Ajoneuvot | Koeajo | 20.4.2018

Koeajo: järkevä kansanauto – Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG

Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG:ssa ei ole urheilullisuutta, mutta järkeä sitäkin enemmän. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tilat. Huonoa: arkinen ulkomuoto.

Jaa artikkeli

Volkswagen Golf on ollut vuosikymmeniä eräänlainen perusperheauton mittari. Vertailutestien kestosuosikkia on vaikea parantaa. Volkswagen Golf Sportsvan on järkisyiden valossa perusGolfia parempi. Ainoastaan mallinimi on harhaanjohtava. Mielestäni Volkswagen Golf Variant on urheilullisempi. Golf Plus olisi edelleen kuvaavampi mallinimi, mutta ei anneta sen seikan häiritä.

Volkswagen Golf Sportvan

Volkswagen Golf Sportsvan on vahva kokonaisuus. Ajettavuus ja mukavuus miellyttää. Highline-mallin kattava varustelu saa Golfin tuntumaan lähes ylelliseltä. Ratti lämpenee sähköllä, vakionopeussäädin pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon ja ohjaamo on hyvin äänieristetty. Sen ratissa ja kyydissä on helppo viihtyä.

Volkswagen Golf Sportvan

Tila-auto termi on Sportsvanin kohdalla hieman liioittelua, mutta ohjaamo on avara ja näkyvyys hyvä. Autoon on helppo mennä ja tulla. Korkeampi ohjaamo tekee hyvää myös istuma-asennolle. Takapenkillä on myös mukavat oltavat. Reisitukea riittää ja jalkatilaa on hyvin. Viisi senttimetriä vakio-Golfia pidempi akseliväli tuo väljyyttä.

Sportsvanin matkustamossa on useita lokeroita, joten tavaroille on helppo löytää säilytyspaikka. Keskikonsoli on todella tilava. Tavaratila riittää perheen matkatavaroille. Kolmiosainen takaistuin säätyy pituussuunnassa ja penkit alhaalla tavaratilan koko kasvaa 1 520 litraan. Pienimmillään tavaratila vetää 590 litraa.

Mainio matka-auto

Sportsvan on Volkwageneiden tavoin kotonaan maantiellä. Ohjaustuntuma on tarkka ja mutkateillä se taipuu nöyrästi kaarteisiin. Pysty ajoasento on myös näkyvyyden kannalta hyvä. Kuolleita kulmia ei ole. Peruutuskamera helpottaa pysäköintiä.

Volkswagen Golf Sportvan

Puhdikas bensaturbo

1,5-litrainen TSI-moottori vie autoa DSG-automaatin avustuksella vaivattomasti. Se on myös taloudellinen. Moottori vääntää tukevasti jo alakierroksilta kuten ahdetut dieselit. Yläkierroksilla voima loppuu kesken, joten moottorin huudattaminen on turhaa. Suorituskyky riittää myös ohituksiin. Seitsenvaihteinen DSG-vaihteisto suorittaa tehtävänsä kunnialla. Jousitus on astetta mukavamampi kuin saksalaisilla keskimäärin. Hyvä niin.

Golf Sporstvan on tasavahva esitys, josta on vaikea löytää moitittavaa. Lisävarusteilla ladattu koeajoyksilö maksaa muikeat 38 000 euroa. Hinta kevenee, jos varustetasossa tingitään. Se ei kuitenkaan heikennä Sportsvanin ydinvahvuuksia.

Lisätietoja: www.volkswagen.fi/golf-sportsvan

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Volkswagen