3.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar E-Pace S – Nuorin, pienin ja kypsin Jaguar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguarin toinen katumaasturi saapuu kenties markkinoiden kuumimpaan autoluokkaan – ja siinä on ainesta hitiksi. Hyvää ajettavuus, pirteys, tilat kokoluokka huomioiden. Huonoa paino verottaa suorituskykyä. Vierasperäiset autotermit taipuvat välillä kankeasti suomeen, mutta sana katumaasturi on osuva: maasturi kertoo tyylisuunnan ja etuliite paljastaa todellisen käyttöalueen. Sana on paljon parempi kuin englannin SUV, sillä monikaan katumaastureista ei sisällä hyvää farmaria enempää sporttia tai käytettävyyttäkään. Silti katumaasturit ovat nyt automaailman kuuminta tavaraa. Polttopisteessä ovat pienet arvokkaat trendimallit, kuten Jaguar E-Pace, joka saapuu markkinoille lähes samanaikaisesti Volvo XC40:n ja BMW X2:n kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nykyaikainen ja näyttävä Jaguar-malliston ainoana poikittaismoottorisena E-Pacen kuoret kätkevät Land Rover Discovery Sportissa ja Range Rover Evoquessa käytetyn D8-perusrakenteen, jonka pisimmät juuret ulottuvat Ford-omistajuuteen asti. Juurista viis, E-Pace tuntuu nykyaikaiselta Jaguarilta. Kuvissa hieman liiankin sympaattisen pentumainen ilme on luonnossa vakavampi ja uskottavampi – etenkin takaviistosta erottuvine lokasuojan pokkauksineen E-Pacessa on sopivasti viitteitä kauniiseen F-Type -urheiluautoon. Tyylisuunta jatkuu sisällä: mittaristosta matkustajan kahvaksi jatkuva linja luo kuljettajakeskeisen tunnelman ja pyöritettävät ilmastoinnin ja istuinlämmittimien säätimet ovat kätevä ja tunnistettava yksityiskohta. Kun materiaalit, sovitus ja ergonomiakin näyttävät olevan kunnossa, viihtyy Jaguar E-Pacen ratissa hienosti. Enemmän F-Typeä kuin F-Pacea. Vajaaseen 2,7 metrin akseliväliin mahtuvat myös ilahduttavan tilava tavaratila (577 litraa) sekä yllättävän väljät takatilat, joskin reisituki saisi olla tukevampi. Voimakkaasti muotoillut C-pilarit luovat takaviistoon merkittävän katveen, mutta se tuskin tässä luokassa liikaa vaivaa – katumaasturit kun ovat eräänlaisia aikakautemme coupéja, mutta nyt tunnesyiden piilottaminen järkiperusteisiin on tehty kauniita kaksiovisia helpommaksi. Sopivasti sähäkkä Koeajoauton 180-hevosvoimainen Ingenium-dieselmoottori on tuttu monista konsernin malleista, mutta voimanlähteen karkeus on E-Pacessa eristetty esimerkiksi F-Pacea paremmin. Kenties moottoria on kehitetty eteenpäin, tai sitten E-Pacen teräskorissa moottorin eristys onnistuu muissa Jaguareissa käytettyä alumiinikoria paremmin. Korimateriaalissa lienee syy erikoiseen seikkaan: E-Pace on isoveljeään F-Pacea painavampi. E-Pace on yllättävän hauska ajettava. Ensihuomion vie nopea ohjaus ja herkkä kaasu. Yhdistelmä on enemmän sähäkkä kuin hermostunut, mikä luo pikkukissaan keveyden ja urheilullisuuden tuntua. Alusta on jämäkkä, mutta 20-tuumaisista vanteista huolimatta nypytyksestä tai rengasmelusta ei kitkarenkailla tarvitse kärsiä. Monilta osin tulokas tuntuu kaikkein kypsimmältä ja hiotuimmalta Jaguar-mallilta. ZF:n valmistama 9-pykäläinen automaatti reagoi nopeasti, joten E-Pace tuntuu osakaasulla numeroarvoja tehokkaammalta. Vasta täyskaasu paljastaa varsin huiman 1 843 kilon omamassan – virallisten arvojen pohjalta yhtä tehokas Audi Q3 saavuttaa satasen 1,4 sekuntia nopeammin. Dieselvoimaa tarjoillaan kaksilitraisen 150-, 180- ja 240-hevosvoimaisina painoksina, josta miedoimman saa myös etuveto-manuaalina (37 895 eur). Bensiinimoottorit ovat 250- ja 300-hevosvoimaisia neliveto-automaatteja. Laaja mallisto tuo myös lavean hintahaitarin: E-Pace voi olla edullisin tie Jaguarin rattiin, mutta koeajoauton tapaan autoon saa palamaan enemmänkin rahaa. Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Roman Razinkov ja Lauri Ahtiainen Jaguar E-Pace S Business D180 AWD Aut Hinta alkaen 57 132 € Koeajetun auton hinta varusteineen 73 019 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4000 r/min Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Vääntö 430 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4395 mm, leveys 1984 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2671 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta