7.2.2018

Koeajo: Isolle perheelle – Opel Vivaro Tourer L2H1 1,6 BiTurbo

Opel Vivaro

Oiva tilataksi, mutta automaattivaihteistoa jää kaipaamaan. Hyvää: hulppeat tilat, erillisistuimet, vakaa ajettavuus, hyvä näkyvyys. Huonoa: ei automaattivaihtoehtoa, kankeus kaupungissa.

Opel Vivaro Tourer on uusi pikkubussiversio malliston huipulle. Tähänkin asti Vivaro -pakettiautosta on ollut saatavana sekä 1+8 -paikkainen Combi että viisipaikkainen Crewvan. Tourer lisää varusteita, ripauksen henkilöautomaisuutta ja enemmän erilaisia istuinratkaisuja. Istuinpaikkoja voi olla 7–9. Koripituuksia on kaksi, ero tuntuu eniten tavaratilassa. Tourer-mallin lisähinta on kuutisen tuhatta Combiin verrattuna.

Opel Vivaro

Tarkkasilmäisinkin erottaa Tourerin perusversioista ulkoapäin oikeastaan vain kromilla kuorrutetusta maskista, matkustamon pienistä liukuikkunoista ja isosta ylös aukeavasta takaluukusta. Sisällä verhoilu on prameampi ja ilmastointi vaihdettu automaattiseen. Vaikka Vivaro ei ole mallina vielä kovin ikääntynyt, siihen ei saa elektronisia turvajärjestelmiä edes lisävarusteina. Iso monitoiminäyttö ja peruutuskamera ilahduttavat kuljettajaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monipuolinen muunneltavuus

Koeajoauto on varustettu erillisellä apukuskin istuimella tavallisen kahdenistuttavan sijaan. Istuinmukavuuden lisäksi bonuksena penkkien välistä mahtuu kulkemaan matkustamoon. Samoin normaalisti kolmenistuttava keskirivi on vaihdettu kahteen kiskoilla liikkuvaan erillisistuimeen, jotka ovat helposti kiepautettavissa rintamasuunta meno- tai tulosuuntaan.

Kolmas rivi on aina kolmelle, sekin liikkuu kiskoilla ja selkänojan kallistus on jokaiselle erikseen. Eli tämä versio on seitsenpaikkainen ja kaikille on täysimittainen muotoiltu istuin. Lisäksi keskellä on kiskoilla konsoli, josta saa taitettua esiin tukevat ja kookkaat pöytälevyt. Ylellinen vaikutelma on täydennetty nahkaverhoilulla.

Testiyksilö on koriltaan ja akseliväliltään pidempi versio, joten tilaa on hulppeasti. Seitsemän hengen matkatavaratkin mahtuvat helposti kyytiin. Tarpeen mukaan istuimet ovat yksitellen irroitettavissa tavaratilan suurentamiseksi.

Ruudikas pikkudiesel

Vivaro Tourerin moottori on aina Renaultin 1,6-litrainen diesel, tehoversioita on kaksi (125/145 hv). Pientä iskutilavuutta ei kannata säikähtää, kaksi turboahdinta huolehtivat sekä alaväännöstä että huipputehosta. Meno on reipasta heti 1500 kierroksesta alkaen. Sinällään versioiden tehoero on suurimmillaan isoilla kierroksilla, joten maltilliselle kuskille riittää mainiosti säyseämpikin malli.

Opel Vivaro

Vaihteita on kuusi ja ne on itse nakeltava sisään, automaattivaihteistoa ei ole tarjolla lainkaan. Siinä Opel lähettää monta asiakasta kilpailijoille. Pienikokoisen moottorin olettaisi selviävän vähällä polttoaineella, mutta koeajon kulutus lipeää lähes kymmeneen litraan.

Opel Vivaro

Opel Vivarot valmistetaan Ranskassa Renaultin tehtaassa. Maskia ja ratin keskiötä lukuun ottamatta saman auton saa Renault Traficina, Nissan NV300:a tai Fiat Talentona. Nykyisellä mallilla on ikää vasta kolme vuotta, mutta Opelin siirryttyä Peugeotin haltuun yhteistyökuvio saattaa mennä uusiksi.

Teksit ja kuvat: Petri Munukka

Opel Vivaro Tourer L2H1 1,6 BiTurbo

Hinta alkaen

42 861 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

49 086 €

Moottori

Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

107 kW (145 hv), 3500 r/min

Vääntö

340 Nm (1750 r/min)

Vääntö

340 Nm (1750 r/min)

Huippunopeus

183 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

159 g/km

Mitat

pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3498 mm

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

4 vuotta / 120 000 km

Luetuimmat