5.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: jäähyväiset väistyvälle aikakaudelle – Audi A6 2.0 TDI 140 kW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistyvä Audi A6 on edelleen hyvä liikkumisväline, mutta tietoteknisesti ero seuraajaan on valtaisa. Hyvää: eleetön ajettavuus, tilat. Huonoa: vanhahtava tietoviihde, voimalinjan jahkailu liikkeellelähdöissä. Uuden mallipolven Audi A6:n jälkeen on hyvä reflektoida hetki vielä sen edeltäjää. Myynnistä poistuva C7-sukupolven A6 on monella tapaa hyvin samankaltainen auto kuin seuraajansa, mutta mallien välillä on myös isoja eroja. Vuonna 2011 esitelty A6 toi mukanaan selkeän useiden senttien kasvun kutosen ulkomitoissa, joten ei yllätä, että tänä vuonna saapuva seuraaja tyytyy vain hienosäätämään kokoa. Vuonna 2014 tuli puolestaan facelift, joka terävöitti auton ilmettä, voimalinjavalikoimaa sekä päivitti tietoviihdejärjestelmiä uuteen uskoon. Muutaman viimeisen vuoden aikana A6 jäi hiukan kilpakumppaneidensa varjoon, sillä BMW 5-sarja, Mercedeksen E-sarja ja Volvon 90-sarja uudistuivat Audin kannalta harmittavasti sotaratsun ollessa elinkaaren ehtoopuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avaraa matkailua 4,93 metriä pitkä sedan on kestänyt ajan hammasta erittäin hyvin tilojen osalta, sillä jo porrasperänä auto on aidosti tilava neljälle. Takaistuimen keskipaikan käyttöä häiritsee eniten kookas kardaanitunneli. Porrasperän matalahkoksi jäävä tavaratila on 530 litraa (1 680 l takaistuimet kaadettuna), Avant-farkun ollessa 565 litraa. Ulkonäössä särmää on haettu terävien led-valojen lisäksi S line -varustelulla, joka vaihtaa kromin kiillon viileään synkkyyteen. Onneksi turhalta sporttihölmöilyltä on vältytty esimerkiksi sisustan materiaaleissa, jotka on Audille tuttuun tyyliin valittu kliinisen varmasti. Liikenteessä A6 on kokoistaan ketterämmän tuntuinen luotsattava. Suurin kiitos tästä kuuluu tunnottomalle, mutta miellyttävän kevyelle ohjaukselle. Voimalinjan viiveet tosin aiheuttavat tuskailua liikennevaloista lähdettäessä, mutta jahkailu vähenee vauhdin karttuessa. Ohitukset sujuvat 190 hevosvoiman TDI-moottorilta ja kaksoiskytkinvaihteistolta jo vaivattomasti. Ajotilavalikon asetuksia yhdistelemällä on mahdollista piristää voimalinjaa urheilullisemmaksi, mutta välttää turhan poukkoilevaksi muuttuva sporttiohjaus. Elementissään Audi A6 on muiden E-segmenttiläisten tavoin pitkillä matkoilla. Hyvä äänieristys, mukavat istuimet ja sopivasti edustuspehmeäksi viritetty alusta saavat aikaan sen, että iso sedan suorastaan ahmii pitkiä siirtymiä. Korppuasemaikoni Mutta jos Audi A6 on pysynyt autona – siis liikkumisvälineenä – melko samankaltaisena, on tietoviihdejärjestelmissä valtaisa ero. Rullaan perustuva edellisen sukupolven Multi Media Interface (MMI) tuntuu auttamattoman vanhahtavalta jopa aikalaiskilpakumppani BMW 5-sarjaan verrattuna. Vaikka järjestelmä periaatteessa osaa kaikki perusasiat bluetoothista navigointiin, ei toimintojen käyttäminen ole kovin houkuttelevaa. Kojelaudasta ponnahtava näyttö tuntuu sekin antiikkiselta konseptilta lasiohjaamoiden aikakaudella, eikä näyttöjen tarkuuksissa ole enää kehumista. Aivan kaikessa kehitys ei ole ollut yksiselitteisesti parempaa. Perinteisten selkeiden mittareiden väliin sijoitettu kookas näyttö olisi edelleen hyvä vaihtoehto trendikkäille virtuaalimittaristoille, jotka turhan usein matkivat kömpelösti viisareita. Iso mittaristonäyttö riittää mainiosti jopa navigointiin. Vaikka käytössä on kattava turvavaruste- ja ajoavustinarmeija, on väistyvä A6 selvästi eri aikakauden auto kuin seuraajansa, joka on armottoman tietoinen internetin ja lähiympäristön tapahtumista. Monilla tavoin se tekee autolla ajamisesta jopa yksinkertaisempaa. Ergonomian osalta tilanne on sama: perustoiminnot löytyvät helposti, mutta MMI:n hienoudet saattavat vaatia turhaa kikkailua. Edellinen versio C7-mallipolven Audi A6 jää historiaan hiottuna kokonaisuutena, joka tuo esiin koko ison E-segmentin parhaita puolia. Miellyttävä ja tilava sedan on mainio matkakumppani vaikkapa Kotkasta Kuusamoon. Samalla se on viimeinen Audi 100/A6, jossa ajoavustimet ja älytoiminnot ovat kuitenkin vain lisämauste ajokokemukselle, eikä yhteenverkottunut teknologia ole pääosassa uuden C8-mallin tavoin. Tätä aikakautta muistellaan vielä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A6 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic S line Business Sport Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm Tavaratila: 530 l Omamassa: 1820 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?