisinostot USA:ssa – mitä seuraavaksi? Uutinen
-
Autoliitot: Volkswagenin ohjelmistopäivitys vaikutti vain vähän Uutinen
-
Volkswagenin USA-sovun hinta onkin 15 miljardia dollaria Uutinen
-
Volkswagen mukaan bensiinimoottoreiden hiukkassuodatinbuumiin Uutinen
-
Volkswagen karsimassa yhteensä 40 automallia? Uutinen
-
Korjaantuuko Volkswagenin dieselskandaali pelkällä rahalla USA:ssa? Uutinen
-
Volkswagen jäsentelee uudelleen – karsintaa ja katse tulevaisuuteen Uutinen
-
Suurperheen luksusauto – Volkswagen Multivan Koeajo
-
Volkswagen yllättää – Kuplasta farkkuversio! Uutinen
-
Nürburgringin etuvetokuningas: Volkswagen Golf GTI Clubsport S Uutinen
-
Volkswagenin takaisinkutsut etenevät Golfiin Uutinen
-
Volkswagenilla PowerPoint -esitys dieselhuijaamisen mahdollisuuksista jo 2006 Uutinen
-
Katumaasturi syntyi uudelleen – Volkswagen Tiguan Koeajo
-
Volkswagen Touran: ei enää penkkitreeniä Koeajo
-
Maistiainen: uusi Volkswagen Tiguan on miehekäs metsäteiden kulkija Koeajo
-
Volkswagen Passat Variant GTE – kannattaako suosikki ostaa hybridinä? Koeajo
-
Volkswagen oikeuteen harhaanjohtavasta markkinoinnista USA:ssa Uutinen
-
Yhdysvaltalaiset Volkswagen-kauppiaat kapinan partaalla Uutinen
-
Jäärata – maailman hauskin paikka oppia! Koeajo
-
VTT epäilee: korjataanko suomalaiset Volkswagenit turhaan? Uutinen
-
Volkswagen T-Cross Breeze on Polon rantaloma Uutinen
-
Maakaasukäyttöinen Volkswagen Caddy TGI saa DSG-vaihteiston Uutinen
-
Volkswagen Caddy Maxi on muistutus siitä, mihin auto on tehty Koeajo
-
Joutuuko Volkswagen sähköautoilemaan Yhdysvalloissa hyvityksenä? Uutinen
-
Volkswagen Up! saa lisää tehoa kulkuun ja soimiseen Uutinen
-
Uusiutuva Volkswagen Tiguan sai hinnat Uutinen
-
Sisäpiiri: Volkswagenin johdossa tiedettiin päästöhuijauksesta 2014 Uutinen
-
Volkswagen lunastaa takaisin autoja Yhdysvalloissa Uutinen
-
Volkswagenin sähköinen hippibussi tuotantoon 2020? Uutinen
-
Volkswagen etuajassa skandaalidieseleiden takaisinkutsuissa Uutinen
-
Volkswagen-konserni voitokkaana saksalaislehden äänestyksessä Uutinen
-
Lehtiväite: Volkswagenilla tiedettiin huijaamisesta jo 2006 Uutinen
-
EU-komissaari: Volkswagenin pitäisi hyvittää myös Euroopassa Uutinen
-
Nelikymppinen Volkswagen Golf GTI juhlii Clubsportilla Uutinen
-
Volkswagen e-Golfiin uutta akkutekniikkaa – lähes kolmannes lisää toimintaa Uutinen
-
Lähdössä töihin? Työsuhdeautosi lienee Volkswagen. Uutinen
-
Volkswagen saattaa joutua ostamaan takaisin jopa 115 000 autoa USA:ssa Uutinen
-
Volkswagenin murheet sen kuin jatkuvat – EPA vaatii rakennemuutoksia moottoreihin? Uutinen
-
Volkswagen kiusoittelee messukonseptistaan – hippibussin paluu? Uutinen
-
Volkswagenin unelmatehdas tauolle – Phaetonin seuraajasta sähköauto? Uutinen
-
Volkswagenin sotkujen selvitys etenee Uutinen
-
Vaihtoehto katumaasturille: Volkswagen Golf Alltrack Koeajo
-
Koeajossa: tilava Volkswagen Touran Koeajo
-
Yllätyskäänne: Volkswagen vedättää asiakasta – Sopimus juridisesti mitätön! Uutinen
-
Volkswagen houkuttelee kolmen vuoden ilmaishuolloilla Uutinen
-
Hybridi-Passat maksaa 47 989 euroa Uutinen
-
Päästövilppi johtaa kymmenien tuhansien Volkswageneiden korjaamiseen Suomessa Uutinen
-
Koeajossa: sporttifarmari Volkswagen Golf Variant R Koeajo
-
Tulossa: Volkswagenin tähtenä uusi Tiguan Uutinen
-
Koeajossa: nelivetoinen Volkswagen Passat Alltrack Koeajo
-
Tulossa: Räyhäkämpi kansanauto Volkswagen Passat Alltrack Uutinen
-
Koeajossa: maltillisesti uudistunut Volkswagen Touran Koeajo
-
Koeajossa: hybridi Volkswagen Passat GTE Koeajo
-
Koeajossa: uudistunut Volkswagen Caddy Koeajo
-
Koeajossa: uusi kolmisylinterinen Volkswagen Golf Koeajo
-
Koeajossa: teknisesti päivitetty Volkswagen Sharan Koeajo
-
Koeajossa: rivakasti kiihtyvä sähköauto Volkswagen eGolf Koeajo
-
Koeajossa: piristetty Volkswagen Polo GTI Koeajo
-
Koeajossa: varustelultaan kattava Volkswagen Tiguan Koeajo
-
Volkswagen T6 – klassikon kuudes sukupolvi Uutinen
-
Koeajossa 73 514 euron Volkswagen Passat Koeajo
-
Koeajossa uusiutunut Volkswagen Touareg Koeajo
-
Koeajossa hillitty Volkswagen Passat Koeajo
-
Koeajossa urheilullinen Volkswagen Polo GTI Koeajo
-
Koeajossa Volkswagen e-up! Koeajo
-
Volkswagen Jetta Koeajo
-
Volkswagen Polo 1.2 Koeajo
-
Volkswagen Passat Koeajo
-
Volkswagen Golf GTE Koeajo
-
Volkswagen Touran Koeajo
-
Volkswagen Golf Sportsvan Koeajo
-
Volkswagen Polo Koeajo
-
Volkswagen eGolf Koeajo
-
Volkswagen Jetta Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu