3.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Järkivalinta – Subaru Outback 2.5i Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Outback haastaa isommat merkit hyvällä hinta-laatusuhteella. Hyvää: maltillinen hinta, ajoavustimet. Huonoa: pienen merkin mielikuva. Jatkuva neliveto ja monipuoliset ajoavustimet yhdistettynä maltilliseen hintaan – tällä reseptillä Subaru Outback pitää edelleen itsensä kilpailukykyisenä vaihtoehtona niille, jotka eivät arastele merkin pientä markkinaosuutta. Tälle vuodelle uudistunut Subaru Outback tuli koeajoon ilahduttavasti vakiovarustein, ilman mitään lisävarustelistan houkutuksia. Hyvä niin, sillä se osoittaa, että hyödylliset kuljettajan avustimet voidaan paketoida myös järkevään hintaan myytävään vakiokokonaisuuteen. Subaru pitää hintoja maltillisena karsimalla vaihtoehtoja. Moottoreita ei ole tarjolla kuin yksi: monipisteruiskutuksella varustettu bensiinikäyttöinen 2,5-litrainen vapaastihengittävä bokserimoottori. Vaihteistona on portaaton automaatti ja vetotapa jatkuva neliveto. Maavaraa löytyy edelleen 200 mm ja vetokykyä 2 000 kiloon asti. Mallivuoden uudistukset näkyvät keulan ja sivupeilien muotoilussa, led-ajovaloissa ja ohjaamon parantuneena ergonomiana. Mitat ovat pysyneet käytännössä ennallaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säästellen ja varoen maanteiltä maastoon Taloudellisempaan ajamiseen Subaru Outback avustaa SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive) -järjestelmällä. Se tarkoittaa kahta erilaista ajotilaa. Intelligent-tilassa auto kiihtyy pehmeästi ja polttoainetta säästellen. Sport-tilassa auto sen sijaan reagoi kaasuun välittömästi ja kiihtyy nopeammin. Subarun X-Mode-järjestelmä taasen on hyvä apulainen hankalammissa maasto-olosuhteissa. X-Mode valvoo voimansiirtoa ja jyrkillä tie- tai maastopinnoilla se kontrolloi kaasun, jarrun ja vaihteiston käyttöä. Jos järjestelmä huomaa, että kuljettaja tarvitsee apua, se tukee kuljettajan ajosuoritusta. Järjestelmään kuulu myös alamäkihidastin. Valvova silmä valtateillä Myös kameratekniikkaan perustuva EyeSight-järjestelmä kuuluu vakiovarusteisiin. Se pyrkii ennakoimaan ajotilanteita, välttämään törmäyksiä ja peräänajoja. Se näkee myös kuolleisiin kulmiin ja pyrkii estämään ajokaistalta pois ajautumisen. Aktiivinen vakionopeussäädin mukailee edellä kulkevan liikenteen nopeutta ja tekee ajamisesta leppoisaa pääteiden ruuhkissakin. Kun tiellä on kaistamerkinnät, kaistanpitoavustin havaitsee, jos auto on vaarassa ajautua kaistan ulkopuolelle. 60–200 km/h nopeuksissa avustin pyrkii ohjauspyörää kääntämällä pitämään auton kuljettajan hallinnassa. Alle 55 km/h nopeuksilla järjestelmä kytkeytyy pois käytöstä. Parkkipaikoilla hyvä varmistaja Ostoskeskusten pysäköintipaikat ovat peltikolareiden luvattuja paikkoja. Subaru Outbackin kuljettaja saa sielläkin olla hiukan rennommalla mielellä. Peruutuskamera kuuluu vakiovarusteisiin, samoin tutka- ja kamerajärjestelmä, joka tarkkailee auton ympäristöä paitsi takaa niin myös edestä ja sivuilta. Peruutus parkkiruudusta johti äänekkääseen varoitukseen, kun sivulta lähestyi toinen ajoneuvo. Samoin varoituksia sinkoilee takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista, jos auton järjestelmä tulkitsee niiden aiheuttavan mahdollisia vaaratilanteita. Kaikista apujärjestelmistä huolimatta on hyvä muistaa, että kuljettaja on aina vastuussa autonsa hallinnasta. Tästäkin näkökulmasta Subaru Outback on onnistunut kokonaisuus, sillä se tarjoaa kuljettajalle paljon tukea, mutta ei vielä vie ajatuksia liian suureen itseohjautuvuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme hintaa Koeajossa ollut malli oli Subaru Outback 2.5i Active eli hinnaston halvin, 41 393 euroa maksava versio. Tämän mallin lisäksi on tarjolla vain kaksi muuta varusteversiota: Ridge hintaan 43 666 euroa ja Summit hintaan 49 341 euroa. Ridgen mukana tulevat nahkaistuimet ja kuljettajan istuimen muisti. Summit lisää varusteluun navigoinnin, sähköisesti toimivan takaluukun, etumatkustajan istuimen sähkösäädöt, lasisen kattoluukun ja isommat 18-tuumaiset vanteet. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru Outback 2.5i Active Hinta alkaen 41 393 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 393 € Moottori Bensiinimoottori, 4 sylinteriä,, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 129 kW (175 hv), 5 800 r/min Vääntö 235 Nm (4 000 r/min) Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4820 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2745 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt