26.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Nexo – vetyä odotellessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vetypolttokennoauto Hyundai Nexo on korealaisvalmistajan mielenkiintoinen uutuus ladattavien sähköautojen keskellä. Hyvää: suuri toimintasäde, tankkaaminen nopeaa, kuljettajaa avustavat järjestelmät tekevät ajamisesta vaivatonta. Huonoa: vetyautoilu lähes mahdotonta Suomessa, vedyn vaatima teknologia tekee autosta kovin painavan. Hyundai on ylevästi julistanut, että se haluaa tehdä puhtaammasta liikkumisesta houkuttelevaa ja edullista kaikille. Sähkö- ja polttokennoautoihin uskova korealaisyhtiö aikoo tuoda markkinoille 18 uutta, ekologista automallia vuoteen 2025 mennessä. Tuoreimpana näytteenä kunnianhimostaan Hyundai toi Oslossa lehdistökoeajoon vetykäyttöisen Nexo-katumaasturin. Nexo on mielenkiintoinen uutuus siksi, että vetyautoja askartelevista valmistajista Hyundai on Toyotan kanssa pisimmällä kaupallisesti uskottavan vetyajoneuvon kehittelyssä. Heti perään on katsottava Nexo-kolikon kääntöpuoli suomalaisen kuluttajan näkövinkkelistä. Vaikka vety on maailmankaikkeuden yleisin alkuaine ja sitä syntyy Suomen teollisuudessa sivutuotteena pari miljoonaa kiloa vuodessa, suomalaisten mahdollisuus käyttää vetyä liikennepolttoaineena on edelleen lähes nollaluokkaa. Eikä merkittävää loikkaa vetytankkausasemien rakentamisessa ole näkyvissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautomainen Hyundai Nexo on olemukseltaan sähköautomainen. Mikä on tietenkin luontevaa, sillä autoa liikuttaa etuakselilla oleva sähkömoottori, joka saa voimansa vedystä. Vetyautolla ei ole sähköauton räjähtävää kiihtyvyyttä, mutta toisaalta Nexo päihittää sähköautot monissa käytännön asioissa. Vety-Hyundain toimintasäteeksi luvataan uudella WLTP-mittaustavalla noin 670 kilometriä. Nexon takaosaan sijoitettuihin kolmeen säiliöön mahtuu yhteensä 156 litraa vetyä. Täyteen tankkaaminen kestää viisi minuuttia, mikä on sähköautoihin verrattuna todellinen pikataival. Nexon 163 hevosvoiman teho ja 395 newtonmetrin vääntö riittävät viemään painavaa autoa kaikissa liikennetilanteissa. Kuljettajaa avustavaa teknologiaa on niin paljon, ettei kuljettajalle maantieajossa jää suuremmin tekemistä. Uusiin Hyundai-ideoihin kuuluu esimerkiksi kaistallapitoavustin, joka pitää auton automaattisesti ja jämptisti keskellä kaistaa. Nexo myös käskystä pysäköi itsensä jono- tai rivityyppiseen parkkiruutuun – olipa kuljettaja autossa tai jo noussut siitä ulos. Tilaa tavaroille ja nappuloille Sisältä Nexo on tilava ja rosoisen tyylikäs. Mustassa kojelaudassa on kaksi kookasta näyttöä (12,3- ja 7-tuumaiset). Autonvalmistajien nykytyylistä poiketen keskikonsolissa on paljon säätimiä ja painikkeita, mikä tuntuu jopa piristävältä. Tavaratila on venytetty 461-litraiseksi, eikä matkustajillakaan ole tilanpuutetta. Takapenkki ei tosin niele kolmea aikuismatkustajaa, keskipaikka on tiloiltaan nihkeä. Hyundai ei odota Nexosta rahakirstuja pian pullistavaa mallia. Korealaiset haluavat kuitenkin olla vetyautoilun paalupaikalla, koska vety saattaa olla yksi tulevaisuuden voimanlähteistä. Suomessakin yhtiö haluaa tarjota mahdollisuuden vetyautoiluun, joten Nexo tulee ensi vuonna maahantuojan mallistoon. Hinnoittelu on kesken, mutta lähtöhinta kivunnee hieman yli 70 000 euroon. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Hyundai Hyundai Nexo Moottori Vetypolttokenno + akusto, sähkömoottori, etuveto Teho 120 kW Vääntö 395 Nm Vääntö 395 Nm Toimintamatka 666 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Huippunopeus 179 km/h Mitat pituus 4670 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1630 mm, akseliväli 2790 mm Tavaratila: 461 l Omamassa: 1873 kg Muu tieto 40 kW:n akusto, 95 kW:n polttokennosto Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?