5.6.2018

Koeajo: jäähyväiset väistyvälle aikakaudelle – Audi A6 2.0 TDI 140 kW

C7 Audi A6 2017

Väistyvä Audi A6 on edelleen hyvä liikkumisväline, mutta tietoteknisesti ero seuraajaan on valtaisa. Hyvää: eleetön ajettavuus, tilat. Huonoa: vanhahtava tietoviihde, voimalinjan jahkailu liikkeellelähdöissä.

Uuden mallipolven Audi A6:n jälkeen on hyvä reflektoida hetki vielä sen edeltäjää. Myynnistä poistuva C7-sukupolven A6 on monella tapaa hyvin samankaltainen auto kuin seuraajansa, mutta mallien välillä on myös isoja eroja.

C7 Audi A6 2017

Vuonna 2011 esitelty A6 toi mukanaan selkeän useiden senttien kasvun kutosen ulkomitoissa, joten ei yllätä, että tänä vuonna saapuva seuraaja tyytyy vain hienosäätämään kokoa. Vuonna 2014 tuli puolestaan facelift, joka terävöitti auton ilmettä, voimalinjavalikoimaa sekä päivitti tietoviihdejärjestelmiä uuteen uskoon.

Muutaman viimeisen vuoden aikana A6 jäi hiukan kilpakumppaneidensa varjoon, sillä BMW 5-sarja, Mercedeksen E-sarja ja Volvon 90-sarja uudistuivat Audin kannalta harmittavasti sotaratsun ollessa elinkaaren ehtoopuolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avaraa matkailua

4,93 metriä pitkä sedan on kestänyt ajan hammasta erittäin hyvin tilojen osalta, sillä jo porrasperänä auto on aidosti tilava neljälle. Takaistuimen keskipaikan käyttöä häiritsee eniten kookas kardaanitunneli. Porrasperän matalahkoksi jäävä tavaratila on 530 litraa (1 680 l takaistuimet kaadettuna), Avant-farkun ollessa 565 litraa.

Ulkonäössä särmää on haettu terävien led-valojen lisäksi S line -varustelulla, joka vaihtaa kromin kiillon viileään synkkyyteen. Onneksi turhalta sporttihölmöilyltä on vältytty esimerkiksi sisustan materiaaleissa, jotka on Audille tuttuun tyyliin valittu kliinisen varmasti.

C7 Audi A6 2017

Liikenteessä A6 on kokoistaan ketterämmän tuntuinen luotsattava. Suurin kiitos tästä kuuluu tunnottomalle, mutta miellyttävän kevyelle ohjaukselle. Voimalinjan viiveet tosin aiheuttavat tuskailua liikennevaloista lähdettäessä, mutta jahkailu vähenee vauhdin karttuessa. Ohitukset sujuvat 190 hevosvoiman TDI-moottorilta ja kaksoiskytkinvaihteistolta jo vaivattomasti. Ajotilavalikon asetuksia yhdistelemällä on mahdollista piristää voimalinjaa urheilullisemmaksi, mutta välttää turhan poukkoilevaksi muuttuva sporttiohjaus.

C7 Audi A6 2017

Elementissään Audi A6 on muiden E-segmenttiläisten tavoin pitkillä matkoilla. Hyvä äänieristys, mukavat istuimet ja sopivasti edustuspehmeäksi viritetty alusta saavat aikaan sen, että iso sedan suorastaan ahmii pitkiä siirtymiä.

C7 Audi A6 2017

Korppuasemaikoni

Mutta jos Audi A6 on pysynyt autona – siis liikkumisvälineenä – melko samankaltaisena, on tietoviihdejärjestelmissä valtaisa ero. Rullaan perustuva edellisen sukupolven Multi Media Interface (MMI) tuntuu auttamattoman vanhahtavalta jopa aikalaiskilpakumppani BMW 5-sarjaan verrattuna. Vaikka järjestelmä periaatteessa osaa kaikki perusasiat bluetoothista navigointiin, ei toimintojen käyttäminen ole kovin houkuttelevaa. Kojelaudasta ponnahtava näyttö tuntuu sekin antiikkiselta konseptilta lasiohjaamoiden aikakaudella, eikä näyttöjen tarkuuksissa ole enää kehumista.

C7 Audi A6 2017

Aivan kaikessa kehitys ei ole ollut yksiselitteisesti parempaa. Perinteisten selkeiden mittareiden väliin sijoitettu kookas näyttö olisi edelleen hyvä vaihtoehto trendikkäille virtuaalimittaristoille, jotka turhan usein matkivat kömpelösti viisareita. Iso mittaristonäyttö riittää mainiosti jopa navigointiin.

C7 Audi A6 2017

Vaikka käytössä on kattava turvavaruste- ja ajoavustinarmeija, on väistyvä A6 selvästi eri aikakauden auto kuin seuraajansa, joka on armottoman tietoinen internetin ja lähiympäristön tapahtumista. Monilla tavoin se tekee autolla ajamisesta jopa yksinkertaisempaa. Ergonomian osalta tilanne on sama: perustoiminnot löytyvät helposti, mutta MMI:n hienoudet saattavat vaatia turhaa kikkailua.

C7 Audi A6 2017

Edellinen versio

C7-mallipolven Audi A6 jää historiaan hiottuna kokonaisuutena, joka tuo esiin koko ison E-segmentin parhaita puolia. Miellyttävä ja tilava sedan on mainio matkakumppani vaikkapa Kotkasta Kuusamoon. Samalla se on viimeinen Audi 100/A6, jossa ajoavustimet ja älytoiminnot ovat kuitenkin vain lisämauste ajokokemukselle, eikä yhteenverkottunut teknologia ole pääosassa uuden C8-mallin tavoin.

C7 Audi A6 2017

Tätä aikakautta muistellaan vielä.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Audi A6 2.0 TDI 140 kW quattro S tronic S line Business Sport

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv), 3800–4200 r/min

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,7 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 4932 mm, leveys 1874 mm, korkeus 1415 mm, akseliväli 2914 mm
Tavaratila: 530 l
Omamassa: 1820 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat